کد خبر: 1061409
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی تاکید کرد نیازی به اقدام درباره ایران در نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در توییتی تاکید کرد نیازی به اقدام درباره ایران در نشست آتی شورای حکام آژانس نیست.

او در این خصوص در پاسخ به سوال یک خبرنگار صهیونیست نوشت: معتقدم اعضا در نشست شورای حکام می‌توانند و باید از ایران و دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخواهند تا بر مشکلات کنونی فائق آیند و همکاری عملی را که عمدتاً به دلیل برخی عوامل خارجی تحت تأثیر قرار گرفت، حفظ کنند.

این دیپلمات روس در ادامه در اشاره به نشست آتی شورای حکام تاکید کرد: هیچ اقدامی لازم نیست.

وی روز چهارشنبه هم در پیامی تأکید کرد که در جلسه روز دوشنبه هفته آینده (۲۲ شهریور ماه) شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بر موضوع ایران متمرکز است، اعضا نباید در این جلسه تحت هیچ شرایطی موجب شوند که این جلسه تأثیر منفی بر چشم‌انداز مذاکرات «وین» درباره برجام بگذارد.

اولیانوف در این پیام با اشاره به جلسه آتی شورای حکام نوشت: «روز دوشنبه، جلسه بعدی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز می‌شود. انتظار می‌رود که مثل همیشه بر موضوع ایران متمرکز باشد. اعضای شورای حکام باید سلسله مراتب محتاطانه‌ای از اولویت‌ها را تعیین کنند. تحت هیچ شرایطی این مباحثات نباید بر چشم‌انداز‌های مذاکرات وین درباره برجام تأثیر منفی داشته باشد».

از طرف دیگر، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز در گفتگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» در اظهاراتی مشابه به اولیانوف در خصوص نشست آتی شورای حکام آژانس ابراز امیدواری کرده بود که غرب اوضاع را برای روند احیای برجام پیچیده نکند.

وی در این خصوص گفت: «روسیه به غرب هشدار می‌دهد که به فکر گرفتن امتیازات از برجام از جمله از طریق شورای حکام نباشد.»

جلسه هفته آینده شورای حکام درباره ایران در حال برگزار می‌شود که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه مدعی شد که فعالیت‌های آژانس در ایران به طور جدی تضعیف شده است.

وی در گزارشی ادعا کرد: «من به طور فزاینده‌ای نگران هستم که مسائل مربوط به سایت‌های اعلام نشده، حل نشده باقی بماند و ایران باید آن‌ها را هرچه سریعتر حل کند».

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نیز خبر داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در دو گزارش محرمانه اعلام کرده است که ایران دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت‌های مرتبط هسته‌ای را مسدود کرده و به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین برآورد کرده که ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد غنی سازی شده ایران به ۸۴.۳ کیلوگرم رسیده باشد که سه ماه پیش این میزان ۶۲.۳ کیلوگرم بوده است.

«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و همچنین نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به انتشار گزارشات برجامی و پادمانی مدیرکل آژانس، گفت: تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران، از جمله غنی‌سازی در سطوح مختلف و تولید فلز اورانیوم، در چارچوب حقوق هسته‌ای ایران تحت معاهده عدم اشاعه صورت می‌گیرد و کاملاً هم راستا با تعهدات پادمانی ایران انجام می‌شود.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار