کد خبر: 1059716
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مجلس جز وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به همه وزیران پیشنهادی رئیسی رأی اعتماد داد
بالاخره پس از پنج روز جلسات فشرده مجلس شورای اسلامی برای بررسی کابینه دولت سیزدهم، روز گذشته در ساعات پایانی کار بررسی صلاحیت‌ها به پایان رسید و همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، کابینه دولت دکتر رئیسی با کم‌ترین ریزش از فیلتر مجلس شورای اسلامی عبور کرد و بر مدار و ریل خدمت قرار گرفت. با تشکیل کابینه سیزدهم اکنون نگاه‌ها به خدمات شبانه روزی دولت مردمی دوخته شده تا در همسویی دولت، مجلس و قوه قضائیه که فرصتی تاریخی فراروی خدمتگزاران نظام اسلامی قرار گرفته، مشکلات پیش پای مردم و نظام اسلامی یکی پس از دیگری مرتفع و در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها صفحات پر افتخاری در مسیر رشد و بالندگی کشور رقم بخورد.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: بالاخره پس از پنج روز جلسات فشرده مجلس شورای اسلامی برای بررسی کابینه دولت سیزدهم، روز گذشته در ساعات پایانی کار بررسی صلاحیت‌ها به پایان رسید و همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، کابینه دولت دکتر رئیسی با کم‌ترین ریزش از فیلتر مجلس شورای اسلامی عبور کرد و بر مدار و ریل خدمت قرار گرفت. با تشکیل کابینه سیزدهم اکنون نگاه‌ها به خدمات شبانه روزی دولت مردمی دوخته شده تا در همسویی دولت، مجلس و قوه قضائیه که فرصتی تاریخی فراروی خدمتگزاران نظام اسلامی قرار گرفته، مشکلات پیش پای مردم و نظام اسلامی یکی پس از دیگری مرتفع و در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها صفحات پر افتخاری در مسیر رشد و بالندگی کشور رقم بخورد.

در ساعات پایانی جلسه عصر دیروز مجلس شورای اسلامی و پس از آنکه رسیدگی به صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی باقی مانده دولت به اتمام رسید، کار رأی‌گیری نهایی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تصدی ۱۹ وزارتخانه آغاز شد و بر اساس آن از مجموع وزرای پیشنهادی ۱۸ وزیر با رأی مجلس راهی پاستور شدند و فقط وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با ۱۹۳ رأی مخالف از رسیدن به مقام وزارت باز ماند.

وزیران راه یافته به پاستور
عیسی زارع پور، وزارت ارتباطات:۲۵۶رأی، سید اسماعیل خطیب، وزارت اطلاعات: ۲۲۲ رأی، احسان خاندوزی، وزارت اقتصاد: ۲۵۴رأی، حسین‌امیرعبداللهیان، وزیر خارجه: ۲۷۰رأی، بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت: ۲۱۴رأی، حجت‌الله عبدالملکی، وزارت کار: ۱۹۱رأی، سیدجواد ساداتی نژاد، وزارت کشاورزی: ۲۵۳رأی، امین‌حسین رحیمی، دادگستری: ۲۷۷رأی، محمد رضا آشتیانی، وزارت دفاع: ۲۷۴رأی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی: ۲۶۷رأی، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت: ۲۰۵رأی، محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم: ۲۱۰رأی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ: ۱۸۱رأی، احمد وحیدی، وزیر کشور:۲۶۶رأی، عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری: ۲۶۲رأی، جواد اوجی، وزیر نفت:۱۹۸رأی، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو:۲۲۰رأی، سیدحمید سجادی، وزیر ورزش: ۱۶۵رأی‌

رئیسی: کوچک‌ترین فساد مسئولان را تحمل نمی‌کنیم
پیش از آغاز رأی‌گیری، رئیس‌جمهور در دفاع پایانی از کابینه خود، پشت تریبون رفت و با تأکید بر اینکه کوچک‌ترین ناسلامتی در دولت تحمل نخواهد شد، گفت: تمام دست اندرکاران دولت باید بدانند که سلامت و پاکدستی شرط اساسی است و دولتی که می‌خواهد فساد ستیز باشد حتماً باید عنصر پاکدست و فسادستیز امر اجرای آن را به‌دست بگیرند.
رئیسی با قدردانی از مجلس شورای اسلامی، کمیسیون‌های مختلف، هیئت رئیسه و رئیس مجلس بابت صرف وقت دو هفته‌ای برای وزیران پیشنهادی در کمیسیون‌ها و صحن علنی، این اقدام مجلس را جلوه‌ای از مردم سالاری دینی توصیف کرد که نمایندگان مردم با دغدغه‌مندی و با حساسیت صلاحیت کاندیدا‌ها را بررسی می‌کنند و بیان این حساسیت‌ها هم برای وزیران که مجلس به آنان رأی اعتماد خواهد داد و هم برای عموم مردم بسیار خوب است، چون مردم می‌دانند حساسیت وکلای شان به مسائل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اداره کشور چیست و بیان این حساسیت‌ها و تبیین آن برای مردم و مسئولان کار مفید و جلوه‌ای از همان مردم سالاری دینی است.
رئیس دولت سیزدهم با اشاره به معرفی اعضای کابینه به مجلس اظهار کرد: برخی نکات مطرح شد، دوباره اشاره می‌کنم که معرفی وزیران پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی بر اساس شاخص‌هایی بود که نسبت به آن شاخص‌ها در دوره انتخابات به مردم قول داده بودم. همکاران را بر اساس این شاخص‌ها معرفی و انتخاب می‌کنم و تلاش شد همین شاخص‌های کارآمدی، تخصص، مردمداری، فسادستیزی و صداقت با مردم باشد که محور همه آن‌ها مسئله کارآمدی است.
وی تأکید کرد: صلاحیت وزیران نسبت به سلامت نفس و داشتن شرایط لازم برای سالم بودن از هر گونه شائبه‌های فساد، کجی و آلودگی مسئله مهم ما است که این شرط، شرط مطلق ما نسبت به همه مورد توجه بوده است. این موضوع شرطی نیست که بشود از آن گذشت لذا سلامت وزیران معرفی شده مورد تأکید بوده است. چون دولتی که می‌خواهد فسادستیز باشد حتماً باید عناصر پاکدست و فسادستیز امر اجرای آن را به دست بگیرند. رئیس دولت سیزدهم با بیان این که پاکدستی و فسادستیزی از تأکیدات ما بوده است، گفت: این شرطی نیست که ابتدا ضرورت داشته باشد در ادامه هم ضرورت دارد. این شرطی نیست که امروز فقط مورد تأکید باشد و فردا بعد از رأی اعتماد مورد تأکید نباشد، همواره مورد تأکید است. رئیسی تأکید کرد: نمایندگان بدانند هر زمانی مشخص شود نسبت به کسی که با دولت همکاری می‌کند نه فقط در جایگاه وزیر، معاون وزیر، معاون کل و در تمام دست‌اندرکاران دولت، سلامت یک امر مهم و محوری در دولت است و کوچک‌ترین ناسلامتی تحمل نخواهد شد. رئیسی با تأکید بر اینکه من در مورد مبارزه با فساد به هیچ عنوان کوتاه نخواهم آمد، یادآورشد: این شرط ضمنی که مردم عزیزمان به رأی بنده داشتند ولو به زبان ممکن جاری نکرده باشند، اما به قول ما طلبه‌ها دلالت التزامی دارد موضوع مبارزه با فساد است. اگر به من گزارش متقنی برسد مبنی بر اینکه کسی در مسئولیتی از دولت مرتکب فساد شده است در برخورد او درنگ نخواهم کرد.
وی گفت: به ملت به عنوان بهترین ناظر و شما نمایندگان می‌گویم اینکه صرف یک اتهام و نکته‌ای که در نامه‌ای نوشته شود و برای کسی احساسی پیدا شود و در جایی مکتوب شود، کفایت نمی‌کند. رئیسی با اشاره به برخی نکات مطرح شده نسبت به برخی از وزیران گفت: باید اینجا بگویم هیچ اتهام مستقر و قطعی شده نسبت به هیچ کدام از وزیران وجود ندارد. رئیسی یادآور شد: ما در برخورد فساد خط قرمز نداریم. خط قرمز ما در رابطه با فساد فقط بی‌استناد سخن گفتن و نسبت دادن است. در دستگاه قضایی هم که توفیق خدمتگزاری داشتم، همیشه گفته بودم که خط قرمز ما این است که کسی بدون استناد و بدون امر متقنی بخواهد به کسی نسبتی بدهد. اینکه چه کسی باشد و وابسته به کجا باشد این برای ما مهم نیست. در عمل هم دیدید که مشی ما این گونه بوده است و ان‌شاءالله خواهد بود.
وی در ادامه همکاری با مجلس و همراهی مجلس با دولت را یک ضرورت عنوان کرد و گفت: مردم تاب تحمل اختلاف بین مجلس و دولت را ندارند و از تکرار خاطرات تلخ ادوار گذشته از گفتگو‌های بین قوا سخت در رنج هستند. به عنوان یک ضرورت عرض می‌کنم همکاری ملت و دولت و مجلس برای پیشبرد امور یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و آن را در عمل تأکید خواهیم داشت.
رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه می‌خواهیم در کنار جوان‌گرایی، تحول‌گرایی هم رخ دهد، تصریح کرد: روحیه جوان در کنار تجربه موجب تحول می‌شود که ضرورت هر بخشی از بخش‌های کشور است. عزیزانی که به عنوان جوان در کابینه آمده‌اند، هم با اقدام خود، هم پیگیری ما و هم نظارت شما می‌درخشند که تحول در یک وزارتخانه و مجموعه انجام شود.
ادامه رسیدگی به صلاحیت وزیران
دیروز رسیدگی به صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری که از روز گذشته باقی مانده بود، نخستین دستور کار نمایندگان مجلس در خانه ملت بود.
ابتدا و طبق ماده ۲۰۲ آیین‌نامه داخلی مجلس، پیش از بیان نظرات نمایندگان مخالف و موافق درباره هر یک از وزرای پیشنهادی، گزارش کمیسیون‌های تخصصی مربوطه قرائت می‌شود. بر این اساس کمیسیون‌های فرهنگی و صنایع دستی ضرغامی را برای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شایسته دانستند.
سپس صلاحیت سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست علنی مجلس بررسی شد؛ مخالفان ضرغامی وی را فاقد تخصص و تجربه تصدی این وزارتخانه دانسته و موافقان وی را چهره‌ای تحول گرا و مدیری موفق و مناسب این وزارتخانه دانستند.
بعد از شنیدن سخنان موافق و مخالف، سید عزت الله ضرغامی، وزیر پیشنهادی گردشگری و صنایع در دفاع از برنامه‌های خود اظهار داشت: حکایت آسیب‌های امروز ما در حوزه مدیریت کشور این است که دنبال پاسخ‌هایی ساختاری و کلیشه‌ای به جدی‌ترین مشکلات کشور می‌رویم و هرچند کارمان را راه می‌اندازد، ولی چون به این روش عادت کرده ایم مردم دیگر این را از ما نمی‌پذیرند و به دنبال کار‌های تحولی و بزرگ و برهم زدن ساختار‌های پوسیده و کارآمد که مثل بختک بر سر مردم هستند در حالی که دیگر این تفکر تحولی تبدیل به کار‌های محدود و نقطه‌ای شده است در حالی که باید سکه رایج در نظام جمهوری اسلامی باشد.
بررسی گزینه پیشنهادی وزارت نفت
پس از میراث فرهنگی و گردشگری، بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت در دستور کار مجلس قرار گرفت. در ابتدای این نشست گزارش کمیسیون انرژی و گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس از بررسی صلاحیت، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت قرائت و بر این اساس اوجی در این کمیسیون‌ها تأیید شد.
مهدی عسگری، نماینده مردم کرج در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت گفت، آقای اوجی مانند اغلب وزرا دارای تخصص و تعهد مطلوبی است، اما مسئله اصلی سنجش تناسب گرینه پیشنهادی با شرایط موجود و اولویت‌های این وزارتخانه‌ها است، تجربه ایشان بیشتر در حوزه گاز می‌باشد، ولی مسئله اصلی ما در بحث تحریم نفتی می‌باشد.
در ادامه الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با گزینه پیشنهادی نفت با بیان اینکه اوجی درباره اموالش خلاف واقع سخن گفته است، اظهار داشت: آنچه برای ما در این سال‌های اخیر بیش از همه اهمیت پیدا کرده است، این است که مردم به یک جریان انقلابی پاکدستی اعتماد کردند و از مجلس، دولت و شورا‌ها انتظار دارند که جریانات اداره کشور بر این مدار حرکت کنند.
حسین حسین زاده عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: وزرات نفت نه تنها یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصاد کشور بلکه قرارگاه جنگی کشور است. وی با تأکید بر اینکه وزارت نفت به نوعی وزارت فرا دولت‎‌ها است، خاطرنشان کرد: وزیر نفت وزیر اول اقتصاد کشور ما است و اوجی می‌تواند با پاکدستی و مظلومیت‌اش بهترین رأی را از مجلس بگیرد. انور حبیب‌زاده نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: اوجی فردی توانمند بوده و از شجاعت فوق‌العاده‌ای در مدیریت صنعت نفت برخوردار است.
جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت پس از شنیدن دیدگاه‌های نمایندگان موافق و مخالف خود در مجلس در دفاع از برنامه‌های خود برای وزارت نفت، گفت: در پیشگاه خداوند متعال و شما نمایندگان اعلام می‌کنم غیر از آنچه من به عنوان دارایی خدمت آقای رئیسی اعلام کردم، هرگونه دارایی دیگر که در فضای مجازی به بنده نسبت دادند به خودشان داده شود. اصلاح شرایط و بازگرداندن لکوموتیو صنعت نفت و بازگشت آن به ریل مناسب نیازمند اقدام جهادی است.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو
بررسی صلاحیت علی‌اکبر محرابیان برای تصدی وزارت نیرو دستور کار بعدی نمایندگان مجلس بود. موافقان وی تخصص و تجارب موفقیت مدیریتی او را مورد تأکید قرار داده و مخالفان این تجارب را برای وزارت نیرو کافی ندانسته و نسبت به برنامه‌های محرابیان انتقاد داشتند.
در ابتدای این بررسی گزارش کمیسیون‌های انرژی و کشاورزی قرائت و صلاحیت محرابیان برای تصدی این وزارتخانه را تأیید کردند. حسین حق وردی نماینده مردم شهریار سپس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو تخصص و تجربه وی را با مأموریت‌های وزارت نیرو در تطابق ندانسته و اظهار داشت: اطلاعات ایشان از چالش‌ها و بحران‌های پیش روی وزارتخانه در حد کارشناسان زبده‌ای که تمام تحصیلات و سوابق آن‌ها در این حوزه بوده، نمی‌باشد. امیرحسین بانکی پورفرد نماینده مردم اصفهان در مجلس در صحن علنی مجلس در مخالفت با وزیر نیرو، با بیان اینکه دلیل مخالفت با محرابیان برای تصدی وزارت نیرو در سه حوزه کارنامه، برنامه و آب است، افزود: انتقاداتی به کارنامه آقای محرابیان در وزارت صنایع است و آن عزل بی مورد مدیران انقلابی و کارآمد بوده است که البته در این زمینه جلساتی با ایشان برگزار و توضیحاتی ارائه شد.
در این نشست همچنین عبدالعلی رحیمی نماینده مردم سروستان در موافقت با محرابیان گفت: محرابیان مردی از جنس مردم و دردآشنای مردم، بدون حاشیه و اهل تعامل است. کسی که جرئت داشت در سخت‌ترین و بحرانی‌ترین شرایط سکان دار وزارت نیرو شود. پرویز محمدنژاد نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت علی اکبر محرابیان اظهار داشت: بخشی از تحصیلات آقای محرابیان مرتبط با ماموریت‌های وزارت نیرو است و ما نیز در حال تعیین مدیر هستیم و مدیر باید داشته‌های سازمان زیر مجموعه خود را بشناسد و برای آن برنامه داشته باشد و آقای محرابیان این ویژگی را دارد.
در پایان اظهارات موافقان و مخالفان علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی این وزارتخانه گفت: در حالی دولت کار خود را شروع می‌کند که قطعی‌های برق موجب مشکلات برای مردم شده است و از این بابت ضرر و زیان زیادی به تولید‌کنندگان وارد شده است و باعث بیکاری و افزایش نرخ کالا‌های تولیدی شده است. وزیر پیشنهادی نیرو تأکید کرد: مکلفیم علاوه بر جبران عقب ماندگی‌ها طوری برنامه ریزی کنیم که در افق بلند مدت دیگر قطعی برق نداشته باشیم. باید کارگاهی به وسعت ایران برای ساختن آن بنا کنیم و تمامی کاستی‌ها را جبران کنیم.
بررسی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان
بررسی صلاحیت سید حمید سجادی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در مجلس آخرین برنامه نمایندگان در نوبت عصر مجلس بود. سوابق موفق ورزشی و نقاط قوت برنامه‌ها از سوی موافقان مورد تأکید قرار گرفت و در عین حال مخالفان برنامه‌های وی را تحولی ندانستند.
در ابتدای این بررسی گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس درباره صلاحیت‌ها و برنامه‌های سجادی قرائت شد. مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با قرائت این گزارش اعلام کرد: اکثریت آرای کمیسـیون فرهنگی با توجه به وجود برخی ابهامات و توضـیحات شـفاهی در برنامه ها، صلاحیت آقای سید حمید سجادی را رد کرد.
سیدحمید سجّادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، بعد از شنیدن سخنان موافقان و مخالفان، در دفاع از برنامه‌های خود برای وزارت ورزش و جوانان، با بیان اینکه امروز تحول نه خواست ما بلکه یک ضرورت است، تصریح کرد: وزارت ورزش می‌تواند و باید پیشتاز تحول در دولت مردمی باشد.
چرایی و چگونگی تحول از تغییر نگاه سیاست‌ها و راهبرد‌ها شروع می‌شود. در چند سال گذشته مسئله ورزش و جوانان تا حدودی از متن کشور به حاشیه رفته است. باید با نگاهی فرابخشی و با تعامل گسترده با دیگر دستگاه‌ها ورزش را در جایگاه اصلی خود قرار داد. سجادی ادامه داد: کوشش من این است که بخش مهمی از بدنه مدیریتی وزارت متعلق به جوانان باشد و مأموریت این وزارتخانه ایجاد هم افزایی و میدان‌سازی برای حلقه‌های میانی و جریان‌های خودجوش جوانان باشد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
asghar
|
Canada
|
۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
0
0
با سلام و صبح بخیر .ارزوی موفقیت به کابینه رییس جمهورمان اقای رییسی .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
0
0
از اول هم معلوم بود این جلسات نمایشی است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
0
0
درجواب ناشناس باید بگویم که
"کل حزب بما لدیهم فرحون"
جلسه رای اعتماد مجلس ششم به دولت خاتمی چطور؟ آن واقعا درست وحسابی بود؟
نخیر,جانم دیگرحنای اصلاح طلبان وکابینه امید ؛پیش مردم رنگ ندارد به قول رفیق فابریک شما درکابینه اصلاح طلبان ؛دولت روحانی (که مورد حمایت خاص اصلاح طلبان است) آنقدر بد عمل کرد که اگر شما خاتمی را هم وارد کارزار انتخاباتی می کردید رای نمی آورد؛چرا که دولت محبوب شما؛با ندانم کاری ها، تن پروری ها؛ سهل انگاری ها؛دیدگاه نه چندان خوشایند غرب گرایانه؛ مغضوب ومنفورملت شده بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار