کد خبر: 1061239
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷
سونامی تغییرات در پرسپولیس و استقلال
دو قطب اصلی فوتبال ایران در برزخ مدیریتی گیر افتاده‌اند. در حالی که کمتر از یک هفته مانده به دیدار‌های حساس پرسپولیس و استقلال در یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، هر دو تیم با حواشی مدیریتی روبه‌رو شده اند. با این تفاوت که سرپرست جدید مدیرعاملی سرخپوشان معرفی شده، ولی مدیرعامل فعلی آبی‌ها به‌رغم تمام فشار‌ها خیال کوتاه آمدن و استعفا ندارد. نقطه اشتراک هر دو باشگاه هم مثل همیشه بحران مالی است.
شیوا نوروزی

دو قطب اصلی فوتبال ایران در برزخ مدیریتی گیر افتاده‌اند. در حالی که کمتر از یک هفته مانده به دیدار‌های حساس پرسپولیس و استقلال در یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، هر دو تیم با حواشی مدیریتی روبه‌رو شده اند. با این تفاوت که سرپرست جدید مدیرعاملی سرخپوشان معرفی شده، ولی مدیرعامل فعلی آبی‌ها به‌رغم تمام فشار‌ها خیال کوتاه آمدن و استعفا ندارد. نقطه اشتراک هر دو باشگاه هم مثل همیشه بحران مالی است.
خانه‌تکانی در دو باشگاه دولتی پرسپولیس و استقلال پس از تغییرات در بدنه دولت به امری عادی تبدیل شده و هرگونه تغییر و تحول در رأس وزارت ورزش مستقیماً روی مدیریت سرخابی‌ها تأثیر می‌گذارد. با رفتن مسعود سلطانی‌فر و روی کار آمدن حمید سجادی، جایگاه مدیرعاملی هر دو تیم متزلزل شد. جعفر سمیعی قبل از آنکه سجادی وارد عمل شود خودش استعفا داد و رفت، اما احمد مددی کمر همت بسته تا رضایت وزیر جدید ورزش را جلب کند و در سعادت‌آباد بماند!
استعفا قبل از برکناری
در هشتمین روز از آبان ۹۹ سمیعی بعد از آنکه به عنوان مدیرعامل قرمز‌ها انتخاب شد، وعده‌های زیادی برای حل مشکلات مالی داد تا جایی که اگر بخشی از این وعده‌ها اجرایی می‌شد پرسپولیس از باتلاق مشکلات اقتصادی رهایی می‌یافت. با این حال سمیعی طی ۱۰ ماه اخیر سعی کرد تیم را از حاشیه دور نگه دارد. او علاقه زیادی به مصاحبه‌های متعدد نداشت و با یحیی گل‌محمدی و دستیارانش نیز به چالش جدی برنخورد، اما پرسپولیس از بی‌پولی رنج می‌برد و قرار بر این بود که باشگاه تا نیمه شهریورماه مطالبات بازیکنان و مربیان را پرداخت کند. اوج گرفتن بحران اقتصادی همزمان شد با تغییر دولت و رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به حمید سجادی. همه این مسائل باعث شد سمیعی قبل از آنکه عذرش را بخواهند صندلی ریاست را ترک کند. مدیرعامل مستعفی در جلسه با وزیر ورزش شفاهی استعفا داد و سجادی هم به جای کش و قوس‌های بی‌ثمر با استعفایش موافق کرد تا کار یکسره شود. در آستانه بازی با استقلال تاجیکستان تغییر مدیرعامل سرخپوشان را تحت تأثیر قرار داده، مأموریت سمیعی تمام و مجید صدری به عنوان سرپرست باشگاه انتخاب شده است. علیپور، عضو هیئت مدیره باشگاه در این خصوص می‌گوید: «حمید سجادی در اقدامی قانونی انتخاب سرپرست باشگاه را به عهده هیئت مدیره گذاشته و هیچ دخالتی در این موضوع نکرده است. اعضای هیئت مدیره هم به این نتیجه رسیدند که صدری سرپرست باشگاه پرسپولیس شود تا در آینده برای انتخاب مدیرعامل تصمیم بگیریم. البته احساس می‌کنم فعالیت صدری به عنوان سرپرست باشگاه زیر دو، سه ماه نباشد.» مهم‌ترین گزینه‌های مدیرعاملی پرسپولیس حبیب کاشانی، محمد نبی و علی‌اکبر طاهری هستند.
پرسپولیس با سمیعی روز‌های نسبتاً آرامی را گذراند و پنجمین قهرمانی متوالی لیگ برتر را هم جشن گرفت. حالا که قرار نیست به این زودی‌ها مدیرعامل جدید معلوم شود، صدری باید قبل از صدور رأی فیفا علیه پرسپولیس، فکری به حال تأمین بودجه برای پرداخت مطالبات خارجی و بستن پرونده‌های شکایات متعد از جمله کالدرون و اوساگونا کند و برای رسیدن به این هدف نیز باشگاه حداقل به یک میلیون دلار نیاز دارد.
تلاش برای بقا
اوضاع در استقلال متفاوت است، برخلاف سمیعی که خودش برای رفتن پیشقدم شد و از بروز حواشی بیشتر جلوگیری کرد، احمد مددی از شرایطش در استقلال راضی است و هیچ‌رقمه حاضر نیست موقعیتش را از دست بدهد. آقای مدیرعامل ۲۶ آذر سال گذشته سکان مدیریت آبی‌ها را به دست گرفت و از همان اول هم مخالفان زیادی داشت. او در این مدت بار‌ها و بار‌ها با کادرفنی، بازیکنان، اعضای هیئت مدیره و هواداران جنگ لفظی داشته و حواشی حاصل از این اتفاقات روی عملکرد تیم در فصل بیستم تأثیرات منفی خود را گذاشت. هواداران استقلال همین دیروز مقابل وزارت ورزش و ساختمان باشگاه در سعادت‌آباد تجمع کردند و با شعار «حیا کن رها کن» خواستار برکناری مددی شدند. مدیرعامل فعلی اخیراً به خاطر ابتلا به کرونا و بستری شدن در بیمارستان، باشگاه را به حال خود رها کرده بود تا جایی که فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال از عدم پاسخگویی مدیریت باشگاه و بی‌تفاوتی نسبت به حال و روز تیم گلایه کرد.
با تمام مشکلات و چالش‌های موجود، مددی استعفا‌بده نیست که نیست. بی‌پولی امان تیم را بریده و در فاصله کوتاه باقیمانده تا بازی با الهلال عربستان، بازیکنان هنوز منتظر محقق شدن وعده‌ها و وصول مطالبات‌شان هستند. بدهی‌های سنگین داخلی و خارجی به این سادگی‌ها قابل جبران نیست. با شرایطی که استقلالی‌ها دارند تنها امیدشان به دریافت پول حاصل از انتقال مهدی قائدی است. بازیکنی که با رفتن به امارات درآمد خوبی برای استقلال به همراه داشت. منتها تأخیر در وصول این پول، آبی‌ها را به دردسر انداخته است. مددی در این مدت عملاً قدمی برای کمک به تیم و حل مشکلات برنداشته، ضمن اینکه او در برهه‌های حساس به جای دفاع از کادرفنی با اظهارنظر‌های عجیب جرقه درگیری و جنجال را می‌زد. شرایط مدیریتی آبی‌ها به‌گونه‌ای است که قطعاً با رسیدن پول قائدی نیز دردی از درد‌های این تیم دوا نخواهد شد، مگر اینکه فکری اساسی برای مدیریت باشگاه شود. به‌رغم اینکه مددی استعفا نداده و نمی‌دهد، اما دو گزینه پیشنهادی برای جایگزینی احتمالی او علی فتح‌الله‌زاده و مصطفی آجرلو هستند. دیروز سجادی، وزیر ورزش در مراسم استقبال از کاروان پارالمپیک به هواداران استقلال وعده تغییر داد: «به شایعات گوش نکنید و نگران هم نباشید. صبر کنید، تغییرات مدیریتی انجام می‌شود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار