کد خبر: 1060691
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
طالبان پس از بن‌بست مذاکرات با احمدمسعود، به ولایت پنجشیر یورش برد
در شرایطی که طالبان گفته بود قصد دارد مسئله پنجشیر را از طریق مسالمت آمیز حل کند، مذاکرات با مقاومت این منطقه به بن‌بست رسیده و دیروز طالبان از چند محور به این منطقه یورش برد که گزارش‌های غیررسمی از تلفات سنگین طالبان حکایت دارد، اما طالبان این اخبار را تکذیب کرد

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: در شرایطی که طالبان گفته بود قصد دارد مسئله پنجشیر را از طریق مسالمت آمیز حل کند، مذاکرات با مقاومت این منطقه به بن‌بست رسیده و دیروز طالبان از چند محور به این منطقه یورش برد که گزارش‌های غیررسمی از تلفات سنگین طالبان حکایت دارد، اما طالبان این اخبار را تکذیب کرد و از پیشروی‌های خود در پنجشیر خبر داد. همزمان طالبان در تدارک تشکیل دولت جدید در افغانستان است و دیروز برخی منابع غربی اعلام کردند که ملاعبدالغنی برادر قرار است رهبری افغانستان را برعهده بگیرد.

با خروج کامل نیرو‌های امریکایی از افغانستان، اکنون طالبان تلاش دارد سراسر این کشور را تحت کنترل خود درآورد. ولایت پنجشیر که در اختیار نیرو‌های مقاومت افغانستان به رهبری احمد مسعود است، حاضر به تحویل این منطقه به طالبان نیست، به شروع درگیری‌های خونین بین دو طرف منجر شده است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، درگیری‌ها میان جبهه مقاومت و طالبان روز پنج شنبه به منطقه گلبهار موسوم به دروازه پنجشیر رسید و دو طرف در حالی که هر کدام دیگری را به آغاز کردن جنگ متهم کردند با سلاح سبک و سنگین مواضع یکدیگر را هدف قرار دادند. برخی منابع نیز اعلام کردند طالبان شبکه‌های اینترنتی و برق ولایت پنجشیر را قطع کرد تا امکان مخابره اطلاعات به خارج از این ولایت از بین برود. جبهه مقاومت می‌گوید که طالبان با محاصره پنجشیر، باعث درگیری شده است. فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت در این باره گفت: «طالبان دو بار از مسیر اندارب به پنجشیر حمله کرده تلفات سنگینی را متحمل شده است.» تصرف چندین سنگر طالبان در منطقه خاواک در شمال پنجشیر و هم‌مرز با استان بغلان و باز پس‌گیری شهر چاریکار مرکز استان پروان در شمال کابل از جمله دستاورد‌هایی است که جبهه مقاومت به آن‌ها اشاره دارد، اما طالبان تأکید دارد که فقط از خودش دفاع کرده است تا جایی که انعام‌الله سمنگانی، عضو کمیسیون فرهنگی طالبان، در این باره گفت: «اعضای طالبان با حملات نیرو‌های مقاومت، روبه‌رو شدند، اما به آن‌ها پاسخ دندان شکنی داده شد.». طالبان گفته که از مسیر‌های استان‌های نورستان، بغلان، پروان و بدخشان به طرف چهار شهرستان در پنجشیر پیشروی داشته و تلفاتی هم به افراد جبهه مقاومت وارد کرده است و شهرستان شتل پنجشیر را به کنترل خود در آورده، اما نیرو‌های مقاومت علاوه بر اینکه از دفع حمله طالبان سخن می‌گویند، تأکید دارند که همه راه‌های منتهی به پنجشیر را در دست دارند. چارلز استراتفورد، خبرنگار میدانی شبکه الجزیره، افزایش حملات طالبان به مواضع مقاومت را تأیید کرده است. خبرگزاری تاس هم گزارش داد که در درگیری‌های اخیر میان طالبان و جبهه مقاومت پنجشیر، ۳۰۰ تن از اعضای طالبان کشته شدند. علی میثم نظری، سخنگوی جبهه مقاومت نیز دیروز با تأیید ۳۰۰ کشته از طالبان گفت که بیش از ۲۰۰ نفر دیگر زخمی و ده‌ها تن از آن‌ها هم دستگیر شده‌اند. نظری تأکید کرد که جبهه مقاومت موفق به پیشروی شده است و گروه طالبان هیچ شانسی برای پیروزی در پنجشیر ندارد. برخی امیدوارند که با گسترش دایره فعالیت‌های مقاومت، آن‌ها در سراسر کشور فعال شوند.
در روز‌های اخیر، جریان‌های سیاسی در کابل همچنان به گفتگو میان مقاومت پنجشیر و طالبان به عنوان راهکار پایان تنش در افغانستان چشم دوخته بودند. با این حال امیرخان متقی، رئیس کمیسیون دعوت و ارشاد طالبان از بی‌نتیجه بودن گفتگو‌ها با جبهه مقاومت در پنجشیر به رهبری احمد مسعود خبر داده است. پیش از این طالبان درخواست‌های احمد مسعود از جمله اعلام پنجشیر به عنوان منطقه امن و عدم مداخله طالبان در امور آن را غیرقابل قبول اعلام کرده بود. از پنجشیر که حتی در زمان اشغال شوروی از گزند اشغالگران در امان ماند، به عنوان امن‌ترین ولایت افغانستان یاد می‌شود. این ولایت در شمال افغانستان قرار دارد و موقعیت جغرافیایی آن در کوه‌های هندوکش، به در امان ماندن از تهاجم گروه‌های تروریستی و متجاوزان کمک کرده است.
حل مسائل افغانستان؛ یک بار برای همیشه
فهیم دشتی روز جمعه در گفتگو با شبکه بی‌بی‌سی، پیشنهاد‌های طالبان برای حل مسئله پنجشیر را بیشتر در قالب امتیاز ارزیابی کرد، نه راه‌حل و افزود: «ما به دنبال حل ریشه‌ای مشکلات افغانستان، آن‌هم یک بار و برای همیشه هستیم. راه‌حلی که آینده و حقوق مردم و اقلیت‌ها و حقوق بشر را در افغانستان تضمین کند. ترجیح ما گفتگو است، اما اگر شرایط به سمت جنگ و حملات بیشتر برود، ما تجربه مقاومت داریم.» او افزود که چهار روز گذشته به طالبان نشان داد که جنگ راه‌حل نیست. وی با اعلام اینکه تاریخ درباره گروهی که تا آخر ایستادند و تسلیم نشدند، قضاوت می‌کند، خاطرنشان کرد: «موضوع فقط جغرافیا و امکانات نیست، موضوع اراده و ایستادگی است و حتی اگر در این جنگ کشته شویم، موفقیت است.»
آمادگی برای تشکیل دولت جدید
طالبان این روز‌ها در حال آماده‌سازی شرایط برای اعلام دولت جدید افغانستان در کاخ ریاست جمهوری این کشور است و تصاویر منتشر شده از ارگ ریاست‌جمهوری نیز از آمادگی آن‌ها برای برگزاری مراسم اعلام حکومت جدید خود حکایت دارد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز جمعه به خبرگزاری رویترز گفت که زمان تشکیل حکومت مشخص نیست، اما احمدالله متقی از اعضای طالبان، برگزاری مراسم در ارگ را تأیید کرده است. خبرگزاری رویترز دیروز در خبری به نقل از منابعی در طالبان اعلام کرد که ملاعبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان، ریاست دولت جدید در افغانستان را برعهده خواهد داشت. همچنین ملا محمد یعقوب، پسر ملا عمر بنیانگذار و رهبر پیشین طالبان و شیر محمد عباس استانکزی از مقام‌های ارشد طالبان، مناصب عالی در دولت آتی افغانستان خواهند داشت. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز پنج‌شنبه، موضع کشورش را حل مسالمت آمیز مسائل داخلی افغانستان اعلام کرد و گفت: «ما از مدت‌ها قبل، از طالبان و دیگر گروه‌های قومی و سیاسی در افغانستان خواسته‌ایم بر سر تشکیل دولت انتقالی فراگیر به توافق برسند.»‌وی هرگونه برنامه مسکو برای میانجیگری در مذاکرات میان نیرو‌های مقاومت و طالبان را رد کرد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز سه شنبه گذشته گفته بود که کشورش به رسمیت شناختن مقامات جدید افغانستان را به محض تشکیل دولت فراگیر در این کشور بررسی خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: «ما خواستار ایجاد یک دولت ائتلافی فراگیر در افغانستان هستیم که شامل تمام نیرو‌های قومی و سیاسی این کشور از جمله اقلیت‌های قومی شود.»
طالبان با عمل‌شان قضاوت می‌شوند
به‌رغم تصرف کامل افغانستان به دست طالبان، غربی‌ها همچنان از شناسایی این گروه خودداری می‌کنند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید که دولت متبوعش آماج انتقادات قرار دارد و موضع‌گیری آن درباره طالبان نیز با حساسیت زیادی زیر ذره‌بین قرار دارد، گفت: «هیچ کس در خصوص کاهش تحریم‌ها علیه طالبان بحث نمی‌کند. ما قرار است طالبان را با عملش قضاوت کنیم. اکنون به صورت همزمان می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که مردم افغانستان به کمک دسترسی دارند.» ساکی تعامل امریکا با طالبان را دلیل تأیید این گروه ندانست و گفت: «این به این معنی نیست که ما فکر می‌کنیم طالبان بازیگرانی خوب هستند. ما این طور فکر نمی‌کنیم.»‌وی همچنین گزارش‌ها درباره اینکه طالبان برخی از تعهداتش را نقض کرده است را هم رد کرد. هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در پی دیدار با همتایان اروپایی در اسلوونی درباره تحولات افغانستان گفت: «ما می‌خواهیم شاهد یک دولت فراگیر در کابل، احترام به حقوق اساسی انسان‌ها و زنان باشیم و افغانستان نباید دوباره به محلی برای پرورش تروریسم بین‌المللی تبدیل شود.»‌وی تصریح کرد: «اگر این الزامات برآورده شوند و وضعیت امنیتی نیز اجازه دهد ما آماده از سرگیری حضور دیپلماتیک در کابل هستیم.»‌ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در اظهاراتی مشابه به روزنامه فیگارو گفت که پاریس طالبان را بر اساس مبانی از جمله اینکه به مردم اجازه ترک کشور را بدهد، امکان دسترسی به کمک‌های انسان‌دوستانه را فراهم کند، کاملاً راهش را از همه سازمان‌های تروریستی جدا کرده و به حقوق انسانی به ویژه زنان احترام بگذارد قضاوت خواهد کرد. لودریان گفت: «فعلاً ما نشانه‌ای در خصوص اینکه آن‌ها دارند این مسیر را در پیش می‌گیرند نمی‌بینیم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار