کد خبر: 1061390
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
وزیر دفاع آمریکا:
وزیر دفاع آمریکا گفت که گروه تروریستی القاعده ممکن است به دنبال خروج آمریکا از افغانستان به دنبال احیا در این کشور باشد.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا امروز (پنجشنبه) گفت که گروه تروریستی القاعده که ۲۰ سال پیش از افغانستان به عنوان پایگاهی برای حمله به ایالات متحده استفاده کرد، ممکن است به دنبال خروج آمریکا از افغانستان و قدرت گرفتن طالبان به دنبال احیا در این کشور باشد.

وی در پایان سفر چهار روزه خود به کشور‌های خلیج فارس به گروه کوچکی از خبرنگاران در شهر کویت گفت: این ماهیت این سازمان است. ایالات متحده آمادگی دارد تا از بازگشت القاعده در افغانستان که آمریکا را تهدید می‌کند جلوگیری کند.

آستین با اشاره به احتمال استفاده القاعده از افغانستان به عنوان پایگاه در آینده، گفت: ما طالبان را متوجه این موضوع کردیم که انتظار داریم آن‌ها اجازه چنین اتفاقی را ندهند.

نشریه آمریکایی «پالتیکو» در گزارش اخیر خود نوشت، دولت بایدن که نگران پیدایش مجدد داعش یا القاعده در افغانستان است، متعهد شده که به حملات هوایی به وسیله پهپاد‌ها و هواپیما‌های سرنشین‌دار خود ادامه دهد، اما هنوز طرحی ارائه نداده که نشان دهد این هواپیما‌ها قرار است چگونه درباره اهداف خود در افغانستان اطلاعات جمع‌آوری کنند یا این که چطور قرار است از چنین فواصل بسیار دور، مأموریت‌های پایدار خود را در افغانستان انجام دهند.

در توافق فوریه ۲۰۲۰ دولت ترامپ با طالبان، رهبران طالبان متعهد شدند از القاعده یا دیگر گروه‌های تروریستی که ایالات متحده را تهدید می‌کنند، حمایت نکنند. طالبان بعد از تسلط بر کابل هم تاکید کرده که القاعده در افغانستان حضور ندارد و بین طالبان و این گروه تروریستی ارتباطی وجود ندارد.

گروه طالبان در ۲۴ مردادماه کنترل کامل افغانستان را به دست گرفت و روز ۳۰ اوت (هشتم مردادماه)، ایالات متحده خروج کامل نظامیان خود از افغانستان را اعلام کرد و رسماً به ۲۰ سال اشغال خود در این کشور پایان داد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار