کد خبر: 1061080
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱

هومن پناهنده در کانال تلگرامی خود به استناد «انجمن آسیب‌شناسی ایران» نوشت: وقتی از سرکار خسته به منزل برمی‌گردید و سر میز یا سفره شام همسر یا فرزند شما سرش را در گوشی تلفن همراهش کرده و با کلمات مبهم به شما پاسخ می‌دهد گرفتار فابینگ هستید. وقتی در مهمانی‌ها و دورهمی‌های دوستانه یا فامیلی بعد از سلام و احوالپرسی اولیه هر کس به گوشی همراهش مشغول می‌شود گرفتار فابینگ هستید. وقتی در روابط عاطفی و زناشویی با شریک یا همسر خود به کافه‌ای رفته یا در منزل نشسته‌اید و یکی از شما مدام گوشی تلفنش را چک می‌کند گرفتار «فابینگ» شده‌اید.
یک مطالعه نشان داد که بیش از ۱۷ درصد افراد حداقل چهار بار در روز در حضور دیگران و هنگام صحبت با آن‌ها دزدکی تلفن‌شان را چک می‌کنند. تقریباً ۳۲ درصد افراد نیز دو تا سه بار در روز فابینگ می‌کنند. اگرچه شاید این رفتار چیز مهمی به نظر نرسد، اما تحقیقات نشان می‌دهد فابینگ می‌تواند به روابط و سلامت روان شما آسیب برساند.
فابینگ (Phubbing) چیست؟
عمل نادیده گرفتن کسی که با شما صحبت می‌کند با توجه و نگاه کردن به تلفن همراه خود یا به عبارت ساده‌تر: بی‌اعتنایی به دیگران با نگاه کردن به تلفن همراه.
نیروی محرک این احساسات چیست؟
فابینگ چهار نیاز اساسی انسان را تهدید می‌کند، این نیاز‌های اصلی عبارتند از: احساس تعلق داشتن، اعتماد به نفس، زندگی معنا دار و احساس کنترل داشتن. وقتی کسی پیش شما با تلفنش مشغول می‌شود، شما ممکن است احساس طردشدن و محروم شدن از مصاحبت او را کنید. این می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت روان شما داشته باشد.
تحقیقات همچنین نشان می‌دهد افرادی که دچار فابینگ هستند تمایل زیادی دارند تا تلفن‌شان همیشه در دسترس باشد تا با شبکه رسانه‌های اجتماعی ارتباط برقرار و به این وسیله خلأ ارتباط حضوری یا رودررو را پر کنند. این شروع یک چرخه معیوب است.
۳ نشانه دچار بودن به فابینگ
۱) هم‌زمان دو مکالمه دارید، یکی از طریق تلفن و یکی با شخص روبه‌رویتان. شما به‌احتمال زیاد هیچ‌کدام از این دو مکالمه را با موفقیت انجام نمی‌دهید و مطمئناً فیوب «Phub» (دچار فابینگ) هستید.
۲) سرمیز یا سفره غذا یا دیگر موقعیت‌های اجتماعی با تلفن خود مشغول می‌شوید. قرار دادن تلفن کنار بشقاب غذا علامت هشداری است که نشان می‌دهد به‌زودی ارتباطات خانوادگی‌تان دچار اختلال خواهد شد.
۳) یادتان باشد، حتی لازم نیست تلفن خود را حین مکالمه لمس کنید تا روی رابطه شما تأثیر منفی بگذارد. یک مطالعه نشان داده است که تنها وجود تلفن در دستان یا کنار شما باعث می‌شود همسر، فرزند، خانواده یا دوستان و همکارانتان کمتر با شما ارتباط برقرار کنند.
بدون چک کردن تلفن نمی‌توانید شام، ناهار یا صبحانه‌تان را تمام کنید. این نشانه‌ای از دلهره و ترس واقعی در شماست. ترس از دست دادن تماس، پیام یا پست جدیدی در شبکه‌های اجتماعی.
۳ راه برای جلوگیری از فابینگ شدن
۱- غذایتان را بدون تلفن بخورید.
۲- تلفن را از دسترس خود دور کنید.
۳- خود را به چالش بکشید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار