کد خبر: 1060419
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰
از استارت طلایی زنان تا تاریخ‌سازی در کامپوند و صعود والیبال به نیمه‌نهایی
خورشید هفتمین روز از رقابت‌های پارالمپیک توکیو با درخشش بانوان ایرانی و کسب دو طلای باارزش طلوع کرد. طلای متقیان در پرتاب نیزه و طلای جوانمردی در تیراندازی که آغاز کولاک بانوان ایران در این دوره از رقابت‌های پارالمپیک است، درخششی که با نقره بیابانی تکمیل شد.
دنیا حیدری

خورشید هفتمین روز از رقابت‌های پارالمپیک توکیو با درخشش بانوان ایرانی و کسب دو طلای باارزش طلوع کرد. طلای متقیان در پرتاب نیزه و طلای جوانمردی در تیراندازی که آغاز کولاک بانوان ایران در این دوره از رقابت‌های پارالمپیک است، درخششی که با نقره بیابانی تکمیل شد.
صحنه فریاد‌های هاشمیه متقیان بعید است که به این زودی‌ها از خاطرمان پاک شود. درست همانند پرتاب‌های خیره‌کننده‌ای که هیچ نیزه‌ای نتوانست به گردشان برسد. فریاد‌های شادی که نشان از شعف گرفتن مزد زحماتش بود، آن هم با کسب خوشرنگ‌ترین مدال مسابقات توکیو. هدفش تنها طلای بازی‌ها بود، این را هر روز با زهرا اکرم‌زاده، مربی خود زمزمه می‌کرد. خوب می‌دانست که کسب طلای پرتاب نیزه کلاس ادغامی F ۵۵ و F ۵۶ بانوان در مسابقات دوومیدانی بازی‌های پارالمپیک کار ساده‌ای نیست و رقبای سرسختی برای رسیدن به سکوی نخست دارد، به همین دلیل هم بعد از ریو هر روز و هر روز تمرین کرد و حتی کرونا هم نتوانست مانعی بر سر راه تمریناتش شود و دست‌آخر نیز نیزه‌اش با پرتاب ۸۸/۲۴ طلایی شد.
طلای پارالمپیک را کم داشتم
خودش می‌گوید: «طلای آسیا، بازی‌های پاراآسیایی و جهانی را داشتم و در بین مدال‌هایم فقط همین یک مدال طلا کم بود که برای کسب آن از ریو تا اینجا هر روز تمرین کردم. کسب طلای پارالمپیک کار ساده‌ای نیست، اما می‌خواستم ثابت کنم که تمام زنان معلول می‌توانند روزی مدال‌آور پارالمپیک شوند، اگر برنامه و نقشه راه خوبی داشته باشند و البته خوب و درست تمرین کنند.»
هت‌تریک طلا در ۵ سال
پنج سال و سه مدال طلای پارالمپیک، این کار فقط از یک بانوی ایرانی برمی‌آید. بانویی به نام ساره جوانمردی. او دو طلای ریو را داشت و برای شکار طلایی دیگر راهی توکیو شد. در تهران هنوز آفتاب نزده بود که ساره جوانمردی خود را برای حضور در مرحله مقدماتی ماده تپانچه بادی ۱۰ متر P۲ کلاس SH۱ آماده می‌کرد. دختر شیرازی کاروان پارالمپیک ایران که برنز لندن را در ریو به دو طلای انفرادی و میکس تبدیل کرد، اما چشمش همچنان به دنبال طلایی دیگر بود و تنها روی سکو رفتن او را قانع نمی‌کرد. اولین بانوی مدال‌آور ایرانی در مسابقات پارالمپیک که طلای پارالمپیک قبلی (ریو) را در جریان زلزله کرمانشاه برای گرفتن دست مردم کرمانشاه و سرپل ذهاب به حراج گذاشت، یک‌بار دیگر به دنبال برافراشتن پرچم پرافتخار ایران بر فراز پارالمپیک بود و کسب خوشرنگ‌ترین مدال این رقابت‌ها و بعد از پنج سال تلاش سخت و طاقت‌فرسایی که کرونا سخت‌ترش کرده بود، در هفتمین روز رقابت‌های پارالمپیک توکیو در مصاف با هفت حریف در مرحله نهایی تپانچه ۱۰ متر، هفتمین طلای کاروان ایران را از آن خود کرد تا بار دیگر توانمندی‌های بانوان ایرانی را در عرصه ورزش به رخ بکشد. جوانمردی نه فقط با کسب ۲/۲۳۹ امتیاز بالاتر از ورزشکار ترکیه و مجارستان قهرمان شد و به گردن‌آویز طلای این رقابت‌ها دست یافت، بلکه رکورد هم زد. پیش از این هیچ رکوردی در مرحله مقدماتی پارالمپیک در این ماده وجود نداشت و حالا جوانمردی نام خود را به عنوان رکورددار جدید ثبت کرد. او هم رکورد جهان و هم پارالمپیک را زد و از آن خود کرد. کار جوانمردی، اما هنوز تمام نشده و شنبه هم در ماده ۵۰ متر خفیف باید به مصاف حریفان خود برود. بانوی طلایی کشورمان البته کار اصلی را روی سکو انجام داد، وقتی نشست تا هم‌قد دو ورزشکار دیگر باشد و عکس بگیرد.
هیچ لذتی بالاتر از برافراشتن پرچم ایران نیست
جوانمردی بعد از کسب مدال طلا گفت: «هیچ لذتی بالاتر از این نیست که بتوانی باعث برافراشته شدن پرچم کشورت شوی. رقابت سختی بود، اما طی پنج سال گذشته با وجود سختی‌های ناشی از شیوع کرونا به سختی جنگیده بودم و خوشحالم که موفق به تکرار طلای ریو و همچنین رکوردزنی شدم و توانستم دینم را به مردم عزیز کشورم ادا کنم.»
حسین امیری، سرمربی تیم پاراتیراندازی هم تأکید دارد که انتظاری جز طلا از جوانمردی نمی‌رفت، چراکه سطح او طلا بود. در این رقابت سمیرا ارم نیز حضور داشت و با ۵۳۲ امتیاز در بین ۱۸ تیرانداز رتبه هفدهم را به خود اختصاص داد و از صعود به فینال بازماند.
تاریخ‌سازی در کامپوند مردان
پرونده مدال‌آوری‌های کاروان ایران در روز هفتم، اما با طلای بانوان بسته نشد و با تاریخ‌سازی بیابانی در کامپوند انفرادی مردان که نقره این رقابت‌ها را برای او به دنبال داشت ادامه یافت. درست در شرایطی که حذف علی‌سینا منشازاده یکی از شانس‌های طلای ایران در یک‌هشتم نهایی و برابر حریف فنلاندی همه را شوکه کرده بود، رمضان بیابانی توانست با راهیابی به فینال نخستین مدال تاریخ کامپوند ایران در ادوار پارالمپیک را به نام خود بزند. او پس از گذشتن از سد پیتر مارچانت استرالیایی، پیوتر مونتاگو بلژیکی، بائر شیگایف روسی و چین لیانگ چینی به فینال راه یافت، اما در این مرحله با قبول شکست مقابل هی ژیائو چینی، رکورددار پارالمپیک در رشته کامپوند انفرادی به مدال نقره بسنده کرد و موفق به کسب چهاردهمین مدال کاروان ایران شد. با وجود این بیابانی بر این باور است که می‌توانست یکی از طلایی‌های کاروان ایران باشد: «رقابت‌های سختی بود. خیلی مواقع خدا کمکم کرد، درست مثل تیر طلایی که در نیمه‌نهایی به هدف نشست و کار خدا بود، چراکه در شرایط نامطمئنی شلیک کردم، اما به طور کلی تمام حریفان در این رقابت‌ها را می‌شناختم و توانستم از کسانی که پیش از این ایرانی‌ها را شکست داده بودند، انتقام بگیرم. انصافاً حریف چینی در فینال بهتر از من عمل کرد و شاید، چون از نظر فکری به دلیل رسیدن به فینال به آرامش رسیده بودم، نتوانستم مثل رقابت‌های قبل در فینال ظاهر شوم. شاید هم فشار فینال بود که اجازه نداد مثل نیمه‌نهایی عقب ماندن خود را جبران کنم، اما در کل خوشحالم که موفق به کسب مدال شدم و با دست خالی به کشورم باز نمی‌گردم.»
شکست ایران غیرممکن است
شکست دادن والیبال نشسته ایران غیرممکن است، این جمله‌ای بود که صبح دیروز در نشریه روزانه مسابقات در توکیو آورده شد و اشاره داشت به حضور مرتضی مهرزاد، بازیکن بلندبالای ایران در ترکیب تیم ملی.
ایران دیروز سومین برد خود را هم ثبت کرد و چین را شکست داد تا راهی نیمه‌نهایی شود و بیشتر از قبل به تکرار قهرمانی‌های خود در پارالمپیک نزدیک شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار