کد خبر: 1060820
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
 واردات واکسن کرونا به کشور سرعت گرفته‌است. روز گذشته ۵ میلیون دوز واکسن وارد کشور شده و امروز هم بناست تا ۴ میلیون دوز دیگر وارد شود. با تأمین واکسن مورد نیاز، واکسیناسیون هم سرعت می‌گیرد
زهرا چیذری

 سرویس جامعه جوان آنلاین:  واردات واکسن کرونا به کشور سرعت گرفته‌است. روز گذشته ۵ میلیون دوز واکسن وارد کشور شده و امروز هم بناست تا ۴ میلیون دوز دیگر وارد شود. با تأمین واکسن مورد نیاز، واکسیناسیون هم سرعت می‌گیرد. با تمام این‌ها وزیر بهداشت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را منوط به میزان واکسیناسیون می‌داند. ماجرا‌های پیرامون رمدسیویر هم همچنان ادامه دارد و از یک سو شواهد علمی بر رد اثرگذاری آن بر بیماران کرونایی ارائه می‌شود و از سوی دیگر همچنان در نسخه پزشکان هست و مردم برای تهیه این دارو راهی بازار سیاه می‌شوند. این در حالی است که یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تأکید می‌کند: «رمدسیویر زیادی روی دست ما مانده و نمی‌دانیم چه کارش کنیم!»

آمار‌های کرونایی کمی بهتر شده و از قرار گرفتن در شیب نزولی موج پنجم حکایت دارد، اما تجربه موج‌های قبلی نشان می‌دهد چندان نمی‌توان به این شیب نزولی دل بست. به خصوص با در پیش بودن فصل سرما و همچنین نزدیک شدن ویروس لامبدا به مرز‌های کشور، از همین حالا باید برای موج ششم کرونا برنامه‌ریزی کنیم تا این بار مانند موج پنجم غافلگیر نشویم و فوتی‌های روزانه در کشور به بالای ۷۰۰ نفر نرسد. طبق آمار ۲۴ ساعته کرونایی تا روز ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲۰ هزار و ۴۰۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳ هزار و ۴۷۹ نفر از آن‌ها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۱۰۳ هزار و ۵۳۷ نفر رسید. در همین زمان، ۵۱۵ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان به ۱۱۰ هزار و ۶۴ نفر رسید. ۷ هزار و ۷۴۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۲۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
رمدسیویر باد کرد!
حاشیه‌های رمدسیویر، اما تمام شدنی نیست و با وجود اظهارات برخی افراد همچون مصطفی قانعی در رد این دارو از سوی سازمان جهانی بهداشت، رمدسیویر همچنان تجویز می‌شود و بازار سیاه آن هم برچیده نشده‌است.
سید مسعود خاتمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خصوص کمبود دارو به ویژه رمدسیویر به ایلنا گفت: «کمبودی در بحث دارو پیش نیامده چه کسی این‌ها را گفته است؟ در خصوص رمدسیویر اختلاف خودشان دارند و اتفاقاً این دارو زیادی روی دست ما مانده‌است که نمی‌دانیم با آنچه کار کنیم، احتمالاً رمدسیویر را صادر کنیم.» نماینده گلپایگان و خوانسار بیان کرد: «یک دکتر بی‌خودی دارو تجویز می‌کند و مردم می‌روند بازار و البته دوست دارند، در بازار بگردند. اگر به بیمارستان دولتی بیایند رمدسیویر را باید رایگان به مردم بدهند، اما مردم دوست دارند که بروند بخش خصوصی. ما ضامن ناز و کرشمه مردم نیستیم!» وی ادامه داد: «چرا مردم به بخش خصوصی می‌روند که یک دکتر دارویی را که هنوز ثابت نشده، برایشان نسخه کند که مجبور شوند بروند چند میلیون قرض بگیرند و دارو تهیه کنند؟»
عضو کمیسیون بهداشت همچنین افزود: «از یک طرف از سوی ستاد کرونا گفته می‌شود که رمدسیویر فایده ندارد و میلیون‌ها دوز در کشور موجود است و از یک طرف هم مردم نسخه در دست دارند و در خیابان‌ها سرگردان هستند، این‌ها مصیبتی است. البته این دکتر‌ها هستند که نسخه‌هایی می‌نویسند که هنوز اثبات نشده و مردم را به اشتباه می‌اندازند، در واقع بیشتر برمی‌گردد به جامعه پزشکی.»
وی در خصوص نظارت بر عملکرد وزارت بهداشت و احتمال تحقیق و تفحص از عملکرد این وزارتخانه گفت: «به صورت مستمر با وزارتخانه در این رابطه ارتباط داشتیم و پیگیری و نظارت داشته و داریم. نظارت بر عملکرد وزارت بهداشت هم به صورت جدی مطرح است مرتب هم مسئولان را در فشار گذاشتیم تا واکسیناسیون جدی دنبال شود. همچنین تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت در برنامه ما هست.»
بازگشایی دانشگاه‌ها منوط به میزان واکسیناسیون
بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت در خصوص وضعیت واکسیناسیون دانشجویان تأکید کرد: «تا‌کنون همه اساتید دانشگاه‌ها که اغلب در سنین بالا هستند، واکسینه شده‌اند و واکسیناسیون دانشجویان نیز از هفته آینده انجام می‌شود.»
به گفته وی بسته به میزان واکسیناسیون، بازگشایی نیز عملیاتی خواهد شد تا دانشگاه‌ها به وضعیت عادی و کلاس‌های حضوری بازگردند.
وزیر بهداشت با اشاره به برنامه گسترده تأمین واکسن با واردات و حمایت از تولید داخلی تصریح کرد: «بعد از تأمین و توزیع واکسن، انتظار می‌رود مردم و مسئولان نیز یاریگر ما در تسریع واکسیناسیون باشند.»
افزایش واردات واکسن
تاکنون ۱۹ میلیون و ۲۹۷ هزار و ۵۸۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۹ میلیون و ۴۰۷ هزار و ۳۱۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲۸ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۸۹۳ دوز رسیده‌است.
مهرداد جمالی ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به ورود ۵ میلیون دوز واکسن کرونا در روز گذشته گفت: طی ۲۴ ساعت آینده نیز ۴ میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور می‌شود.
به گفته وی این واکسن‌ها از نوع سینوفارم چینی است که با ورود آن مجموع واردات واکسن کرونا به ۴۰ میلیون دوز خواهد رسید.
با واردات این واکسن‌ها وقفه رخ داده در روند واکسیناسیون برطرف می‌شود و مراکزی که به دلیل نداشتن واکسن دست از کار کشیده بودند، دوباره فعال می‌شوند.
کار انقلابی در واردات واکسن
در همین رابطه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به لطف خدا حرکتی انقلابی در دولت انجام شده و واکسن به مقدار کافی از روز پنج‌شنبه در حال واردشدن به کشور است و این مقدار واکسن در طول تاریخ بیماری کرونا، بی‌نظیر بوده و تا آخر شهریور و مهر ماه نیز روند واردات واکسن به کشور ادامه دارد. بهرام عین‌اللهی ادامه داد: در بازدید‌هایی که از استان‌های مختلف داشتیم، مردم به خوبی در واکسیناسیون مشارکت داشتند و صحنه‌هایی خلق شده که بعد از دوران دفاع مقدس کمتر در کشور مشاهده می‌شود. به عنوان نمونه در اهواز، حسینیه‌ای بود که برای واکسیناسیون در نظر گرفته شده‌بود و در این حسینیه، ۲۴ ساعته اقدام به تزریق واکسن کرونا می‌شد و همه نیرو‌های حسینیه از نیرو‌های عاشق اهل بیت و امام‌حسین (ع) بودند و با کمک یکی از نیرو‌های بهداشتی، واکسیناسیون به نحو احسن در حال انجام بود یا برخی ورزشگاه‌ها با کمک بسیج جامعه پزشکی برای واکسیناسیون اختصاص یافته‌بود و در سفر دو روز اخیر به استان‌های شمال غربی نیز چنین مراکزی فعال بودند.
وزیر بهداشت تأکید کرد: برنامه ما این است که هیچ کسی در صف واکسن، منتظر نماند و این یکی از معضلات است که مردم در صف و ناراضی باشند.
وی با اشاره به کمبود پرسنل و امکانات در سیستم اداری موجود گفت: مثل همه کار‌های دیگر که مردم قهرمان و شهیدپرور به ما کمک کردند، انتظار داریم که در واکسیناسیون نیز به ما کمک کنند تا بتوانیم به سرعت، شاهد تحقق واکسیناسیون عمومی باشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار