کد خبر: 1059801
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰

وضعیت بازار بیانگر افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی ایران به کشور‌های همسایه است؛ هرچند آمار رسمی از میزان صادرات بنزین و سایر فرآورده‌ها منتشر نشده است، اما طبق گفته‌های سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران آغاز صادرات به افغانستان می‌تواند تحول خوبی در این حوزه باشد.
به‌گزارش ایسنا، سیدحمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در خصوص آخرین وضعیت صادرات بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی به ایسنا گفت: تاکنون جزئیات رسمی از آمار صادرات فرآورده منتشر نشده است، اما سال گذشته بالاترین آمار صادراتی مربوط به بنزین ثبت شد، به طوری که حدود ۳میلیارد دلار در کل سال و در چهارماهه نخست سال گذشته ۷۰۰ میلیون دلار صادرات بنزین انجام گرفت.
وی با اشاره به دلایل کاهش صادرات افزود: در زمستان سال گذشته به دلیل کمبود سوخت مجبور به استفاده از گازوئیل برای بسیاری از نیروگاه‌ها شدیم و همین مسئله موجب شد نتوانیم به تعهدات صادراتی خود پایبند باشیم. در این راستا بخشی از این تعهدات به امسال موکول و همچنین افزایش مصرف بنزین در داخل و لزوم انجام اورهال پالایشگاه‌ها موجب کاهش صادرات شد.
به گفته سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، در حال حاضر قیمت بنزین در کشور‌های همسایه افزایش یافته که علت این موضوع نیز کاهش وجود این فرآورده در کشور‌های همسایه به ویژه افغانستان است.
وی با اشاره به صادرات فرآورده‌های نفتی صادراتی دیگر همچون قیر، روغن، حلال‌ها و فرآورده‌های پتروشیمی نفتی گفت: در این بخش‌ها موفق عمل کردیم و آمار و ارقام خوبی به‌دست آوردیم، اما صادرات بنزین پالایشگاهی به حداقل رسید.
وی با بیان اینکه اخیراً به پیام افغانستان برای آغاز صادرات فرآورده‌های نفتی پاسخ مثبت دادیم، گفت: به نظر می‌رسد از این طریق ایران می‌تواند تجارت با افغانستان را دو برابر کند و این در شرایطی است که دولت اشرف غنی به دلیل تحریم‌های امریکا به دنبال کاهش همکاری با ایران بود.
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران افزود: با توجه به اتفاقات اخیر بازار مناسبی را برای صادرات نسبت به گذشته پیش‌بینی می‌کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار