کد خبر: 1060560
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹
رئیس ائتلاف الفتح در پارلمان عراق تأکید کرد
با خروج امریکایی‌ها از افغانستان، عراقی‌ها هم عزم خود را جزم کرده‌اند تا اشغالگران را از کشورشان بیرون کنند. هادی العامری با بیان اینکه شرایط عراق هیچ شباهتی به افغانستان ندارد، تأکید کرد که تا پایان ۲۰۲۱ تمامی نیرو‌های خارجی از این کشور خارج خواهند شد. عمار الحکیم هم گفت که مهم‌ترین هدف ائتلاف انتخاباتی او اخراج نیرو‌های امریکایی از خاک عراق است.

با خروج امریکایی‌ها از افغانستان، عراقی‌ها هم عزم خود را جزم کرده‌اند تا اشغالگران را از کشورشان بیرون کنند. هادی العامری با بیان اینکه شرایط عراق هیچ شباهتی به افغانستان ندارد، تأکید کرد که تا پایان ۲۰۲۱ تمامی نیرو‌های خارجی از این کشور خارج خواهند شد. عمار الحکیم هم گفت که مهم‌ترین هدف ائتلاف انتخاباتی او اخراج نیرو‌های امریکایی از خاک عراق است.
در شرایطی که مقامات امریکایی ادعا می‌کنند خروج آن‌ها از عراق زمانبر است و چند سال طول می‌کشد، مقامات عراقی خواهان خروج فوری اشغالگران هستند. پس از آنکه امریکایی‌ها در مدت کوتاهی افغانستان را ترک کردند، اکنون نوبت به عراقی‌ها رسیده است تا شر امریکایی‌ها را از سرشان کم کنند. در همین راستا، هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح در پارلمان عراق روز چهار شنبه در سخنانی در خصوص حضور نیرو‌های امریکایی در عراق گفت: «باید تا پایان سال جاری، به حضور تمامی نیرو‌های خارجی پایان داده شود. پس از خروج امریکایی‌ها، هیچ سلاحی در خیابان نخواهد بود و اگر چنین چیزی دیده شد، من مسئول آن خواهم بود.» العامری در گفتگو با خبرنگار شبکه «روداو» گفت: «در پایان ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ هیچ نیروی خارجی در عراق وجود ندارد، نه فرانسوی و نه ترکی. این تصمیم عراقی‌ها است.» وی همچنین، خطاب به امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که اخیراً برای شرکت در اجلاس بغداد، به عراق سفر کرده بود، گفت: «نیرو‌های شما عراق را ترک خواهند کرد، زیرا شما تصمیم‌گیرنده نیستید.» العامری در خصوص تحولات اخیر افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت گفت: «هیچ وجه شباهتی میان عراق و افغانستان وجود ندارد. وضعیت عراق روشن است و کسی با این موضوع مخالفتی ندارد. داعش پایان یافته و دیگر نیست. حتی گروه‌های مسلح موجود در عراق به روند سیاسی و مشارکت در پروسه سیاسی ایمان دارند و از آن دفاع می‌کنند. وقتی نیرو‌های اشغالگر عراق را ترک کنند، همه نیرو‌های عراقی متحد می‌شوند تا عراق را بسازند و به مردم خدمت کنند.»
طرح خروج امریکایی‌ها از عراق دو سال پیش در پارلمان این کشور تصویب شد، ولی تاکنون به دلیل تعلل دولت عراق و مخالفت مقامات واشنگتن، عملی نشده است. گروه‌های مقاومت عراق در دو سال گذشته بار‌ها به امریکایی‌ها هشدار داده‌اند که هر چه سریع‌تر خاک عراق را ترک کنند در غیر این صورت برای بیرون راندن اشغالگران به زور متوسل می‌شوند. با خروج امریکا و متحدانش از افغانستان، اکنون زمینه برای خروج از عراق هم هموار شده است و عراقی‌ها عزم خود را جرم کرده‌اند تا همچون افغان‌ها، عراق را از حضور نیرو‌های بیگانه پاکسازی کنند. امریکایی‌ها تلاش می‌کنند به هر نحوی شده حضور خود را در عراق طولانی‌تر کنند تا بتوانند نفوذ گروه‌های مقاومت و ایران را در ساختار سیاسی و امنیتی عراق تضعیف کنند، ولی همه این تلاش‌ها با شکست مواجه شده است و اکنون نیرو‌های مقاومت بخشی از ساختار امنیتی و سیاسی عراق به شمار می‌روند که کنار زدن آن‌ها کار دشواری است. علاوه بر فرماندهان مقاومت عراق، رهبران جریان‌های سیاسی این کشور هم خواهان خروج امریکایی‌ها از خاک کشورشان شده‌اند. سید عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، دیروز در مراسم رونمایی از برنامه انتخاباتی «ائتلاف نیرو‌های حکومت ملی»، تأکید کرد: «مردم عراق امروز خواستار حکومتی مقتدر، مستقل، باثبات و شکوفا هستند که تابع خواست دیگر کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نباشد و به تحقق خواسته‌ها و آمال ملتش بیندیشد.» الحکیم در تشریح برنامه‌های انتخاباتی ائتلاف خود در بخش سیاست خارجی با بیان اینکه مهم‌ترین هدف‌شان اخراج نیرو‌های امریکایی از خاک عراق است، تأکید کرد: «از اهداف این ائتلاف تلاش برای از میان بردن بحران‌ها و حل و فصل همیشگی پرونده‌های بلاتکلیف در روابط خارجی عراق و از همه مهم‌تر مسئله آب‌های مشترک و ترسیم مرز‌ها و نقض حاکمیت ارضی عراق براساس اصول احترام متقابل و منافع مشترک و امنیت پایدار است.»
نگرانی صهیونیست‌ها از خروج امریکا از عراق
اگرچه امریکایی‌ها هنوز تصمیم جدی برای خروج از عراق نگرفته‌اند، اما این مسئله نگرانی مقامات صهیونیستی را در پی داشته است. یوسی کوهن، رئیس سابق دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در گفت‌وگویی با روزنامه «یدیعوت آحارانوت» به مسئله خروج امریکا از منطقه پرداخت و در این ارتباط گفت: «خروج امریکا از افغانستان باید ما را به تفکر وا دارد و همچنین ما را در خصوص خطر ملموس و نهفته خروج محتمل دیگر امریکا از عراق نگران کند.» یوسی کوهن مدعی شد که هرگونه خروج «شتاب‌زده» و «بی‌حساب و کتاب» ممکن است منجر به فروپاشی کلی عراق در میان طوایف مختلف این کشور شود. رئیس سابق دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی اضافه کرد: «برپایی یک ساختار ایرانی مکمل در بخش شمالی خاورمیانه پس از خروج محتمل امریکا و صحنه‌های هولناک در افغانستان و سقوط سریع این کشور به دست جنبش طالبان، نیازمند آمادگی است؛ آمادگی برای این احتمال که گام مشابه امریکا در عراق منجر به فروپاشی برخی از بخش‌های مرکزی خاورمیانه می‌شود که اساساً شکننده است.» صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند امریکا را به ماندن در عراق و خاورمیانه مجاب کنند تا بتوانند با مشارکت اعراب ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران تشکیل دهند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سید فروزان
|
Switzerland
|
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
0
0
هم مان با اخراج اشغالگران بابد وضع دولت پوشالی بنام اقلیم کردستان هم روشن شود ،‌اینکه اشغالگران از بغداد و دیگر نقاط بروند ولی در شمال عراق مستقر بمانند و اسراییل هم پایگاه داشته باشد ، بر خلاف استقلال و آزادی عراق است ،
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار