کد خبر: 1061368
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
ار آنجایی که ایران در شرایط تحریم و شیوع کرونا قرار دارد و بسیاری از مردم و کسب و کار‌ها از ناحیه کرونا در تنگنا قرار گرفته‌اند، با تصویب کارگروه مقابله با پیامد‌های اقتصادی کرونا مهلت دریافت وام جدید کرونا برای مشاغل آسیب‌دیده تا پایان آذر ماه تمدید شد.

ار آنجایی که ایران در شرایط تحریم و شیوع کرونا قرار دارد و بسیاری از مردم و کسب و کار‌ها از ناحیه کرونا در تنگنا قرار گرفته‌اند، با تصویب کارگروه مقابله با پیامد‌های اقتصادی کرونا مهلت دریافت وام جدید کرونا برای مشاغل آسیب‌دیده تا پایان آذر ماه تمدید شد.
تحریم و کرونا دست به دست هم داد تا ایران نتواند به سرعت کشور‌های بزرگ از باتلاق کرونا خارج شود، اگر نگاهی به وضعیت کسب و کار‌ها بیندازیم، متوجه می‌شویم بسیاری از کسب و کار‌ها در جریان کرونا آسیب دیدند و بسیاری شاغلان نیز بالطبع در تنگنای مالی قرار گرفتند. از آنجایی که بسیاری از کشور‌ها در شرایط کرونا از مردم و مشاغل و کسب و کار‌ها حمایت کنند، دولت سیزدهم نیز با درک وضعیت کنونی اقتصاد تصمیم گرفت حمایت‌های مالی از مشاغل آسیب‌دیده از کرونا را ادامه دهد. در چهل و نهمین جلسه کارگروه مقابله با پیامد‌های اقتصادی کرونا که به ریاست محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری برگزار شد، پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تمدید زمان وام مشاغل آسیب دیده از کرونا به تصویب رسید.
براین اساس صاحبان مشاغل چهارده‌گانه آسیب‌دیده از کرونا، تا پایان آذرماه مهلت دارند که برای دریافت وام به سامانه کارا به نشانی https://kara. mcls. gov. ir مراجعه و ثبت‌نام کنند.
پیش از این زمان ثبت‌نام تسهیلات حمایتی کرونا و پرداخت تسهیلات به متقاضیان مشاغل و کسب و کار‌های آسیب‌دیده از کرونا برابر مصوبه ستاد ملی مقابله باکرونا درخرداد ۱۴۰۰ تا پایان شهریورماه تمدید و اعلام شده‌بود که بانک‌ها تا پایان آبان ماه موظفند تسهیلات کرونا را بپردازند.
وام جدید کرونا مختص صاحبان مشاغل و کسب و کار‌های چهار رسته گردشگری، فرهنگ و هنر، ورزش و جوانان و حمل و نقل ریلی و هوایی است که مهلت ثبت‌نام آن‌ها تا آخر شهریور تصویب شده‌بود، اما کارگروه مقابله با پیامد‌های اقتصادی این زمان را سه ماه دیگر و تا آخر آذر ماه تمدید کرد. مهدکودک‌ها، تالارها، پارک‌های آبی و شهربازی‌ها پیش از این جهت بهره‌مندی از وام کرونا به فهرست کسب و کار‌های آسیب‌دیده از کرونا اضافه شدند. پرداخت تسهیلات حمایتی به کسب و کار‌های آسیب‌دیده از کرونا از جمله سیاست‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای حفظ اشتغال بنگاه‌ها و صیانت از نیرو‌های کار است و بر این اساس ۱۴ رسته شغلی منتخب که بیشترین آسیب از شیوع ویروس کرونا را متحمل شده‌بودند برای استفاده از تسهیلات مذکور به سامانه کارا معرفی شدند. به استناد گزارش کارگروه مقابله با پیامد‌های اقتصادی کرونا در بازه زمانی اسفندماه ۱۳۹۸ تا ۱۵ خردادماه ۱۴۰۰ بیش از ۴۰۰ هزار بنگاه آسیب‌دیده از کرونا تسهیلات ارزان دریافت کرده‌اند و بیش از ۸/۱ هزار میلیارد تومان مقرری بیمه بیکاری پرداخت شده‌است. در زمینه بسته سیاست پولی نیز با وجود تدارک بسته تسهیلات ارزانقیمت ۷۵ هزار میلیارد تومانی، میزان تسهیلات پرداختی تا پایان خرداد ۱۴۰۰ حدود ۸/۴۶ هزار میلیارد تومان بوده که معادل ۳/۱ درصد تولید ناخالص داخلی است. به موجب این گزارش اگرچه تسهیلات پرداختی با نرخ بازده پایین و وجود دوره تنفس مناسب همراه بوده ولی استقبال چندانی از جانب مشاغل و کسب‌وکار‌های آسیب‌دیده از کرونا برای دریافت این تسهیلات صورت نگرفته‌است.
پرداخت یارانه به کسب و کار‌های آسیب‌دیده از کرونا
وزیر کار معتقد است در شرایط کرونا باید اعطای کمک‌های مالی و پرداخت یارانه به مشاغل رسمی در حوزه کسب و کار‌ها با جدیت بیشتری دنبال شود.
حجت‌اله عبدالملکی با بیان اینکه بیشتر اقدامات صورت گرفته در شرایط کرونا تأثیر کوتاه‌مدت داشته می‌گوید: در حوزه کسب و کار‌ها باید چند کار اساسی صورت گیرد و در مورد مشاغل رسمی ضمن اختصاص کمک‌های مالی لازم است یارانه پرداخت کنیم.
به گفته وی سایر کشور‌ها هم با شرط حفظ نیروی کار و تداوم بیمه‌پردازی به این کار اقدام کرده‌اند.
وزیر کار، توسعه مشاغل خانگی و‌ای سی تی محور و آموزش صاحبان کسب و کار‌ها برای ادامه حیات در دوران کرونا به ویژه در زمینه بازاریابی و فروش را از دیگر اقدامات لازم عنوان می‌کند.
اعتقاد عبدالملکی این است که تاکنون اغلب اقداماتی که در شرایط کرونا صورت گرفته کوتاه‌مدت بوده همچنان که در قالب اعطای تسهیلات وام یا بسته‌های معیشتی انجام شده‌است، در حالی که باید در شرایط کنونی این مسئله را جدی و ریشه‌ای پیگیری کنیم و نگاه بلند‌مدت به آن داشته باشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار