کد خبر: 1059107
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷
از محاسن دولت و مجلس همسو شاید همین یک نکته کافی باشد که هر یک برای موفقیت دیگری تلاش می‌کند. بی آنکه در این تعامل بوی سیاسی و جریانی به مشام برسد.

از محاسن دولت و مجلس همسو شاید همین یک نکته کافی باشد که هر یک برای موفقیت دیگری تلاش می‌کند. بی آنکه در این تعامل بوی سیاسی و جریانی به مشام برسد. روز گذشته و در جریان بررسی کلیات کابینه دولت سیزدهم این مهم به روشنی برجسته بود. اگرچه اکثریت مجلس با وزرای پیشنهادی موافقند و پیش‌بینی می‌شود بسیاری از آن‌ها بدون مشکل چندانی از فیلتر مجلس عبور خواهند کرد، لیکن اگر مخالفتی هم در کلیت کابینه و یا مصداق وزارتخانه‌ها دیده شد، نه به خاطر عینک سیاسی و گروکشی جریانی که برای قوی‌تر شدن کابینه و دولت قوی بود و نمایندگان مردم در خانه ملت تصور می‌کنند فلان وزیر پیشنهادی در تراز دولت قوی انقلابی نیست و او را واجد این ویژگی نمی‌دانند. با این حال، باید منتظر ماند و دید وزرای پیشنهادی چگونه می‌توانند کارآمدی خود را برای مجلس به اثبات برسانند.
لیست وزرای پیشنهادی سید ابراهیم رئیسی یک هفته پس از اعلام وصول از سوی مجلس و پس از جلسات متعدد و فشرده آن‌ها با نمایندگان مجلس در کمیسیون‌های مربوطه و ارائه برنامه‌ها، روز گذشته به صحن علنی مجلس شورای اسلامی رسید. مجلس روز گذشته در دو نوبت صبح و عصر جلسه داشت و بیشتر زمان دو جلسه دیروز به صحبت‌های رئیس‌جمهور و نیز اظهارات موافقان و مخالفان «کلیت برنامه رئیس‌جمهور» گذشت. در ادامه هم بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی به ترتیب حروف الفبا (اسم وزارتخانه) آغاز و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به بحث گذاشته شد.
حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران در جلسه آغاز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، با تأکید بر تحول‌خواهی گفت: دولت چرخش‌های تحول‌آفرین برای تحول در دو محور عدالت و پیشرفت را در برنامه‌ها و محور‌های زیر دنبال می‌کند؛ چرخش از دموکراسی کند‌کننده و فسادخیز به نفع ساز و کار‌های جلب مشارکت عمومی، تغییر رویکرد از اقدامات صرفاً مقابله‌ای با فساد به اقدامات پیشگیرانه از فساد، چرخش رویکرد تفکیکی در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به رویکرد تلفیق سیاست‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و تغییر رویکرد از بخشی نگری و پایتخت محوری در اتخاذ تصمیمات و توزیع منابع و امکانات به فعالسازی ظرفیت‌ها در سراسر کشور براساس آمایش سرزمینی.
اولویت دولت مهار کرونا است
رئیس‌جمهور با تصریح بر وجود برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت در دولت او افزود: اولویت اول ما در دولت مهار کرونا و ارتقای وضعیت بهداشتی در کشور است. تسریع در مورد واکسیناسیون عمومی، اجرای پروتکل‌های بهداشتی و ارتقای سطح درمان، اولویت اولی است که دولت دنبال می‌کند. اولویت بعد مسئله اقتصاد، ثبات اقتصادی و بهبود شاخص‌های کلان و در یک کلمه تقویت معیشت مردم و رفع مشکلات معیشتی و تقویت فضای کسب و کار است.
وضعیت فعلی اقتصاد نتیجه شرطی کردن اقتصاد است
رئیس‌جمهور ادامه داد: وضعیت فعلی، نتیجه گره زدن اقتصاد به خواست دیگران و شرطی کردن اقتصاد بوده است و شما به خوبی از این وضعیت مطلع هستید.
رئیسی گفت: ما امروز با مسائلی از جمله تورم بالای ۴۴ درصدی بر اساس ارقام مرکز آمار و یا بیش از ۵۵ درصد بر اساس آمار بانک مرکزی، کاهش شدید ارزش پول ملی، کسری قابل توجه بودجه، کاهش قدرت خرید خانوار‌ها و سختی معیشت مردم، رشد بالای نقدینگی، حجم بالای بدهی دولت و مسائلی از این دست مواجه هستیم.
باغگلی، آموزش و پرورش
رئیس‌جمهور در معرفی وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبا گفت: در زمینه آموزش و پرورش ما گزینه‌های مختلف را بررسی کردیم و به آقای «باغگلی» رسیدم، البته آشنایی ما به گذشته برمی‌گردد. در آستان قدس رضوی که بودم از دانشگاه فردوسی که یک دانشگاه غنی است، خواستیم که برخی از استادان را برای همکاری به ما معرفی کنند تا با آن‌ها همکاری کنیم. آقای باغگلی در زمینه آموزش و پرورش با نگاه تحولی مشغول کار شد؛ یک جوان تحول‌گرا که همان موقع یک عده مقابلش ایستادند و نامه و شب‌نامه پخش کردند. رئیس‌جمهور گفت‌: ما یک گروه تخصصی فرستادیم ببینیم که کار‌های ایشان چه اشکالی دارد که هیچ مشکلی پیدا نشد و ایشان کار خود را ادامه داد بعد از این که ما از آنجا آمدیم، در زمان تولیت جدید نیز دوباره شروع کردند به شب‌نامه پخش کردن، تولیت جدید نیز یک گروه را برای بررسی موضوع از تهران آوردند و کار ایشان را بررسی کردند، اما مسئله‌ای پیدا نشد و ایشان تا امروز کار خود را ادامه داده است.
رئیسی گفت: برخی می‌گویند وزیر پیشنهادی باید تجربه داشته باشد. ما نام اداره کردن چندین مجموعه آموزشی با ۷ هزار دانش آموز و هزار معلم و همکاری با بخش‌های مختلف آموزش و پرورش را، تجربه می‌گذاریم، آقای باغگلی این خصوصیت را دارند، یعنی هم دانش و هم تجربه دارند.
زارع‌پور، ارتباطات و فناوری اطلاعات
وی با اشاره به وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در راستای جوانگرایی آقای زارع‌پور انتخاب شدند، در این انتخاب نیز علم، دانش و تخصص و تجربه مورد نظر ما بوده است. برنامه ما در وزارت ارتباطات هوشمندسازی، شفاف‌سازی، فعال کردن اقتصاد فضای مجازی است و با شناختی که از آقای دکتر زارع‌پور داریم، ایشان می‌توانند با تخصص و تجربه‌ای که دارند این موارد را به نتیجه برسانند.
خطیب، اطلاعات
رئیسی با اشاره به وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات گفت: آقای خطیب هم دانش اطلاعاتی و امنیتی دارند و هم تجربه چندین ساله در وزارت دارند. یعنی این دو جهت علم و دانش و تجربه کار هردو در آقای خطیب وجود دارد. ما بدنه بسیار انقلابی و حزب‌اللهی در وزارت اطلاعات داریم.
وی ادامه داد: آقای خطیب با توجه به روحیه تحولی که دارند می‌توانند بدنه انقلابی وزارت را کاملاً در جهت تحول حرکت دهند و بتوانند در جهت پیشگیری و مبارزه با فساد و جلوگیری از نفوذ، صیانت از دولت و صیانت از همه بخش‌های نظام و صیانت از مردم در مقابل هجوم‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند.
خاندوزی، اقتصاد و دارایی
رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود به وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی اشاره کرد و گفت: آقای خاندوزی برای این وزارتخانه پیشنهاد شدند. در این وزارتخانه موضوع دانش و تخصص و داشتن اطلاعات اقتصادی، آشنایی با وزارت اقتصاد مورد تأکید بوده است. بهترین نوع از معرفت و شناخت نسبت به یک دستگاه، بودن در یک مجموعه است، اما منحصر به این نیست. ما یک جوان انقلابی می‌خواهیم که نظام مالیاتی را متحول و نظام درآمدی دولت را اصلاح کند و در کسب و کار مردم اصلاح و بهره‌وری را ارتقا دهد و مدیریت شرکت‌های دولتی را سامان دهد و ایجاد شفافیت کند. ما این مصمم بودن را در چهره ایشان می‌بینیم تا با همکاری تیم اقتصادی دولت بتواند این کار را انجام دهد.
امیرعبداللهیان، امور خارجه
رئیس‌جمهور با اشاره به وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه گفت: آقای امیرعبداللهیان هم علم و دانش و تخصص مورد نظر را دارند و هم دارای تجربه هستند و مراحل مختلف در وزارت خارجه را طی کرده‌اند. ایشان فردی خوشنام هستند. ما در وزارت خارجه مسئله سیاست خارجه متوازن و توسعه روابط همسایگی را اولویت اول می‌دانیم و توجه به اقتصاد در تعاملات خارجی به ویژه در ارتباط با همسایگان را مد نظر قرار داده‌ایم و همکاری اقتصادی با همسایگان در دستور وزارت خارجه خواهد بود که ایشان را به عنوان کسی که بتواند در این بخش موفق باشد پیشنهاد کرده‌ایم.
عین‌اللهی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
رئیسی گفت: برای وزارت بهداشت آقای دکتر عین‌اللهی معرفی شدند، آقای عین‌اللهی استاد تمام دانشگاه هستند و نامشان برای تمام چهره‌های حوزه بهداشت و درمان آشناست. ایشان یک چهره انقلابی هستند که همواره همراه انقلاب بوده‌اند. ایشان فردی در میدان هستند. آقای عین اللهی چهره شاخص هستند و در مسئله کرونا که مسئله اول کشور ماست می‌توانند با موفقیت موضوع را دنبال کنند؛ همچنین نگاه به مردم و ضعفا دارند.
عبدالملکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی
رئیسی در خصوص وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای عبدالملکی جوان، پاکدست، فسادستیز و دارای تجربه موفقی در جایی که بوده‌اند، هستند. ایشان دکترای اقتصاد دارد و از فرهیختگان دانشگاه و استادان دانشگاه در اقتصاد است. علاوه بر این ایشان معاونت بخش اشتغال کمیته امداد را برعهده داشتند و عضو هیئت امنا از طرف مقام معظم رهبری هستند.
ساداتی‌نژاد، جهاد کشاورزی
رئیسی در ادامه به وزیر پیشنهادی برای وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: آقای دکتر ساداتی‌نژاد فردی متخصص و با دانش هستند که شناخت خوبی نسبت به موضوع دارند. ایشان جزو پیشنهاد اکثر گروه‌ها و افراد بودند. او کسی است که می‌تواند با یک رویکرد جهادی و برخورداری از علم و دانش مشکلات حوزه جهاد کشاورزی را برطرف کند.
رحیمی، دادگستری
رئیسی درخصوص وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری گفت: آقای امین‌حسین رحیمی هم آشنا به مسائل قضایی و حقوقی و هم آشنا به مسائل مجلس و به دلیل دوره‌ای که در دیوان محاسبات بودند آشنا به مسائل دولت هم هستند. یعنی کسی که می‌خواهد در وزارت دادگستری باشد، باید دولت، مجلس و دستگاه قضایی را خوب بشناسد و هم این ارتباطات را به خوبی برقرار کند. ما آقای رحیمی را هم از تجربه و هم از دانش کافی برخوردار می‌دانیم.
آشتیانی، دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح
وی درخصوص وزیر پیشنهادی وزارتخانه دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح گفت: امیر آشتیانی که برای وزارت دفاع انتخاب شدند، نیرو‌های مسلح از معرفی ایشان خوشحال شدند. ایشان نیروی مجرب با علم و آگاهی نسبت به مسائل نیرو‌های مسلح و موضوع وزارت دفاع و چهره خوشنام در مجموعه نیرو‌های مسلح و ارتش جمهوری اسلامی و سپاه است.
قاسمی، راه و شهرسازی
رئیسی در ادامه درباره وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی گفت: آقای قاسمی در قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پیمانکاران دولت در حوزه راه و شهرسازی بوده و کار‌های بسیاری انجام داده است. موضوع مهم ما در این وزارتخانه ساختن یک میلیون مسکن در هر سال و در چهار سال ساخت ۴ میلیون مسکن است که آقای قاسمی در این زمینه برنامه دارد و برای ما مهم است کسی بتواند روی کار بیاید که این وعده دولت را عملی کند.
فاطمی‌امین، صنعت، معدن، تجارت
رئیس‌جمهور با اشاره به وزیر پیشنهادی برای وزارت صنعت، معدن، تجارت گفت: آقای فاطمی‌امین در آستان قدس رضوی مسئول بخش اقتصادی بود و روز نخست که به آنجا رفتم وضعیت حسابرسی بسیاری از شرکت‌های زیر مجموعه آستان قدس مشروط و مردود بود و جز دو شرکت که مشکل اساسی داشت، در بقیه شرکت‌ها رفع مشکل و شفافیت در بخش اقتصادی برقرار شد. او در حوزه‌هایی که بوده عملکرد موفقی داشته است.
زلفی گل، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
رئیس‌جمهور درباره زلفی‌گل گزینه پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نیز گفت: آقای زلفی‌گل علاوه بر دوران معلمی، هم اکنون استاد دانشگاه است و هفت سال مدیریت دانشگاه کلان و صاحب نامی را بر عهده دارد و مسئول مجمع بسیج است و روحیه انقلابی و تحولی دارد. زلفی‌گل در مجموعه آموزش عالی و در جهان هم چهره علمی صاحب نام است و در حوزه مدیریت هم مدیریتی موفقی در همدان داشته است.
اسماعیلی، فرهنگ و ارشاد اسلامی
رئیسی درباره وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آقای اسماعیلی که برای تصدی این وزارتخانه پیشنهاد شده، مورد توجه گروه مصاحبه قرار گرفت که هم دانش و هم تجربه در این کار دارد و برای همین معرفی شد.
وحیدی، کشور
رئیسی در دفاع از وحیدی وزیر پیشنهادی وزارت کشور گفت: ایشان را در بررسی‌هایی که انجام شد به عنوان کسی که با نگاه راهبردی و توان بالا بتواند وزارت کشور را دنبال کند، یافتیم و ان شاءالله با مدیریتی که دارند بتوانند وزارت کشور را به گونه‌ای اداره کنند که دغدغه دوستداران انقلاب اسلامی در سراسر کشور مرتفع شود.
ضرغامی، میراث فرهنگی و گردشگری
رئیس‌جمهور در دفاع از وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت: با چهره مهندس ضرغامی آشنا هستید. مسئله مهم گردشگری، اقتصاد گردشگری است و کشور ما زمینه‌های بسیاری برای توسعه یافتگی در حوزه اقتصاد گردشگری دارد. نگاه آقای ضرغامی در جلساتی که با ایشان داشتم در ارتباط با گردشگری که به موجب آن بتوان هم فرهنگ اسلامی و ایرانی را معرفی کرد و هم آن را توسعه داد، قابل توجه است.
اوجی، نفت
وی در دفاع از اوجی وزیر پیشنهادی نفت گفت: ایشان از چهره‌های نامدار و خوشنام وزارت نفت است که در علم و دانش مهارت گذراندند، یعنی مدرک تحصیلی‌شان و پست‌هایی که در مسئولیت‌های مختلف احراز کردند در حوزه نفت بوده است. ما این‌ها را مورد بررسی قرار دادیم و ایشان را به عنوان کسی که مانند سایر افرادی که علم و دانش مرتبط دارند، انتخاب کردیم که هم دانش و هم تجربه دارد و هم می‌تواند با یک حرکت جهادی در رابطه با وزارت نفت اقداماتی انجام دهد.
محرابیان، نیرو
رئیسی در دفاع از وزیر پیشنهادی نیرو خاطرنشان کرد: متأسفانه در حوزه آب و برق خیلی دچار عقب‌ماندگی هستیم و این را خوب می‌دانید و این عقب‌ماندگی‌ها باید جبران شود. اگر به برنامه ششم توسعه عمل می‌شد در زمینه تولید، امروز شاهد قطع برق نبودیم و این جزو دستور کار است. آقای محرابیان هم وزارتخانه را می‌شناسند و هم تجربه کار وزارت دارد. نیروگاه‌ها و سدسازی‌هایی که در دستور کار ایشان بوده تعداد بسیار بالایی هستند. امروز بحث ما ایجاد نیروگاه ها، تولید برق و مدیریت آب است. کمبود نزولات آسمانی با مدیریت دقیق و با تدبیر و کمک مردم و نمایندگان می‌تواند به وضعیت خوبی رهنمون شود.
سجادی، ورزش
رئیس جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان بیان کرد: جلسه‌ای با نام آوران ورزش داشتم و آن‌ها گفتند ۴۰ سال است در رأس ورزش چهره‌های سیاسی انتخاب می‌شوند، نمی‌شود از درون خود ما فردی انتخاب شود؟ سه، چهار نفر در کارگروه مورد نظر مورد بحث و بررسی قرار گرفتند و آقای سجادی که ۱۶ مدال آورده و هم سلسله مراتب علمی خود را در دانشگاه‌هایی گذرانده و دارای مدرک عالی تربیت بدنی است، پیشنهاد شدند.
شرط آقا با من؛ شرط من با وزرا
رئیسی تصریح کرد: شرطی که آقا در زمان تنفیذ با من مطرح کردند، ننوشته و نگفته، با همه وزرای خود خواهیم داشت. تا زمانی که روحیه انقلابی و فسادستیزی و روحیه کارآمدی و مردمداری بین عزیزان باشد ما در خدمت شما خواهیم بود. این را رهبری به عنوان عالی‌ترین مقام نظام به بنده طلبه در جلسه تنفیذ بیان کردند و من هم به همکاران عرض می‌کنم. وجود این شرایط همواره در عزیزان به عنوان تداوم اعتماد ما یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. در اینجا نگاه نمایندگان ملت اهمیت دارد.
دلایل مخالفت نمایندگان مجلس با کلیت برنامه وزرا
در ادامه نمایندگان مجلس در موافقت و مخالفت با کلیت برنامه‌های وزرای پیشنهادی صحبت کردند. نمایندگان مخالف تفصیلاً این موارد را به عنوان مخالفت مطرح کردند: مجزا و متفرق بودن برنامه‌های وزرا، کمی نبودن و کیفی و توصیفی بودن، نبود برنامه برای مقابله با اقدامات بانک‌ها و کرونا، عدم استفاده از بانوان و اهل سنت و عدم توانمندی تیم اقتصادی.
در سوی دیگر، برخورداری از علم و درایت، جوانگرایی، علم، تخصص و سلامت نفس، تطابق برنامه‌ها با قوانین بالادستی، جهادی و فسادستیز، عدالت محوری، شکستن حلقه بسته مدیریتی، برنامه داشتن برای مقابله با کرونا از نکاتی بود که نمایندگان موافق بیان کردند.
مجلس در ادامه به بررسی موردی وزرا پرداخت و صلاحیت دو وزیر آموزش و پرورش و ارتباطات مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان موافق و مخالف صحبت کردند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
1
0
متاسفانه با توجه به عدم دانش نمایندگانی که بر خی از انها با 1000 رای وارد مجلس شدند و حالا میخواهند صلاحیت وزیران را بررسی کنند جای تعجب بسیار دارد . نمایندگان کنونی بیشترشان فاقد صلاحیت اکادمیک و اجرایی هستند و حتی سواد خواندن متون و فهم متون و درک موارد مدیریتی برایشان دشوار است و در یک کلمه سواد اینکار را ندارند.
از طرفی وزرای جناب رییسی به غیر از جناب وزیر نفت مابقی به کل تعطیلند و نمیتوانند در حد یک مدیر حتی خدمترسانی کنند جه برسد به اینکه وزیر بشوند.
ماحصل اینست که در این دوره دولتی بسیار مفلوک و ضعیف و ناکارامد به اتفاق مجلس نا کاربلد داریم که مملکت را بر لبه برتگاه خواهند برد. واقعا باید فکر اساسی انجام گیرد در این میراث کثیفی که دولت روحانی به جا گداشته ، کار دولت رییسی بسیار دشوار است و با این کابینه اش راه به جایی نخواهد برد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار