کد خبر: 1061077
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی:

مقدمه مطالبه ایران از افغانستان آن است که ملت آن‌ها برسرنوشت‌شان حاکم باشند و تفکر، تیم و آدم‌هایی در افغانستان دولت تشکیل دهند که آنچه اکثریت مردم می‌خواهند، بشود.
محمود عباس‌زاده‌مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس، درباره مطالبات جمهوری اسلامی از دولت آینده افغانستان اظهار داشت: افغانستان کشوری بزرگ است که خانه ملتی قهرمان محسوب می‌شود که بیشترین اشتراکات تاریخی، فرهنگی، زبانی و دینی با ما را دارند.
وی افزود: اولین مطالبه جمهوری اسلامی ایران از خداوند برای افغانستان عزت و امنیت آن ملت است، زیرا آن‌ها برادر و خواهر ما هستند، ضمن اینکه باید تمامیت ارضی آن کشور و امنیت آن‌ها و خوشبختی و سعادت و صلح برای بهروزی مردم نجیب و مظلوم افغانستان هر چه سریع‌تر اجرایی شود، این در حالی است که آن‌ها در طول تاریخ و به ویژه در نیم‌قرن اخیر روی خوش ندیده‌اند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: مقدمه مطالبه و خواسته ایران از افغانستان آن است که ملت آن‌ها برسرنوشت‌شان حاکم باشند و آنچه مردم افغانستان می‌خواهند روی دهد، ضمن اینکه تفکر، تیم و آدم‌هایی در افغانستان دولت تشکیل داده، حکومت کرده و مدیریت کنند که آنچه اکثریت مردم می‌خواهند، بشود، تهران هم به این موضوع کمک می‌کند که البته این موضوع آرزوی جمهوری اسلامی هم است.
عباس‌زاده‌مشکینی گفت: برای اینکه آرزوی ایران درباره افغانستان محقق شود تحولات افغانستان را دقیقاً رصد می‌کنیم، هر جا در این مسیر، افغانستان از ایران کمک بخواهد و انتظاری داشته باشد دریغ نخواهیم کرد.
وی افزود: وقتی اراده مردم افغانستان در قالب دولت و حاکمیت در آن کشور محقق شد، موضوع مراودات دو کشور شروع می‌شود که نحوه مراوده با این ملت و همسایه با مناسبات تاریخی ویژه را دنبال خواهیم کرد که قطعاً محصول این مراوده هم‌افزایی و خواست همجواری و استفاده متقابل از حسن همسایگی است در حوزه‌های تجارت، آب، انرژی و ارتباطات است و براساس منافع ملی دو کشور همسایه تنظیم خواهد شد. وحدت در عمل تهران و کابل قطعاً در فکر هم نتیجه خواهد داد که امیدوارم اراده ملت ایران هر چه سریع‌تر تحقق پیدا کند چراکه ایران به دنبال کمک به افغانستان است. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: تشکیل دولت افغانستان مقدماتی می‌خواهد که ایران بنا دارد این مقدمات به نحوی پیش برود که محصول آن تحقق اراده مردم افغانستان باشد و نباید به زور تانک و تفنگ دولت روی کار بیاید بلکه باید صلح، ثبات و آرامش در افغانستان هر چه سریع‌تر حکمفرما باشد تا ملت افغانستان با آزادی کامل انتخاب کنند و جمهوری اسلامی ایران آماده تحقق بستر‌های اراده مردم افغانستان برای تشکیل سریع‌تر دولت در این کشور است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار