کد خبر: 1060402
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه:

دولت سیزدهم مذاکره‌ای را مذاکره می‌داند که دستاورد‌های ملموس در راستای تأمین منافع و حقوق ملت ایران داشته باشد.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان دوشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری حضور یافت و به سؤالات مطرح شده درباره دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم، برجام، سفر اخیرش به بغداد و دمشق پاسخ داد.
برنامه‌ریزی برای حضور رئیس‌جمهور در نشست سران شانگ‌های
وی درباره نشست سران شانگ‌های و حضور ایران در این نشست نیز گفت: شانگ‌های یک ظرفیت بزرگ اقتصادی را در برمی‌گیرد. ایران سال‌ها عضو ناظر سازمان شانگ‌های بوده است. مشارکت آقای دکتر رئیسی در این اجلاس در حال برنامه‌ریزی است و در سطح بالایی در این اجلاس شرکت می‌کنیم.
تعمیم الگوی قرارداد ۲۵ساله با چین به هند و روسیه
رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی ما برنامه ۲۵ساله ایران و چین است. نه تنها این قرارداد را برای اجرا به طور جدی پیگیری می‌کنیم و جزو دستور کار‌های اصولی و اساسی ماست بلکه این الگو را به کشور‌های دیگری که ظرفیت‌هایی را دارند، تعمیم می‌دهیم. با روسیه و هند نیز این موضوع را دنبال خواهیم کرد.
وی افزود: وزارت خارجه جایگاه تسهیل‌کننده و هماهنگ‌کننده است. وظیفه داریم بستر‌ها را شناسایی و آماده کنیم. بخش‌ها چه دولتی و چه خصوصی و چه نیمه‌دولتی در این مسیر حرکت کنند. در تمامی سفارتخانه‌ها از شروع به کار دولت جدید یکی از تأکیدات ما این است که سفارتخانه‌های ما باید در خدمت بخش‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و علمی و فناوری به معنای واقعی باشند.
در جایگاه واقعی جمهوری اسلامی ایران ایستادم
وی درباره جایگاه ایستادنش در عکس یادگاری در نشست بغداد اظهار داشت: فکر می‌کنم من در اصل در جایی ایستادم که جایگاه واقعی جمهوری اسلامی و نماینده جمهوری اسلامی ایران بود.
امریکایی‌ها از ادبیات تهدید نتیجه‌ای نخواهند گرفت
رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین و اظهارات مقام‌های امریکایی، اروپایی و اینکه آیا زمان دور بعدی مذاکرات مشخص شده است، گفت: اولین اشتباه امریکایی‌ها این است که گاهی اوقات مصاحبه‌هایی می‌کنند و می‌گویند پیشنهادات ما برای همیشه روی میز نخواهد ماند و ایران اگر در وین مذاکره نکند، با گزینه‌های دیگری مواجه خواهد شد؛ حرف‌های تکراری، خسته‌کننده و کسل‌کننده‌ای است که همواره می‌زنند. در مراسم تحلیف، خیلی شفاف به طرف مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا گفتم امریکایی‌ها تا یاد نگیرند که مؤدبانه با ملت بزرگ ایران صحبت کنند، از ادبیات تهدید هیچ نتیجه‌ای نخواهند گرفت و اگر این ادبیات را ادامه دهند، پیام سازنده‌ای برای دولت جدید نیست.
به دنبال فرار از میز مذاکره نیستیم
امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما به صورت شفاف به طرف مقابل اعلام کرده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران از مذاکره‌ای که منطق بر آن حاکم باشد، استقبال می‌کند. حتماً ما به دنبال فرار از میز مذاکره نیستیم ولی یک نکته بسیار مهم است و آن اینکه دولت سیزدهم مذاکره‌ای را مذاکره می‌داند که دستاورد‌های ملموس در راستای تأمین منافع و حقوق ملت ایران داشته باشد. به طرف مقابل گفتم که شما باید واقعاً رویکردتان را در مذاکره تغییر دهید. رویکرد اتلاف وقت را هیچ‌کس نمی‌پذیرد و در عین حال مذاکرات باید دستاورد‌های ملموسی داشته باشد.
وزیر خارجه درباره دور بعدی مذاکرات گفت: طرف مقابل این درک را دارد که بالاخره یک پروسه دو سه ماهه‌ای زمان می‌برد که دولت جدید مستقر شود و برای هر گونه تصمیمی که می‌خواهد در این رابطه بگیرد، برنامه‌ریزی کند.
وزیر امور خارجه به دیدارهایش با مقامات اماراتی اشاره کرد و گفت: در عراق فرصتی پیش آمد با برخی از سران کشور‌های منطقه و جهان اسلام دیدار داشته باشم، گفتگو‌های بسیار خوبی بین من و محمد بن راشد ولیعهد امارات متحده عربی و حاکم دبی انجام شد. امارات برای مراسم تحلیف آقای رئیسی سه نفر از وزرای خود را به کشور ما اعزام کرد، ملاقات خیلی خوبی با رئیس‌جمهور داشتند.
دعوت ماکرون از امیرعبداللهیان برای سفر به پاریس
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: علاوه بر شیخ محمد بن راشد حاکم دبی، امیر قطر هم در اجلاس بغداد حضور داشت، فرصتی بود در خصوص همکاری‌های تهران و دوحه گفت‌وگویی صورت بگیرد. آقای ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه هم دو بار به سمت من آمد و تأکید کرد که علاقه‌مند هستیم شما سفری به پاریس داشته باشید و وزیر خارجه فرانسه را صدا کرد و گفت، من از ایشان دعوت کردم که به پاریس بیاید. جمهوری اسلامی ایران کشور مهمی در منطقه است و ما باید مسائل دوجانبه را باهم مرور کنیم.
وی درباره ملاقات با وزیر خارجه عربستان در نشست بغداد هم گفت: بین من و آقای فرحان، وزیر خارجه سعودی احوالپرسی صورت گرفت و طرف سعودی ضمن تبریک گفت، ما منتظر هستیم دولت جدید مستقر شود و ارتباطات خود را از سر خواهیم گرفت. همچنین فرصتی فراهم شد در حاشیه اجلاس، گفت‌وگویی با رئیس‌جمهور مصر هم داشته باشم.
سفر به دمشق
وی درباره سفرش به سوریه نیز گفت: ماکرون در دیداری که با نخست وزیر عراق چندی پیش داشته اصرار داشت این اجلاس در پاریس برگزار شود ولی عراق اصرار می‌کند اجلاس در بغداد برگزار و رئیس‌جمهور فرانسه به عنوان مهمان ویژه حضور یابد. وقتی عراقی‌ها تصمیم به دعوت از سوریه می‌گیرند با مخالفت فرانسه مواجه می‌شوند. امیرعبداللهیان بیان کرد: ما از اینکه همه همسایگان عراق باید حضور یابند، حمایت و به دوستان عراقی هم توصیه کردیم. برای ما قابل قبول نبود کشور مهمی مثل سوریه که در خط مقدم مقاومت قرار دارد، نادیده گرفته شود. اینکه من سفری را به سوریه داشته باشم قبل یا بعد از اجلاس در راستای انتقال پیام به متحدان ما در سوریه شکل گرفت. د

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار