کد خبر: 1061227
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۸

بلومبرگ در گزارشی که به تازگی از آینده مذاکرات هسته‌ای در وین منتشر کرده است گفته که مسکو و پکن اشتیاق چندانی از خود برای تشویق ایران به شروع مذاکرات هسته‌ای نشان نمی‌دهند.
در حالی که روند تکمیل تیم هسته‌ای در ایران هنوز انجام نشده است، امریکا و اروپا هر چند روز یکبار برای از سرگیری پروسه متوقف شده مذاکرات هسته‌ای وین برای بازگشت امریکا به برجام فراخوان می‌دهند. در تازه‌ترین مورد، روز دوشنبه سخنگوی وزارت خارجه فرانسه تأکید کرد که خیلی زود ایران باید توضیحات فنی و کافی درباره ابهامات مورد نظر آژانس درباره وجود مواد هسته‌ای اعلام نشده را ارائه دهد. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه از ایران خواسته تا فوراً همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از سر گیرد. همزمان میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین نیز روز دوشنبه در توئیتی نوشت که مهم است که به خاطر داشته باشیم هدف توافق‌شده مذاکرات وین احیای توافق اصلی برجام است که شامل رفع تحریم‌ها و اجرای کامل تعهدات می‌شود. هیچ‌کدام از طرفین این مذاکرات هدف توافق شده را زیر سؤال نمی‌برد. جاناتان ترون در شبکه خبری بلومبرگ نوشته که تلاش‌های امریکا و اروپا برای ترغیب ایران به بازگشت به مذاکرات هسته‌ای در ماه سپتامبر، به دلیل حمایت رهبران چین و روسیه از ایده به تعویق انداختن آغاز مذاکرات و تشویق ایران از سوی آن کشور به خودداری از مذاکره با غرب با مشکل و چالش مواجه خواهد شد. هرچند بلومبرگ اسناد خاصی در این مورد ارائه نکرده، ولی نوشته که به رغم آنکه مسکو به وضوح اعلام کرده انتظار دارد ایران سازوکار بازرسی بین‌المللی را گسترش دهد، اما اشتیاق چندانی از خود برای تشویق ایران نشان نمی‌دهد. به نوشته بلومبرگ، نتیجه این موضوع و حمایت روسیه از ایران آن است که تهران در حال غنی‌سازی اورانیوم با سرعتی بالاست. دیپلمات‌ها و تحلیلگران معتقدند تحولات اخیر فرصتی را برای دولت ایران فراهم می‌کند تا فهرست امتیازاتی را که از واشنگتن می‌خواهد در ازای بازگشت به تعهدات برجامی گسترش دهد و می‌تواند مذاکرات را به زمانی دیگر موکول کند.
علی واعظ، تحلیلگر گروه بین‌المللی بحران می‌گوید، مذاکره‌کنندگان ایرانی خواهان لغو تحریم‌هایی فراتر از تحریم‌های هسته‌ای دوره ترامپ هستند. به نوشته بلومبرگ، اروپا اعتبار خود را از دست داده و چین و روسیه هم از تحقق هرگونه تلاشی از سوی غرب برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران جلوگیری خواهند کرد.
تارا کرونبرگ، پژوهشگر مؤسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم می‌گوید: اروپا پس از اعمال سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران با یک معضل لاینحل مواجه شد. اکنون وضعیت به نفع چین در حال تغییر و رویکرد کشور‌ها به سوی شرق در حالت چرخش است. این موضوع در قبال رویکرد ایران نیز صدق می‌کند و به سوی چین متمایل شده است. عماد آبشناس، تحلیلگر سیاسی معتقد است که اوج‌گیری تنش میان ایران و امریکا به این خاطر است که هر دو طرف می‌خواهند به میز مذاکره بازگردند، اما با کارت‌هایی قوی‌تر از قبل. او معتقد است ترامپ تمام کارت‌های امریکایی‌ها را سوزانده و هر کارتی را که ممکن بود علیه ایران استفاده کرد و دیگر هیچ کارت فشار تازه‌ای در دست امریکایی‌ها وجود ندارد، به همین خاطر اکنون امریکا مجبور می‌شود افراد ایرانی را تحریم کند. آبشناس معتقد است، ایران در حال افزایش غنی‌سازی اورانیوم و کاهش تعهدات برجامی خود است تا به طرف مقابل فشار آورد که خواسته‌هایش را بپذیرد و مجبور به امتیاز دادن شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار