کد خبر: 1060153
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
وزیر کشور با بیان اینکه حکمرانی باید به مردم برگردانده شود، گفت: الان ما وزارتخانه‌محور کشور را اداره می کنیم اما یک نظر دیگر هم استان‌محوری است که من هم قائل به روش دوم هستم.

 احمد وحیدی وزیر کشور امشب هفتم شهریور ۱۴۰۰ در برنامه نگاه یک در مورد اهمیت سفر رییس جمهور به خوزستان گفت: خوزستان جایی است که به گردن همه ما دین دارد و ما مدیون این خطه و مردم آن هستیم.

وی ادامه داد: مشکلات خوزستان علی رغم سرمایه گذاری های که شده، حل نشده است. انتخاب این سفر هدفمند بود و با توجه به تنش آبی در این استان نیاز به رسیدگی داشت، به همین دلیل خوزستان اولین سفر رسمی و سرزده آیت الله رئیسی بود.

وی با اشاره به تکمیل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در خوزستان اظهار داشت: در این سفر تصمیم گیری هایی برای خرید خرمای خرماکاران استان شد. در حوزه پایین دست پتروشیمی نیز تصمیماتی گرفته شد.

وزیر کشور در بخش دیگری تصریح کرد: وزارت کشور یک وزارتخانه مهم است و حکمرانی عمومی با وزارت کشور است و نقش تجمیع کننده با وزارت کشور و استانداری ها است.

وی اضافه کرد: وزارت کشور باید نقش یکپارچگی در دولت را داشته باشد. بسیج ظرفیت ها، میدان داری و هماهنگی کار وزارت کشور است. حکمرانی فقط مشمول جریانات و دستگاه های دولتی نیست بلکه یک موضوع عمومی و چند لایه است.

وزیر کشور تصریح کرد: جریان حکمرانی باید با الگوی خودمان انجام شود. بروکراسی مدرن نظم مردمی را بهم زده است. حکمرانی باید به مردم برگردانده شود.

* برنامه های بخشی، استانی و ملی داریم

وی بیان داشت: ما برنامه های بخشی، استانی و ملی داریم. اگر این برنامه ها در یک تعادل قرار نگیرد قطعا مشکل ایجاد می کند. تعادل عدالت و توازن منطقه‌ای ایجاد می کند. ما چند سند بالا دستی مهم داریم. یکی از آنها سند آمایش سرزمینی است. باید استراتژی ها به این سند آمایش ملی بیاید تا مسیر حرکت مشخص شود.

وی تصریح کرد: الان ما وزارتخانه‌محور کشور را اداره می کنیم اما یک نظر دیگر هم استان محوری است که من هم قائل به روش دوم هستم. نوع نگاه دقیق به این مسأله و تفاهم عمومی روی این موضوع کار مهمی است که ما دنبال می کنیم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه اختیارات استاندار کم است، تصریح کرد: وقتی اختیار، برنامه و پول به استانداری ها بدهیم می توانیم از آن ها نتیجه را بخواهیم.

* در انتخاب مسئولان از مشاوره همه معتمدین استفاده می کنیم

وی در مورد شاخص های مدیر در تراز انقلاب گفت: در وصیت نامه حضرت امام شاخص های تعیین استانداران هم آمده و این عمق نگاه امام خمینی ( ره) را نشان می دهد. استاندار باید متعهد، دیندار سالم و با مردم باشد و خود را خدمت گذار مردم بدانند.

وی خاطرنشان کرد: ما در انتخاب مسئولین از مشاوره همه معتمدین استفاده می کنیم تا به بهترین ها برسیم. معیار انتخاب شایسته سالاری و بهترین ها است. ما مدیر را برای مردم و انجام وظیفه انتخاب می کنیم و مدیر پروازی توهین به استان و شهرستان است.

وحیدی بیان داشت: طبیعتاً جوان‌گرایی یک اصل است، حتما باید انتخاب از شایسته ها باشد. هر کسی در هر مسئولیتی است باید با تمام توان وظایف خود را انجام دهد.

* محدودیت ها باید به شکل هوشمند مدیریت شود

وی در مورد برنامه خود برای مهار کرونا تصریح کرد: محدودیت های ما باید به شکل هوشمند مدیریت شود. شاید یک دستورالعمل برای همه جا خوب نباشد. اولین مسأله این است که باید محدودیت ها را هوشمند کنیم. یک پلتفرمی در حال آماده سازی در این زمینه است. خواستگاه های قرارگاهی را باید تقویت کنیم و مدیریت را در برخی مناطق به استان ها بدهیم و جایی که لازم است از تحکم استفاده کنند و با مردم صحبت کنند.

* باید مهاجرت معکوس را شکل دهیم

وزیر کشور خاطرنشان کرد: آسیب های اجتماعی از نمودهای مختلفی مثل حاشیه نشینی است. وقتی منابع به شکل مناسب و درست توزیع نشده باشد همه از روستاها به شهرها می‌آیند. اولین مسأله در حاشیه نشینی تحقیر است. ما باید مهاجرت معکوس را شکل دهیم. بعضی آسیب ها هم در داخل شهرها است و هدف باید حل مشکل آن منطقه باشد.

وی بیان داشت: باید به مسأله قاچاق نظام سیستمی داشت و باید از مبدا تا مسیر داخل کشور و تا مصرف، کالاها مورد نظارت قرار گیرد.

* باید عالمانه، دقیق با قاچاق برخورد کرد

وزیر کشور تاکید کرد: باید با طراحی سامانه ها و ارتباط آنها با هم، روند انتقال کالاها را رصد کنیم تا اگر قاچاقی رخ می دهد، از ابتدای مسیر کالای قاچاق رصد شود.

وحیدی ادامه داد: نظام بانکی هم مهم است زیرا پول قاچاق شاید بخواهد وارد بانکها شود. باید عالمانه، دقیق با قاچاق برخورد کرد.

وی خاطرنشان کرد: مرزها باید شکوفاترین محل برای تجارت و فعالیت اقتصادی باشد. توجه به اقتصاد مرزها اهمیت زیادی دارد.

وزیر کشور با بیان اینکه ما مشکل امنیتی در مرزها نداریم، گفت: البته دشمن برای از بین بردن امنیت مرزها برنامه دارد اما با تلاش نیروهای مسلح و نیروی انتظامی، امنیت در مرزها حفظ شده است. با این حال گروه های تروریستی در مرزها دنبال نفوذ به کشور بوده و اقدام تروریستی انجام می دهند.

وحیدی درباره چگونگی مبارزه با قاچاق مواد مخدر به کشور، گفت: باید با استفاده از دیپلماسی، از دولتمردان افغانستانی بخواهیم با این پدیده برخورد کنند. از سویی باید با باندهای بزرگ مواد مخدر در نطفه برخورد کرد.

* کشت مواد مخدر بعد از حضور آمریکا در افغانستان ده ها برابر شده است

وی تاکید کرد: کشت مواد مخدر بعد از حضور آمریکا در افغانستان ده ها برابر شده است و آمریکایی ها متهم اصلی هستند.

وحیدی افزود: ما باید فعالیت اطلاعاتی و دیپلماسی را باید فعال‌تر کنیم و کنترل مرزها و مبارزه در داخل کشور هم باید جدی تر دنبال شود. از سویی تقاضا در داخل کشور را باید کاهش دهیم که این مسأله اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.

* اقتدار نیروی انتظامی نباید خدشه دار شود

 

وی در مورد اهمیت جایگاه نیروی انتظامی اظهار داشت: اقتدار نیروی انتظامی نباید خدشه دار شود زیرا این نیرو دنبال برقراری امنیت در جامعه است.

وحیدی گفت: وقتی نیروی انتظامی حرفی می زند، همه باید همراهی کنند. ما باید تلاش کنیم مشکلات نیروی انتظامی از جمله کمبودهای تجهیزات فنی و حقوق کارکنان نیروی انتظامی را حل کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار