کد خبر: 1061186
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
قدردانی انجمن اهدای عضو ایرانیان از عوامل سریال «زندگی زیباست»
قاسم جعفری، کارگردان سریال «زندگی زیباست»، در مراسم قدردانی از عوامل این سریال که توسط انجمن اهدای عضو ایرانیان برگزار شد، گفت: این تقدیر برای من از سیمرغ بلورین جشنواره فجر ارزشمندتر است. اینکه افرادی که مخلصانه برای بخشیدن زندگی تلاش می‌کنند از ما چند نفر تقدیر کنند، خستگی را از تنمان درآورد.
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: بنابرگزارش روابط عمومی انجمن اهدای عضو ایرانیان، مراسم قدردانی از کارگردان و عوامل سریال «زندگی زیباست» که به تازگی پخش آن از شبکه دو سیما به پایان رسیده، با حضور قاسم جعفری (کارگردان سریال)، دکتر کتایون نجفی زاده، مدیرعامل و دکتر امید قبادی، نائب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان و همچنین تنی چند از بازیگران این سریال به همت انجمن اهدای عضو ایرانیان برگزار شد.
قاسم جعفری با خطاب قرار دادن دست‌اندرکاران انجمن اهدای عضو گفت: کار بزرگ را شما کرده‌اید که توانسته‌اید از خانواده‏های بسیاری رضایت بگیرید. کار من فیلم‌سازی است و این قصه این امکان را داشت که به سمت مسئله اهدای عضو برود. تمام همکاران من در این سریال کوشیدند کارشان را به‌درستی انجام دهند. تلاش شما در این انجمن بسیار ستودنی است. الآن که خانواده‌های کسانی را می‌بینم که به اهدای اعضای عزیزانشان رضایت داده‌اند، خوشحالم که به این موضوع بپرداختم. البته، ساخت این سریال به سه سال پیش برمی‌گردد و شاید اگر امروز ساخته می‌شد می‌توانست بسیار به‌روزتر و بهتر باشد.
وی در ادامه گفت: من خیلی دوست داشتم همه بازیگران سریال به این مراسم می‌آمدند. من یکی از بازیگران سریال را به این مراسم دعوت کردم، اما او نپذیرفت و گفت نمی‌خواهم به مرگ فکر کنم. مطمئنم اگر به این مراسم می‌آمد متوجه می‌شد که اینجا محفل عشق، زندگی و انسانیت است و نه مرگ. مرگ می‌تواند زیبا باشد و من هم سعی کردم تصویری زیبا از مرگ در سریال ارائه دهم.
کارگردان سریال «خط قرمز» با اشاره به اینکه امیدوار است در کار‌های بعدی‌اش هم به مسئله اهدای عضو بپردازد گفت: شاید مخاطبان با دیدن چنین آثاری احساس کنند که می‌توانند تأثیرگذار باشند.
نجفی زاده: مرگ مغزی هنوز برای جامعه ناشناخته است
در ادامه دکتر کتایون نجفی زاده، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، به شرح کاملی از وضعیت اهدا و پیوند عضو در ایران پرداخت و گفت: سال‌ها پیش که ما اهدای عضو را راه انداختیم ما کوردیناتور یا هماهنگ‌کننده برای رضایت گیری از خانواده پیدا نمی‌کردیم. زمانی که اعضای اولین فرد مرگ مغزی را اهدا کردیم نه دانش کاملی داشتیم و نه تجربه‌ای، اما به هر روی کار را شروع کردیم و به جایی رسیدیم که در ماه ۲۵ تا ۳۰ اهدا داشتیم. ما رتبه سه اهدای عضو در دنیا و رتبه یک رضایت گیری از خانواده‏های افرد مرگ مغزی شدیم.
او در ادامه افزود: ما دو نوع مرگ داریم که ۹۹ درصد آن قلبی و برای مردم شناخته‌شده است، و یک درصد آن مرگ مغزی است. اما مرگ مغزی شناخته‌شده نیست و برای افراد مبهم است چراکه سینه فرد مرگ مغزی به‌واسطه دستگاهی که به آن متصل است، حرکتی شبیه به تنفس دارد و قلب او می‌زند و حتی برخی حرکت‌های واکنشی نیز دارد. مرگ مغزی هنوز برای جامعه ناشناخته است و ازاین‌روست که خانواده‌ها به‌راحتی رضایت نمی‌دهند. باید در جامعه آن‌قدر فرهنگ‌سازی شود که وقتی به خانواده‌ای می‌گوییم عزیز شما دچار مرگ مغزی شده، مشکلی برای رضایت دادن نداشته باشد. مشکل دیگر ما شباهت ظاهری مرگ مغزی با کماست. خیلی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند بیمارشان در کماست و ممکن است بازگردد.
نجفی زاده با اشاره به اینکه علت اکثر مرگ‌های مغزی تصادفات جاده‌ای و سن رایج این افراد بین ۲۰ تا ۴۰ سال است، گفت: بنابراین ما ارگان‌های سالم و جوانی داریم که متأسفانه به دلیل همان عدم آگاهی خانواده‌ها و رضایت ندادن به اهدا زیرخاک می‌رود درحالی‌که بیماران بسیاری در لیست انتظار هستند.
نجفی زاده رایگان بودن اهدا و پیوند در ایران را یکی از نکات قابل‌توجهی دانست که باعث می‌شود همه افراد، فارغ از شرایط و وضعیت مالی، بتوانند از این امکان استفاده کنند.
این پزشک متخصص در خاتمه گفت: وضعیت اهدا و پیوند در دوران کرونا افت بسیار زیادی پیدا کرد که خوشبختانه این وضعیت تا حد قابل‌توجهی از ابتدای سال جاری بهبود پیدا کرده است.
روشنگری سریال «زندگی زیباست» درباره قطعیت مرگ مغزی
دکتر امید قبادی، نائب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان نیز در این مراسم گفت: در تاریخ اهدای عضو ایران، ۲۸۰ فیلم و سریال ساخته شده که انجمن در همه آن‌ها نظارت یا همکاری داشته، اما فقط چند کار است که بیشترین تأثیر و اقبال را در میان مخاطبان پیدا کرده است. سریال «زندگی زیباست» هرچند کوتاه، اما بسیار ارزشمند و عالی به مقوله مرگ مغزی پرداخت. درآوردن اشک ما به‌واسطه صحنه‌های منقلب‌کننده‌ای که در کارمان می‌بینیم، بسیار سخت است، اما من با این سریال گریه کردم.
وی در ادامه تصریح کرد: بیست دلیل اصلی برای عدم اهدای عضو وجود دارد که در تمام دنیا رایج است. در ایران اولین مسئله، عدم آشنایی با پدیده مرگ مغزی است. گام نخست فرهنگ‌سازی درباره اهدای عضو رفع ابهامات ذهنی مردم است. در سریال «زندگی زیباست» این موضوع به‌درستی مطرح می‌شود که مرگ مغزی مساوی با مرگ قطعی است و همین گام بلندی در فرهنگ‌سازی برای اهدای عضو محسوب می‌شود. این سریال در روشنگری درباره مرگ مغزی کار خودش را به‌درستی انجام داد.
قدردانی ریحانه و مرتضی از خانواده‌های اهداکننده
همچنین، در این مراسم برخی دریافت‌کنندگان عضو حضور داشتند و به بیان تجربه‌ای که از سر گذرانده بودند پرداختند. ریحانه، نوجوانی که پیوند قلب شده بود، گفت: من در اثر یک سرماخوردگی ساده دچار مشکل شدم و بعداً به من گفتند که باید پیوند شوم. روز‌های بسیار سختی را گذراندم، اما الآن خیلی خوشحالم که زنده‌ام، چون آرزو‌های بسیار زیادی دارم. از خانواده اهداکننده‌ام خیلی ممنونم که به من زندگی دادند.
در ادامه، خانواده مرتضی، کودک افغانستانی متولد ایران که چندی پیش پیوند قلب شده بود، نیز از تجربه دشوار روز‌های انتظار برای پیوند گفتند. مرتضی نیز در جملاتی کوتاه گفت: از دکتر مهدوی که جان من را نجات داد خیلی ممنونم. خوشحالم که حالم خوب شده و می‌توانم بازی کنم.
هر دو خانواده از دکتر سید محمد مهدوی، فوق تخصص بیماری‌های قلب کودکان، بسیار تشکر کردند.
ماجرای فردی که با دیدن سریال تصمیم به اهدای عضو گرفت
شهرزاد جعفری، بازیگر نقش شوکا در سریال «زندگی زیباست» نیز در این مراسم گفت: سریال که تمام شد برخی‌ها در اینستاگرام به من پیام می‌دادند و می‌گفتند دوست نداشتند قهرمان قصه بمیرد. من در جواب می‌گفتم اولاً این قصه مربوط به سه سال پیش است و ثانیاً به قول ارسطو هدف ما از نشان دادن تراژدی به مردم کاتارسیس (والایش روحی) است و سریال ما تلاش کرد آن کاتارسیس و والایش را ایجاد کند. شخصی در اینستاگرام به من پیام داد که یکی از اقوامشان در شب عروسی تصادف می‌کند و همسرش تحت تأثیر سریال ما تصمیم به اهدای عضو می‌گیرد. در پیامی دیگر، کسی به من گفت چندی پیش عموی من دچار مرگ مغزی شد و، چون سریال شما را دیده بودیم خیلی راحت‌تر تصمیم به اهدای عضو گرفتیم.
حمیدرضا امیر افضلی، دبیر کمیته سینمایی انجمن اهدای عضو ایرانیان نیز به اهمیت فرهنگ‌سازی درباره اهدای عضو و نقش رسانه‌ها پرداخت.
این مراسم با اهدای لوح تقدیر به کارگردان و عوامل سریال و همچنین صدور کارت اهدای عضو برای حاضران پایان یافت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار