کد خبر: 1059705
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
هشدار گروه‌های فلسطینی به مصر
حماس و شماری از گروه‌های فلسطینی در واکنش به ادامه اقدام مصر در بستن گذرگاه رفح، ضمن پیگیری اقداماتی برای تحت فشار گذاشتن قاهره، به مصر هشدار دادند که اگر این وضعیت ادامه داشته باشد، باید منتظر تنش باشد.

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: حماس و شماری از گروه‌های فلسطینی در واکنش به ادامه اقدام مصر در بستن گذرگاه رفح، ضمن پیگیری اقداماتی برای تحت فشار گذاشتن قاهره، به مصر هشدار دادند که اگر این وضعیت ادامه داشته باشد، باید منتظر تنش باشد.

روز شنبه و در سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی، ساکنان نوار غزه تظاهراتی در مرز سرزمین‌های اشغالی برگزار کردند که با تیراندازی صهیونیست‌ها، ده‌ها نفر از فلسطینیان زخمی شدند. به دنبال این تظاهرات، گزارش‌ها از صدور پیام شدیداللحن سازمان اطلاعات مصر برای جنبش مقاومت اسلامی (حماس) حکایت داشت. منابعی که این اخبار را منتشر کردند به توافقی میان سران حماس و دستگاه اطلاعات مصر مبنی بر مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات استناد کردند. ‎وزارت کشور دولت تشکیلات خودگردان فلسطین در نوار غزه نیز که حماس آن را اداره می‌کند، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «از طرف مقامات مصری به ما ابلاغ شد که گذرگاه زمینی «رفح» در هر دو جهت مسدود می‌شود.» حالا با تداوم بسته ماندن گذرگاه رفح در سومین روز متوالی، حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی گزینه‌های جدیدی را برای برخورد با این اقدام بررسی می‌کنند. روزنامه لبنانی الاخبار با تشریح وضعیت حاکم بر منطقه نوشت: «به موازات تماس گروه‌های فلسطینی با مصر برای جلوگیری از بحرانی شدن اوضاع، گزینه‌هایی نیز در خصوص تشدید تنش علیه مصر وجود دارد به ویژه آنکه نشانه‌هایی مبنی بر قصد قاهره برای کنار گذاشتن نقش میانجیگری دیده می‌شود.»‌در بخشی از این گزارش آمده است: «شاید خطرناک‌ترین ایده مطرح شده این است که حماس عناصر امنیتی تابع خودش را از مرز‌های مصر و غزه بردارد و به این ترتیب، دوباره امکان قاچاق فراهم شود. چنین اقدامی به این معنا خواهد بود که حماس از توافقاتی که با مصری‌ها در سال ۲۰۱۷ کرده، کنار کشیده است. این توافقات، درباره کنترل وضعیت امنیتی در مرز غزه در مقابل بازگشایی رفح است.»‌
تدابیر شدید امنیتی صهیونیست‌ها
الاخبار همچنین به برگزاری تظاهرات در طول مرز‌های مصری- فلسطینی به عنوان دیگر گزینه مطرح در واکنش به ادامه بسته ماندن این گذرگاه اشاره کرد. روز شنبه گروه‌های فلسطینی تظاهرات مشابهی به مناسبت پنجاه و دومین سالروز به آتش کشیدن مسجدالاقصی در نزدیکی دیوار مرزی شرق شهر غزه برگزار کردند. در آن تظاهرات، یک فلسطینی که خود را به حصار مرزی غزه رسانده بود از فاصله صفر به سمت یک نظامی صهیونیست شلیک و وی را به شدت زخمی کرد. از این رو شبکه صهیونیستی «کان» از اقدام ارتش رژیم صهیونیستی در صدور دستورات جدیدی به تک تیراندازان مستقر در مرز غزه خبر داد. بر این اساس، نظامیان رژیم صهیونیستی باید تحت هر شرایطی از نزدیک شدن تظاهرات‌کنندگان فلسطینی به حصار موجود میان غزه و فلسطین اشغالی جلوگیری کنند، زیرا در غیر این صورت مقابله با آن‌ها سخت می‌شود و چه بسا فاجعه تظاهرات قبلی تکرار شود. روزنامه صهیونیستی معاریو نیز نوشت، ارتش اسرائیل دو یگان اضافی را در مرز غزه مستقر کرده که شامل تک‌تیراندازان و گروهان زرهی می‌شود.
ادامه تحت فشار گذاشتن صهیونیست‌ها
عبداللطیف القانوع، سخنگوی جنبش حماس با اشاره به فراخوان برای تظاهرات دیروز گفت: «ادامه نبرد شمشیر قدس در حمایت از ملت فلسطین و دفاع از اماکن مقدس ماست.»‌وی بر استمرار مقاومت ملت فلسطین در برابر رژیم اشغالگر با استفاده از تمامی ابزار‌ها و امکانات در کرانه باختری، قدس اشغالی و نوار غزه تا تحقق اهداف و خواسته‌های این ملت تأکید کرد. القانوع همچنین تصریح کرد که این حق ملت فلسطین در نوار غزه است که در سرزمین خود با عزت و کرامت زندگی کند و گفت: «گزینه‌های ما برای اعمال فشار بر رژیم اشغالگر تا تحقق خواسته‌ها و شکست کامل محاصره غزه ادامه خواهد داشت.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار