کد خبر: 1061099
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
گزارش «جوان» از آخرین تمرین تیم ملی والیبال پیش از اعزام به قهرمانی آسیا
والیبالی‌هــا در‌حالـی صبح امروز راهی توکیو شدند که مأموریت جدیدشان حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیاست، آن هم با تیمی که با یک ترکیب دگرگون شده راهی این مسابقات شده است، از حضور چهره‌های جوان در ترکیب تیم گرفته تا حضور یک مربی ایرانی پس از نزدیک به یک دهه روی نیمکت
سعید احمدیان

سرویس ورزشی جوان آنلاین: والیبالی‌هــا در‌حالـی صبح امروز راهی توکیو شدند که مأموریت جدیدشان حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیاست، آن هم با تیمی که با یک ترکیب دگرگون شده راهی این مسابقات شده است، از حضور چهره‌های جوان در ترکیب تیم گرفته تا حضور یک مربی ایرانی پس از نزدیک به یک دهه روی نیمکت. رقابت‌هایی که از ۲۱ شهریور آغاز می‌شود و تیم کشورمان در مرحله گروهی با پاکستان، تایلند و هنگ‌کنگ روبه‌رو خواهد شد.

صبح دیروز بود که رسانه‌ها میزبان آخرین تمرین شاگردان بهروز عطایی شدند تا آخرین شرایط تیم پیش از اعزام به ژاپن را جویا شوند.
چرا والیبال پوست‌اندازی کرد؟
هفته آینده که بازی‌های تیم ملی والیبال در قهرمانی آسیا آغاز شود با یک تیم متفاوت روبه‌رو خواهید شد، تیمی که تنها پنج بازیکن از ۱۲ بازیکن حاضر در المپیک را به همراه دارد و هفت ملی‌پوش المپیکی در این رقابت‌ها غایب هستند و جای آن‌ها را بازیکنان جوانی گرفته‌اند که در تغییر نسل والیبال قرار است جای ستاره‌های پا به سن گذاشته نسل طلایی را بگیرند تا ترکیبی از بازیکنان جوان و باتجربه به قهرمانی آسیا اعزام شوند.
بهروز عطایی که پس از المپیک و پایان کار تیم ملی والیبال با ولادیمیر آلکنو، روی نیمکت می‌نشیند، هدف جوانگرایی را کمک به والیبال عنوان می‌کند: «با جوانگرایی که صورت می‌گیرد، هدف این است که به آینده والیبال کمک شود و این نگاهی است که دنیا در فاصله دو المپیک دارد و والیبال ما هم از این قاعده مستثنا نیست. میانگین سنی تیم برای قهرمانی آسیا نزدیک به ۲۴ سال است و شرایط مناسبی را فراهم خواهد کرد که در المپیک بعدی میانگین سنی تیم ۲۷ سال باشد که یک عدد ایده‌آل برای والیبال است.»
محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال هم جوان شدن ترکیب تیم بزرگسالان را در راستای اهداف فدراسیون برای المپیک پاریس می‌داند: «سیاست کلی فدراسیون والیبال پوست‌اندازی تیم ملی و فرصت دادن به بازیکنان جوان است که بتوانند در زمان باقیمانده تا المپیک پاریس به آمادگی مطلوب برسند. یکی از نگاه‌های جدی فدراسیون به المپیک بعدی است. فرصت سه ساله‌ای در اختیار داریم و در لیگ ملت‌ها و قهرمانی جهان در سال آینده، بازیکنان شایسته و جوان‌تر‌ها که قابل سرمایه‌گذاری برای آینده هستند، اعزام خواهند شد.»
مصطفی کارخانه، چهره نام‌آشنای مربیگری والیبال که در تیم بزرگسالان با قبول سرپرستی تیم یک تجربه جدید را پشت سر می‌گذارد هم درباره جوانگرایی صورت گرفته برای قهرمانی آسیا اینطور توضیح می‌دهد: «تیم ملی در گذشته در ۱۰ تا ۱۲ بازیکن خلاصه و در هر تورنمنتی از همین تعداد بازیکن استفاده می‌شد. این موضوع بازیکنان را خسته می‌کرد، به همین دلیل در بازی‌های المپیک خستگی را در چهره بازیکنان شاهد بودیم. هفت بازیکن المپیکی ایران (سعید معروف، سیدمحمد موسوی، امیر غفور، پوریا فیاضی، مسعود غلامی، مهدی مرندی و علی شفیعی) در تیم اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا حضور ندارند و به نظر من هم تیم ملی نیازمند این تغییرات بود. تیم به روح، فکر و اندیشه جدید و خون تازه نیاز داشت و این کار در حال اجراست. سیاست فدراسیون، جوانگرایی است و باید به جوانان میدان داد تا همانند این بازیکنان باتجربه شوند.»
جوانگرایی تصمیمی است که میلاد عبادی‌پور که کاپیتانی تیم اعزامی به ژاپن را برعهده دارد هم آن را اتفاق گریزناپذیر می‌داند: «جوانگرایی بالاخره یک روز باید در والیبال اتفاق می‌افتاد و همه ما و حتی من هم یک روز از تیم ملی کنار می‌روم. این جوانگرایی به نفع تیم ملی است و همه بازیکنان جوانی که حضور دارند با اعتماد به نفس بیشتری راهی مسابقات می‌شوند و تمام توان‌شان را خواهند گذاشت و به دنبال قهرمانی هستند.»
خاطره تلخ المپیک و لیگ ملت‌ها پاک می‌شود؟
حالا والیبال در قهرمانی آسیا و رقابت‌های پیش‌رو با یک ترکیب جوان به دنبال پاک کردن خاطره تلخ بازی‌های لیگ ملت‌ها و حذف زودهنگام از المپیک توکیو است. عطایی نگاه امیدوارکننده‌ای به شاگردانش دارد: «سعی می‌کنیم خاطرات بد المپیک و لیگ ملت‌ها را فراموش و دفن کنیم. ملی‌پوشان تمام پتانسیل‌شان را در تمرین و در مسابقه به نمایش می‌گذارند و امیدوارم در مسابقات پیش‌رو عملکرد قابل قبولی داشته باشند تا مردم را شاد کنند.»
داورزنی هم معتقد است که والیبال در قهرمانی آسیا می‌خواهد دلسردی مردم پس از لیگ ملت‌ها و المپیک را برطرف کند: «پیش‌بینی می‌کنیم عملکرد تیم ملی والیبال در قهرمانی آسیا التیام‌بخش درد مردم باشد و با یک حضور قدرتمندانه روحیه مردم را بازسازی کند. حضور و شرایطی که تیم ملی والیبال در المپیک تجربه کرد، یک درس عبرت برای فدراسیون، کادر فنی و بازیکنان بود که موفقیت، عوامل متعددی دارد و به بازیکن، مربی، ساختار و پیشتیبانی مناسب بستگی دارد. این درس عبرتی است که برای المپیک بتوانیم فرصتی را برای بهترین‌ها فراهم کنیم تا تیم قدرتمندی هم برای انتخابی و هم مسابقات المپیک آماده شود که بتواند نتایج المپیک توکیو را جبران کند.»
کارخانه هم می‌گوید ملی‌پوشان به دنبال بازگشت والیبال به جایگاه اصلی‌اش هستند: «پس از اینکه در دو تورنمنت مهم نتیجه نگرفتیم، والیبال در یک شرایط خاص قرار گرفت و باید به جایگاه اصلی‌اش برگردد. تیم در حال حاضر با تلاشی مضاعف به دنبال یک هدف بزرگ است. هدف ما قهرمانی است و تمام تمرینات و تدارکات ما هم بر پایه قهرمانی است و امیدوارم اتفاقات خوبی بیفتد.»
عبادی‌پور نیز مانند سرپرست تیم ملی از قهرمانی می‌گوید: «فشاری که در لیگ ملت‌ها و المپیک روی بچه‌ها بود کمتر شده و با صددرصد توان به ژاپن می‌رویم تا قهرمان شویم و با جام به ایران برگردیم.»
او البته کار تیم ملی را برای قهرمانی سخت عنوان می‌کند: «همه تیم‌ها قدرتمند هستند، تجربه بازی با ژاپن در المپیک را داشتیم که خیلی سخت بود. در انتخابی المپیک مصاف با کره دشوار شد، استرالیا هم حریف قدرتمندی است. قطعاً بازی‌های خیلی سختی را پیش‌رو داریم، اما ما هم خودمان را آماده یک تورنمنت خیلی سخت کرده‌ایم.»
چرا مربی ایرانی؟
والیبالی‌ها برای قهرمانی در آسیا این‌بار به یک مربی ایرانی اعتماد کرده‌اند و این مأموریت به بهروز عطایی محول شده است. رئیس فدراسیون والیبال وعده حمایت همه جانبه از عطایی را می‌دهد: «به آقای عطایی هم همان اعتمادی که به آلکنو و کولاکوویچ کرده‌ایم را خواهیم داشت. عطایی این فرصت را دارد که در این مسابقات و رقابت‌های دیگری که پیش‌رو دارد، بتواند از جوانان استفاده کند.»
داورزنی ادامه می‌دهد: «قطعاً آقای عطایی با قهرمانی تیم جوانان در سال ۲۰۱۹ توانایی‌هایش را نشان داده، اما برای المپیک بعدی در نشست تخصصی که کمیته فنی در مهرماه خواهد داشت درباره کادر فنی تصمیم خواهد گرفت. اما برای فدراسیون مهم این است که شرایط خوبی را برای تیم ملی و بازیکنان فراهم کند و فرقی نمی‌کند که مربی ایرانی باشد یا خارجی، همان آزادی عمل و اختیارات را مربی ایرانی هم دارد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار