کد خبر: 1061242
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۳
نگاهی به انتخاب سرپرست معنوی کاروان
حسن‌ختام پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو برای ایران یک قاب تصویر به‌یادماندنی است. ادای احترام ملی‌پوشان همیشه قهرمان والیبال نشسته ایران به مادر شهید محمد بابایی. کونیکو یاما مورا، مادری که اصالتاً ژاپنی است، اما سال‌هاست که با فرهنگ ایرانی و اسلامی و شیعی خو گرفته و پاره تن خود را هم برای دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی در هشت سال دفاع مقدس تقدیم کرده است.
فریدون حسن

حسن‌ختام پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو برای ایران یک قاب تصویر به‌یادماندنی است. ادای احترام ملی‌پوشان همیشه قهرمان والیبال نشسته ایران به مادر شهید محمد بابایی. کونیکو یاما مورا، مادری که اصالتاً ژاپنی است، اما سال‌هاست که با فرهنگ ایرانی و اسلامی و شیعی خو گرفته و پاره تن خود را هم برای دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی در هشت سال دفاع مقدس تقدیم کرده است.
هرچند که عشق و علاقه به میهن و ابراز ارادت به شهدا در بین ورزشکاران مدال‌آور و قهرمان کشورمان موج می‌زند، اما وقتی پای ورزشکاران جانباز و معلول به میان می‌آید داستان متفاوت می‌شود. چهار سال قبل در پارالمپیک ریو سرپرست معنوی کاروان، فرزند شهید سردار حسین همدانی بود و امسال برای بازی‌های توکیو از مدت‌ها قبل مشخص شده بود که نام کاروان به نام نامی شهید سردار حاج قاسم سلیمانی «سردار دل‌ها» باشد و سرپرست معنوی این کاروان هم کسی نباشد جز «کونیکا یامأمورا»، مادر شهید محمد بابایی.
شهید بابایی ۲۶ بهمن‌ماه ۱۳۴۲ چشم به جهان گشود و مادر ژاپنی‌اش که حالا تحت تعالیم انسان‌ساز اسلام و مکتب شیعه نام سبا را برای خود برگزیده، به عشق پیامبر بزرگ اسلام نام محمد را برای پسرش برگزید. محمد بابایی در سال ۱۳۶۲ در عملیات «والفجر یک» در منطقه فکه به شهادت رسید. مادرش می‌گوید: «محمد برای بار اول در سن ۱۸‌سالگی به جبهه رفت و در عملیات «مسلم بن عقیل» شرکت کرد. او هنگام شهادت ۱۹ سال داشت.» جالب اینکه پسر بزرگ خانم یاما مورا هم از جانبازان دفاع مقدس است و همین ثابت می‌کند که این مادر قهرمان و شهیدپرور چگونه تمام هستی خود را وقف اسلام و انقلاب کرده و هنوز هم پای آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی ایستاده است.

کاروان سردار دل‌ها در توکیو خوش درخشید، اینقدر که هر روز صبحمان را طلایی کردند و لبخند را بر لب مردم ایران نشاندند. اینقدر که با افتخار نام تک‌تک‌شان را بردیم و نام‌شان شد زینت‌بخش کوی و برزن به نام قهرمان ایران. کاروان سردار دل‌ها حالا به کشور بازگشته با کوله‌باری از افتخار و البته ارج نهادن به نام شهدایی که ایران به آن‌ها می‌بالد. به مادرانی که مادر بودن را فدای آرمان‌های انقلاب و اسلام و ایران نکردند تا امروز نه فقط ملی‌پوشان همیشه قهرمان والیبال نشسته که ایران به احترام‌شان از جا برخیزد و مقابل آن‌ها سر تعظیم فرود آورد.
کونیکو یامامورا شاید وقتی که به ایران آمد تصور چنین روز‌هایی را نداشت، اما عشق به ائمه اطهار و آشنایی درست با اسلام و تشیع از دختر ژاپنی، مادری مسلمان و ایرانی ساخت که در دامنش هم شهید پرورش یافت و هم جانباز. مادری که هنوز هم با استواری تمام پای ارزش‌های انقلاب ایستاده و افتخار می‌کند که نام سردار دل‌ها را در توکیو زنده نگه داشته است.
مادر شهید بابایی با اشاره به اقدام مناسب کمیته ملی پارالمپیک در انتخاب نام سردار دل‌ها برای کاروان ایران در توکیو به ایرنا گفت: «انتخاب عنوان «سردار دل‌ها» برای کاروان اعزامی تصمیمی دقیق برای ترویج روحیه ایثار در ورزش بود و یاد سردار شهید در توکیو هم زنده نگه داشته شد. این روحیه و فرهنگ مقاومت و ایثار موجب شد ورزشکاران با روحیه مضاعف در میدان حاضر شوند.»
خانم یامأمورا در ادامه افزود: «همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند سردار دل‌ها یک مکتب بود، من نیز باور دارم دفاع مقدس هم یک مکتب بود و باید جوانان نسل جدید واقعیت دفاع مقدس را درک کنند. شهدای ایران متفاوت از کشته‌های جنگ‌های دیگر هستند. دفاع ایران مقدس بود، چون به خاطر آرمان‌ها و دفاع از خاک میهن در برابر متجاوز بود.»
حضور ساره جوانمردی، قهرمان تیراندازی کشورمان در مراسم اختتامیه با چادر از جمله صحنه‌ها و کار‌هایی بود که بازتاب زیادی داشت. مادر شهید بابایی در این خصوص هم گفت: «ساره یک قهرمان جهانی است که با حجاب خود به پیام قرآنی گوش داد. حجاب یکی از مهم‌ترین پیام‌های قرآن است.».

اما با پایان یافتن رقابت‌های پارالمپیک توکیو و افتخارآفرینی‌های ورزشکاران جانباز و معلول ایران در این مسابقات، خانواده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با انتشار پیامی از ورزشکاران این کاروان تقدیر کرد. در متن این پیام آمده است: «به سهم خود و به عنوان خانواده شهید قاسم سلیمانی از شما سپاسگزاریم؛ چه آنجا که افتخار آفریدید و پرچم وطن را برافراشتید و چه آنجا که در نام کاروانتان یاد سردار دل‌های ملت را پاس داشتید و این‌چنین در میدان جهانی افتخار، یاد «مرد میدان» را سر دست گرفتید. مردی که برای صلح، سلاح حمایل کرد و بی‌قرار در دشت و کوه در آرزوی آرامش انسان بود و جهانی را می‌خواست که هیچ مظلومی در آن بی‌تاب و بی‌پناه نباشد. این «کاروان سرافراز» که شما نامش را «سردار دل‌ها» برگزیدید، کاروان جوانمردان و شیرزنانی است که قدر را می‌شناسند و شما میراث‌داران پرچمی هستید که برای افراشتن آن خون‌دل‌ها خورده شده و چه شکوهی است آنجا که در میدان پهلوانی‌تان این سه رنگ مقدس بر تارک افتخار می‌درخشد. یقین که قدر تلاش شما و همتتان با خدای عالم است. یاد سرباز وطن را پاس داشتید و خداوند پاسدار اجرتان باشد. با آرزوی درخشش و موفقیت همیشگی شما قهرمانان و عزت روزافزون برای ایران عزیز و با سپاس از همه مربیان، دست‌اندرکاران و مسئولان کاروان سردار دل‌ها، به‌ویژه برادرعزیز حاج محمود خسروی‌وفا.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار