کد خبر: 1059988
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
امریکایی‌ها تا همین چند روز قبل می‌گفتند که مذاکرات در وین برای برگشتن به برجام باید هرچه زودتر شروع شود، ولی حالا جو بایدن در حضور نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، لحن خود را تغییر داده و گفته که ممکن است مقابل ایران مجبور شود به «گزینه‌های دیگری» روی بیاورد.

امریکایی‌ها تا همین چند روز قبل می‌گفتند که مذاکرات در وین برای برگشتن به برجام باید هرچه زودتر شروع شود، ولی حالا جو بایدن در حضور نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، لحن خود را تغییر داده و گفته که ممکن است مقابل ایران مجبور شود به «گزینه‌های دیگری» روی بیاورد.
تاریخ به هیچ چیز فرزندان اسرائیل هم ایمان نیاورد، باید پیش سحر و افسون آن‌ها زانوی تلمذ بزند. جو بایدن جمعه شب در بحبوحه تراژدی افغانستان، هرچند با تأخیر، نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را در کاخ سفید به حضور پذیرفت؛ نخست وزیری که حالا حدود ۷۵ روز است بر جای بنیامین نتانیاهو نشسته است. بنت کمتر به شیوه نتانیاهو لفاظی می‌کند، ولی نشان داده که در جادوی دیپلماسی، یک سر و گردن از نخست‌وزیر قبلی بالاتر است، تا جایی که برخلاف نتانیاهو توانست در کمتر از دو ماه‌ونیم، از بایدن وقت ملاقات بگیرد؛ رئیس‌جمهوری که انتقاد‌ها درباره زوال عقل و بریده بریده صحبت کردنش، بیش از هر موقع دیگری در امریکا مطرح است. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا اواسط مردادماه گفت که پیام امریکا به ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران بسیار ساده و مختصر است و تأکید کرد امریکا منتظر رفتار دولت جدید ایران است: «امیدواریم ایران از فرصت پیش آمده از رویکرد دیپلماتیک استفاده کند.» اما حالا هنوز فقط چند روز از تشکیل دولت جدید در ایران نگذشته، بایدن در ملاقات با نفتالی بنت، مانند صبر از کف دادگان، دیپلماسی امریکایی را به زیور تهدید آراسته و گفته که اگر تلاش وی برای احیای توافق هسته‌ای ایران با شکست روبه‌رو شود، گزینه‌های دیگر را در نظر می‌گیرد: «ما دیپلماسی را در اولویت قرار می‌دهیم و می‌بینیم که ما را به کجا می‌رساند، اما اگر دیپلماسی شکست بخورد، آماده هستیم که به گزینه‌های دیگر روی بیاوریم.» او همچنین در حضور بنت خطاب به خبرنگارانی که در کاخ سفید حضور داشتند گفت که امریکا هرگز امکان نخواهد داد که ایران بتواند به سلاح هسته‌ای دست یابد و قول داد واشنگتن سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنین» ارتش اسرائیل را مجهز کند. هرچند بایدن نگفته که آن «گزینه دیگر» که از آن صحبت کرده چه چیز یا چه چیز‌هایی است و جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید هم در پاسخ به این سؤال که بایدن در حال بررسی چه گزینه‌های دیگری است از اظهارنظر خودداری کرده، ولی سخنان او به قدری برای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شعف‌انگیز بود که او بگوید: «من وقتی این جمله را که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت از زبان شما شنیدم، بسیار خوشحال شدم.»‌
بنت به بایدن گفت: «ما حتی نباید برای یک لحظه فراموش کنیم که در خطرناک‌ترین منطقه جهان زندگی می‌کنیم. بسیاری از همسایگان ما می‌خواهند ما را بکشند و به همین دلیل است که ما باید از همه دشمنان خود قوی‌تر باشیم.» او گفته که «ما از ایالات متحده نمی‌خواهیم که برای ما بجنگند، اما از شما برای حمایتی که از ما می‌کنید، متشکریم.»
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دست آخر هم گفت: «ما به حمایت شما اعتماد داریم و اسرائیل می‌داند که هیچ متحدی بهتر و قابل اتکاتر از ایالات متحده ندارد.»‌نفتالی بنت، پس از پایان دیدارش با جو بایدن حس خود را از این ملاقات این‌طور بروز داد: «احساس کردم که ما مدت‌هاست یکدیگر را می‌شناسیم و رهبری را پیدا کردم که اسرائیل را دوست دارد و دقیقاً می‌داند که چه می‌خواهیم، یک رهبر که به نیاز‌های ما نیز توجه دارد.»‌منابع خبری پیش از ملاقات با بایدن گفته بودند که بنت قصد دارد در این دیدار راهبرد خود برای مقابله با ایران را با بایدن به اشتراک بگذارد. «باراک راوید» خبرنگار پایگاه خبری امریکایی «آکسیوس» در گزارشی نوشت که نفتالی بنت در دیدار با بایدن راهبرد خود علیه ایران را با آن چیزی که مقام‌های اسرائیلی با عنوان «مرگ با هزاران بریدگی» نام می‌برند، مطرح کرد. به نوشته آکسیوس، بنت به بایدن گفته که با بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ مخالف است، چون اثرگذاری این توافق با توجه به نزدیک شدن تاریخ انتهای برخی محدودیت‌های ایران و همچنین پیشرفت‌های هسته‌ای این کشور از بین رفته است. آکسیوس مدعی شد به نظر می‌رسد بایدن نیز درباره چشم‌انداز بازگشت ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای خوش‌بین نیست.
علاوه بر مسئله ایران، بیانیه کاخ سفید می‌گوید که جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در دیدار با بنت، بر اهمیت بهبود وضعیت معیشتی فلسطینی‌ها و فراهم کردن فرصت‌های اقتصادی بیشتر برای آن‌ها تأکید کرد. وی همچنین بر راهکار تشکیل «دو کشور» برای حل نزاع فلسطین و رژیم صهیونیستی تأکید کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار