کد خبر: 1060863
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با ادعای احتمال تبدیل‌شدن وضعیت افغانستان به جنگ داخلی، گفت مطمئن نیست که طالبان بتواند قدرت خود را تثبیت کرده و دولت تشکیل دهد.

در حالی که پیکان انتقادات جهانی از نحوه فرار عجولانه و بی‌برنامه آمریکا از افغانستان، که منجر به سقوط دولت کابل و تسلط طالبان بر قدرت شد، هر روز تندتر می‌شود اما مقام‌های واشنگتن همچنان برای این اقدام بهانه‌تراشی می‌کنند.

«مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بامداد یکشنبه مدعی شد: «وضعیت افغانستان به احتمال زیاد به یک جنگ داخلی تبدیل می‌شود که می‌تواند منجر به تشکیل مجدد گروه‌های تروریستی شود».

به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره»، میلی درباره احتمال تشکیل دولت جدید افغانستان به ریاست طالبان نیز گفت: « من نمی‌دانم که آیا طالبان قادر خواهند بود قدرت خود را تثبیت کرده و حکومت تشکیل دهند یا خیر».

بامداد پنجشنبه بود که «ویکتوریا نولاند» معاون وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه اداره متفاوت افغانستان نسبت به گذشته،‌برای طالبان سودمند خواهد بود، گفت واشنگتن انتظار دارد که طالبان به تعهدات خود در مورد احترام به حقوق بشر و قوانین بین‌المللی عمل کنند. (جزئیات بیشتر)

این درحالیست که طی دو هفته عملیات خروج، ارتش آمریکا خسارات جانی سنگینی شد و طی انفجار انتحاری در فرودگاه کابل ۱۳ نظامی آمریکایی کشته شدند. علاوه بر این، برجا گذاشتن تسلیحات و تجهیزات نظامی آمریکا انتقادات زیادی را متوجه رئیس‌جمهور و وزارت دفاع آمریکا کرده است.

پیش از این، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا با «تاریخی» و «دستاورد فوق‌العاده» توصیف کردن فرار آمریکا از افغانستان، گفته بود: «ما عملیات خروج تاریخی در افغانستان و آخرین ماموریت در طولانی‌ترین جنگ آمریکا را به پایان رساندیم».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار