کد خبر: 1061097
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
عراق – ایران، مصافی تکراری با چاشنی انتقام
مصاف ایران و عراق بی‌شک یکی از حســاس‌ترین بازی‌های هفته دوم مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی در گروه A آسیاست که مانینگ چینی ساعت ۲۲:۳۰ امشب سوت آن را به صدا درمی‌آورد
دنیا حیدری

سرویس ورزشی جوان آنلاین: مصاف ایران و عراق بی‌شک یکی از حســاس‌ترین بازی‌های هفته دوم مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی در گروه A آسیاست که مانینگ چینی ساعت ۲۲:۳۰ امشب سوت آن را به صدا درمی‌آورد. ایران تنها تیم برنده هفته گذشته گروه A بود که در غیاب سرمربی کرونایی خود موفق به کسب هر سه امتیاز بازی و صدرنشینی گروه شد. با وجود این بازی با سوریه چنگی به دل نمی‌زد و بیراه نیست اگر تک‌گل بازی را شانسی توصیف کنیم. مسئله‌ای که مهم‌ترین دغدغه کارشناسان و فوتبال‌دوستان از مصاف امشب برابر عراق است. تیمی که هفته گذشته موفق شد کره جنوبی را با تساوی بدون گل متوقف کند و بی‌شک تیمی متفاوت از سوریه‌ای است که با وجود تمام کاستی‌های تاکتیکی ایران در مصاف نخست بازنده میدان بود.


آخرین پیروزی عراق و ایران مقابل هم به مرحله دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ برمی‌گردد. عراق در بازی رفت موفق شد با نتیجه ۲ بر یک به پیروزی برسد. نتیجه‌ای که کار ایران برای صعود به مرحله بعد را سخت کرد، اما تک‌گل سردار آزمون، لژیونر توانای ایران توانست در آخرین بازی گروه کار حریف را یکسره و سند صعود ایران به عنوان تیم صدرنشین گروه به مرحله بعد را امضا کند. مهاجم گلزنی که بازی با سوریه را به دلیل محرومیت از دست داد، اما حالا با تمام قوا آماده حضور دوباره برابر عراقی‌هایی است که علی عدنان یکی از بازیکنان کلیدی خط دفاعی خود را به دلیل مصدومیت در بازی با کره جنوبی به همراه ندارد. صفا هادی، هافبک تیم ملی فوتبال عراق که دیدار اخیر برابر کره جنوبی را از دست داد، اما مشکلی برای رویارویی با ایران ندارد.

حضور اسکوچیچ در تمرینات تیم ملی بعد از قرنطینه کرونایی و پیروزی برابر سوریه اگرچه می‌تواند دلیل خوبی برای بالا رفتن انگیزه و روحیه یوز‌های ایرانی در مصاف با عراق باشد، اما تکرار اشتباهات بازی نخست برابر عراق می‌تواند نتیجه‌ای کاملاً متفاوت را رقم بزند و کارنامه موفق اسکوچیچ که با ایران جز پیروزی چیز دیگری دشت نکرده را به چالش بکشد، خصوصاً که عراقی‌ها در بازی با کره جنوبی از سیستم تدافعی استفاده کردند. درست همانند دیدار سوریه با ایران که شاگردان اسکوچیچ را سردرگم کرده بود. در مقابل تیم‌هایی با سیستم دفاعی که به طور متراکم در محوطه جریمه حضور دارند باید به جای نفوذ مستقیم، بازی را به کناره‌ها برد. اتفاقی که در بازی با سوریه رخ نداد و عدم نفوذ از راست و چپ در واقع همان چیزی است که حریف می‌خواهد و در صورت پیاده شدن همین سیستم در مصاف با عراق، بدون شک تیم ملی این‌بار با مشکل اساسی مواجه خواهد شد، خصوصاً که عراقی‌ها از لحاظ بدنی قوی‌تر از سوریه هستند و تکرار اشتباهات بازی با سوریه مقابل عراق می‌تواند به نتیجه‌ای ناخوشایند بینجامد، چراکه عراقی‌ها با متوقف کردن کره‌جنوبی در خاک این کشور زنگ خطری جدی را برای رقبای خود به صدا درآورده‌اند.

حضور بدون تدارکات لازم و اردو‌های مثمرثمر قبل از این دوره از رقابت‌های انتخابی جام جهانی کار تیم ملی در مصاف با حریفانی که اتفاقاً تدارک خوبی برای عبور از این مرحله دیده‌اند را به مراتب سخت‌تر از قبل کرده است، خصوصاً که دیک ادوکات هلندی هدایت تیم عراق را برعهده گرفته و دو اردوی خوب خارجی در ترکیه و اسپانیا برای این تیم برگزار کرده و برخلاف اسکوچیچ به اندازه کافی وقت داشته تا با بازیکنان عراقی کار‌های تمرینی دلخواهش را انجام دهد. اما آنچه مسلم است اینکه فوتبال ایران همواره در شرایط سخت بهترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشته است. درست همانند مرحله قبل که در پی نتایج فاجعه‌بار ویلموتس صعود از گروه به معجزه می‌ماند که یوز‌های ایرانی یک‌بار دیگر آن را رقم زدند. توانمندی‌هایی که حتی در بازی با سوریه که مملو از اشتباهات تاکتیکی بود نیز خودنمایی کرد و نشان داد که فوتبال ایران می‌تواند روی توانمندی‌های فردی تک‌تک بازیکنانش به‌ویژه لژیونر‌های خود حساب ویژه‌ای باز کند.

همه نگرانی‌ها، اما به کاربلدی اوکات هلندی و آمادگی عراقی‌ها برنمی‌گردد و آنچه در بازی با عراق می‌تواند ایران را به سمت دومین پیروزی هدایت کند سیستم بازی و تاکتیکی است که اسکوچیچ انتخاب می‌کند. تیم ملی ایران در مرحله قبل و بازی با بحرین که با نتیجه قابل قبولی همراه بود با آرایش ۳-۳-۴ روانه میدان شد که با خصوصیات بازیکنان نیز هماهنگی لازم را داشت، اما در بازی با سوریه ناگهان شاهد چیدمان ۱-۳-۲-۴ بودیم که نشان از تفکرات محتاطانه اسکوچیچ داشت و به بازیکنان این اجازه را نمی‌داد که با فراغ بال از توانایی‌های فردی خود استفاده کنند، خصوصاً برای تیمی که حتی نفرات خط دفاعی آن نظیر شجاع خلیل‌زاده نیز از کوچک‌ترین فرصت برای جلو کشیدن استفاده می‌کنند. سیستمی که برابر عراقی‌ها می‌تواند مانع بزرگی برابر بازیکنان ایران باشد. بازیکنانی که اگرچه فرصت زیادی را برای کنار هم بودن و هماهنگی نداشتند، اما از لحاظ بدنی و توانمندی‌های فردی هیچ چیزی از حریفان کم ندارند و در صورت دفاعی بازی کردن هم می‌توانند در ضدحملات حریف را زمین‌گیر کنند اگر برنامه‌ای در این راستا وجود داشته باشد.

البته ادوکات هلندی مدعی شده تیمش را برابر ایران با تاکتیکی کاملاً متفاوت روانه میدان می‌کند و این نشان می‌دهد که حریف عراقی در پی گرفتن انتقام باخت آخرین بازی مرحله قبل است، اما پیروزی در این بازی برای ایران مثل زدن یک تیر با دو نشان است که از یک‌سو اقتدار یوز‌های ایران را به رخ رقبای خود در گروه می‌کشد و صدرنشینی شاگردان اسکوچیچ را تثبیت می‌کند و از سوی دیگر می‌تواند باعث بالا رفتن روحیه و انگیزه تیم برای مصاف دشوار با کره جنوبی شود که یکی از سرسخت‌ترین رقبای ایران در این مرحله است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار