کد خبر: 1060340
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶
مسئولان انجمن داروسازی خراسان رضوی :
عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: با هماهنگی استانداری و ستاد مقابله با کرونای استان، انحصار توزیع داروی رمدسیویر در داروخانه‌های دولتی که موجب تجمع و ازدحام مراجعه‌کنندگان و گسترش ویروس در شهر می‌شد، برداشته شد و در حال حاضر این دارو در ۲۱ داروخانه دولتی و خصوصی توزیع می‌شود.

در ابتدا دکتر یوسف مهر افشان، عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان استان با اشاره به اینکه برخی از تقاضاهای موجود در خصوص تزریق سرم به اصرار بیماران اتفاق می‌افتد، بیان کرد: سرم فقط برای بیمارانی است که تزریق رمدسیویر دارند یا بیمارانی که بی‌اشتها شده و ضعف و بی‌حالی ناشی از کمبود آب و مواد غذایی دارند، اما این‌طور جا افتاده به بیماری که کم آب می‌خورد هم باید سرم بزنیم یا پایمان به درمانگاه می‌رسد، باید سرم بزنیم. در حالی که آب سالم و آبمیوه‌های طبیعی گاهی در روند بهبودی بیمار اثرگذارترند، اما بسیاری از بیماران و همراهیان آن‌ها اصرار به تزریق سرم دارند.

وی که عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد هم هست با اشاره به اینکه با واردات سرم که به‌تازگی انجام شده احتمالاً در روزهای آینده وضعیت توزیع سرم در داروخانه‌ها بهبود خواهد یافت، گفت: مشهد شهری زائرپذیر است و علاوه بر پذیرش بیماران کرونایی و غیرکرونایی از شهرها و استان‌های همجوار، از همزبانان افغانستانی نیز پذیرش بیمار زیادی دارد، ازاین‌رو در حوزه تأمین دارو و امکانات درمانی باید به طور ویژه مسائل در نظر گرفته شود یا دست‌کم در پیک پنجم که به شدت شهر را تحت تأثیر قرار داده سهمیه دارویی و درمانی ویژه اختصاص یابد.

 

توزیع رمدسیویر در ۲۱ داروخانه دولتی و خصوصی

دکتر مهر افشان همچنین درخصوص تأمین رمدسیویر مورد نیاز درمان بیماران کرونایی در مشهد گفت: با هماهنگی با استانداری و ستاد مقابله با کرونای استان، انحصار توزیع این دارو در داروخانه‌های دولتی که سبب تجمع و ازدحام مراجعه‌کنندگان و گسترش ویروس در شهر می‌شد، برداشته شد و در حال حاضر این دارو فقط برای بیماران بستری در بیمارستان‌ها و مراکز منتخب در ۲۱ داروخانه دولتی و خصوصی در سطح شهر توزیع می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت رعایت دستورالعمل‌های استاندارد درمانی ویژه بیماران کرونایی به‌خصوص در بخش سرپایی گفت: برخی داروهای درمان کرونا اگر در زمان مناسب و تحت شرایط خاص مصرف نشوند؛ حتی به تشدید بیماری منجر خواهند شد، ازاین‌رو مصرف بی‌رویه و خودسرانه این داروها و رعایت نکردن دستورالعمل‌های استاندارد درمانی در برخی موارد می‌تواند به بیماری و شیوع بیشتر آن دامن بزند. بنابراین پیش از هر توصیه‌ای از همه همشهریان و هموطنانم تقاضا دارم به هیچ عنوان از همان مراحل ابتدایی بیماری دنبال داروهای خاص و ویژه درمان کرونا نباشند و بگذارند در این رابطه پزشکان مجرب تصمیم بگیرند. اینکه فلان فامیل با فلان دارو بهبود یافته و ما هم باید همان دارو را تهیه کنیم و بدون مشورت پزشک یا با مشورت پزشک و اصرار بر تجویز داروی خاص روند درمان را تغییر دهیم؛ یعنی بازی با جان خود و دیگران، زیرا دارویی که در مرحله‌ای از بیماری اثر سوء داشته یا بی‌اثر است در مرحله‌ دیگر بیماری و برای یک بیمار دیگر نجات‌بخش خواهد بود.

دکتر محمدرضا افخمی، دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی هم بیان کرد: در حال حاضر به یک ثبات نسبی دست یافته‌ایم و در تأمین داروهای اصلی مورد نیاز بیماران کرونایی در مشهد مشکلات کمتر شده است.

وی همچنین افزود: اوضاع در حوزه دارو تحت کنترل است اما همچنان در زمینه تأمین سرم مورد نیاز بیماران کمبود وجود دارد.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد شرایط مشهد در حوزه دارو و درمان را ویژه خواند و گفت: در حال حاضر در مشهد و اطراف آن ۷۰۱ داروخانه خصوصی داریم و در شهرهایی چون فریمان، چناران، درگز و قوچان که تابع دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند نیز ۱۲۷ داروخانه خصوصی وجود دارد. ۴۶ داروخانه دولتی در مشهد و ۱۶ داروخانه دولتی در شهرهای مذکور دایر است که در مجموع ۸۹۰ داروخانه دولتی و خصوصی را در بر می‌گیرد.

نبود بستر کار برای داروسازان، بزرگ‌ترین چالش پیش رو

دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی بزرگ‌ترین چالش فراروی جامعه داروسازی را نبود بستر مناسب برای فعالیت و کار داروسازان در صنعت تولید دارو، شرکت‌های پخش دارو و بیمارستان‌ها دانست و گفت: از یک سو مرتب در حال تربیت داروساز هستیم از سوی دیگر قوانین طوری تعریف شده است که عملاً داروسازان در بخش‌هایی که باید به کارگیری شوند؛ حضور نداشته و به کارگیری نمی‌شوند.

وی در پایان بر اهمیت توزیع عادلانه دارو در داروخانه‌های سطح شهرها و ایجاد بستر برای فعالیت داروخانه‌ها در مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهرها اشاره کرد و گفت: توزیع دارو در داروخانه‌های دولتی و خصوصی سطح شهر به خصوص در شرایط همه‌گیری کرونا از تمرکز بیماران در چند داروخانه برای دریافت داروی مورد نیاز خواهد کاست و از ترددهای فراوان و ایجاد ترافیک در محدوده فعالیت داروخانه‌های خاص تأمین‌کننده نیز می‌کاهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار