کد خبر: 1058488
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
سال‌ها از تشکیل سازمان بسیج سازندگی و گرد هم آمدن جهادگران می‌گذرد. حالا گروه‌های جهادی آن‌قدر کار و خدمات از خود برجا گذاشته‌اند که با نگاهی به هر گوشه از این مملکت می‌توان ردپایی از آن‌ها دید.
محمد‌رضا هادیلو

سال‌ها از تشکیل سازمان بسیج سازندگی و گرد هم آمدن جهادگران می‌گذرد. حالا گروه‌های جهادی آن‌قدر کار و خدمات از خود برجا گذاشته‌اند که با نگاهی به هر گوشه از این مملکت می‌توان ردپایی از آن‌ها دید. جهادگرانی که کارشان را گسترش داده و این روز‌ها به صورت تخصصی به خدمت می‌پردازند. محرومیت‌زدایی شعار اول جهادگران است که در این مسیر، عمران و آبادانی را در اولویت کار‌های خود قرار داده و با ساخت مدرسه، مسجد، خانه عالم و ایجاد شبکه آبرسانی و ارائه خدمات بهداشتی و فرهنگی، مناطق کم‌برخوردار را از غربت درمی‌آورند. درست مثل دهستان پشتکوه در فریدونشهر اصفهان که بعد از سال‌ها حضور جهادگران حالا به یکی از روستا‌های زیبا و توانمند تبدیل شده است.

معمولاً روستا‌های کم‌برخوردار، با شماره‌بندی، میزان محرومیتشان مشخص می‌شود و درجه محرومیت ۸ از ۱۰ نشان‌دهنده اوج عقب‌ماندگی روستا‌های شهرستان فریدونشهر در استان اصفهان در زمینه‌های مختلف است. روستا‌های صعب‌العبور و دورافتاده‌ای که در مناطق کوهستانی و در دل جنگل‌های زاگرس پنهان مانده‌اند.
با اینکه این مناطق از نظر طبیعی زیبا هستند، اما به خاطر راه سخت و دشواری‌هایی که برای رسیدن به آن‌ها وجود دارد، معمولاً نه مسافری دارند و نه بازدید‌کننده‌ای و اگر بیراه نگفته باشیم، کمتر مسئولی از وضع و اوضاع آن‌ها باخبر است.
حدود ۳۰ روستا در توابع فریدونشهر وجود دارد که به پشتکوه معروف شده‌اند. روستا‌هایی با مردمانی که یک زندگی ساده، بی‌آلایش و به دور از معضلات شهر را در دل کوهستان‌های زیبا و سرسبز برای خود انتخاب کرده‌اند، اما در دل این همه زیبایی هیچ امکانات و خدماتی وجود ندارد و به همین خاطر آن‌ها با برچسب «محروم»، از ابتدایی‌ترین نیاز‌های زندگی جمعی هم محرومند.
از خدمت تا شهادت
راه‌های پر پیچ و خم و صعب‌العبور، به انرژی و زمان زیادی نیاز دارد که از عهده بسیاری از مسئولان کت و شلوارپوش و پشت‌میزنشین خارج است. به همین دلیل کسی درد‌های پشتکوهی‌ها را نمی‌شناسد که بخواهد بودجه‌ای برای درمان آن اختصاص دهد.
روستا‌هایی فاقد جاده، آب شرب بهداشتی، امکانات آموزشی مناسب، مسجد و حتی حمام و اتاقکی که بتوان نام مدرسه بر آن گذاشت.
اما این تمام ماجرا نیست و گروهی بی نام و نشان وجود دارد که کارشان تحمل سختی‌ها و رنج و مشقت برای خدمت به هموطنان و مردمان نیازمند است. آن‌هایی که راه پشتکوه را در پیش گرفتند تا به درد هموطنانشان برسند.
وقتی اسم پشتکوه و میزان نیاز‌ها و محرومیتش به گوش گروه‌های جهادی رسید، کوله‌های خود را برداشتند و فی سبیل‌الله دل به جاده زدند. آن‌ها با هزینه کردن از جیب خود و جلب کمک‌های خیّران حرکت کردند تا گرد و غبار محرومیت را از چهره این دهستان بردارند.
سرانجام شهرستان فریدونشهر و دهستان پشتکوه، قدمگاه بسیجیانی شد که خالصانه دل به دریای خدمت زده و قدم بر جاده نهاده و در راه این خدمت خالصانه عرق ریختند، زخمی شدند و حتی به شهادت رسیدند.
ورود با خودشان، خروج با خداست
امروز پس از حدود ۱۵ سال از آغاز حرکت جهادی بسیج در مسیر محرومیت‌زدایی و عمران و آبادانی مناطق روستایی و کمتر برخوردار، اوضاع دهستان پشتکوه نیز بسیار فرق کرده است. گروه‌های جهادی در بسیاری از این روستا‌ها مدرسه، مسجد، خانه عالم، شبکه آبرسانی بهداشتی و خانه بهداشت ساخته‌اند. آن‌ها در کنار خدماتی مانند جاده و طرح هادی روستایی که دولت‌ها به این مناطق ارائه کرده‌اند، قدم‌هایی برداشته‌اند که این روستا‌ها را از غربت پیشین خود خارج کرده‌اند.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج فریدونشهر درباره ورود و اقدامات جهادگران به پشتکوه می‌گوید: «جهادگران بسیجی یک بار روستا‌های شهرستان فریدونشهر و به ویژه مناطق محروم پشتکوه را دیدند و وارد آن شدند، اما هرگز از آن خارج نشده و فراموشش نکردند. آثار خدماتی که هر ساله توسط گروه‌های متعدد بسیجی در زمینه‌های گوناگون عمرانی و فرهنگی به مردم ارائه می‌شود، پابرجاست. خواهران و برادرانی که از نقاط مختلف استان و حتی کشور به اینجا می‌آیند و با جان و دل در خدمت بچه‌ها هستند تا صد‌ها موضوع فرهنگی و هنری و مذهبی را به آن‌ها آموزش بدهند.»
سرهنگ پاسدار عبدالرسول آقایی با بیان اینکه این مناطق بوی عطر اخلاص می‌دهد، ادامه می‌دهد: «طی سال‌های اخیر هزاران نفر-روز کار رایگان با هزینه‌ای بالغ بر ۵/۴ میلیارد تومان خدمات عمرانی بسیج در روستا‌های محروم شهرستان فریدونشهر صورت گرفته است.»
وی تکمیل، بهسازی و بازسازی مدارس روستا‌های بهرام‌آباد، بُندر، مصیر، پشندگان، وستگان، کاهگان، کلوسه، گوکان، وزوه، کاهگانک، بیجگرد، آبچک، اسلام‌آباد، زردفهره، مزرعه میر و سروشجان را نمونه‌ای از خدمات گروه‌های جهادی بسیج در زمینه آموزش و تحصیل و دانش شهرستان فریدونشهر برمی‌شمارد.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج فریدونشهر همچنین احداث، تکمیل و تعمیر خانه‌ها و اجرای طرح‌های مختلف ساخت مسجد برای روستا‌های تهلگی، گوهردره، خشک آبخور، کُرچان، زردفهره، پشندگان، وزوه، بُندر، تزره، کمران، دره‌بادام، دهنو، کلوسه، دره سیب، بزمه، چقا و چغیورت را به عنوان مراکز فرهنگی و عبادی و همچنین تنها محلّ تجمع در بسیاری از این روستا‌ها ذکر می‌کند که در لیست خدمات عمرانی اردو‌های جهادی بسیج ثبت شده است.
سرهنگ آقایی می‌گوید: «احداث خانه عالم در روستا‌های وستگان، کلوسه، وزوه، بُندر، پشندگان، زردفهره، اسلام‌آباد، دورک و کاهگان از دیگر خدمات اردو‌های جهادی برای استقرار روحانی در این مناطق و انجام فعالیت‌های فرهنگی کار شایسته‌ای بود که انجام شد.» وی در حوزه بهداشت و تأمین آب روستا‌های این منطقه نیز از احداث ۲۴ حمام و ۲۴ دستشویی، ساخت سالن چندمنظوره روستای خوش‌میوه، حفر چاه آب، احداث کانال و آبشخور و خط انتقال و ساخت منبع آب و تعویض شبکه آبرسانی نام می‌برد.
این مسئول تأکید می‌کند: «احداث کانال آب کشاورزی روستا‌های بُندر و آبچک، احداث خط انتقال آب و تعویض شبکه آبرسانی روستا‌های تنگستان، دهنو، عنایشت، بُندر، خرم‌دره، هُمّه، مصیر، کَمَران، گوکان، کاهگانک، وزوه و وستگان توسط بسیج به زنده شدن این مناطق کمک کرد.»
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج فریدونشهر همچنین از همیاری سپاه و بسیج در آواربرداری ۱۱۰ منزل مسکونی روستای کلوسه در طرح بزرگ بازسازی این روستا و حمل مصالح برای مردم این روستا سخن به میان آورد. سرهنگ آقایی می‌گوید: «این خدمات که با هزینه‌ای بالغ بر ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان انجام شده است بخشی از خدمات عمرانی سپاه و بسیج در مناطق روستایی و محروم این شهرستان بوده که هم‌اکنون نیز تداوم دارد و گروه‌های جهادی در روستا‌های مختلف مشغول کار هستند که از آن جمله توزیع کمک‌های معیشتی و تحصیلی، احداث خانه برای نیازمندان در روستای بهرام‌آباد و احداث مسجد در روستای کَمَران است.»
محروم‌ترین مناطق عرصه خدمت شهدای بسیجی
عرصه جهاد خدمت‌رسانی در مناطق محروم شهرستان فریدونشهر با نام بزرگمردانی همچون شهید محسن حججی همراه است. اسطوره اخلاص، مردانگی و شجاعت و الگوی مبارزه با ظلم که در راه دفاع از حریم اهل بیت (ع) و مملکت اسلامی و نجات جان مردم مظلوم و تحت ستم جان خود را فدا کرد.
در مسجد روستای دورک ردّ اخلاص محسن حججی‌ها، در زمین ورزشی روستای کلوسه ردّ لودر شهید جواد محمدی و در احداث مسجد روستای وزوه ردّ شهید یحیی براتی دیده می‌شود. در فیلم منتشر شده از شهید حججی که بعد از شهادتش به نمایش درآمد، می‌بینیم این شهید بزرگوار در اردوی جهادی احداث مسجد روستای دورک شهرستان فریدونشهر حضور دارد. حضوری با عطر و بوی اخلاص و روحیه خدایی و خدمت‌رسانی به هموطنان نیازمندش.
یکی از دوستان شهید حججی که از اعضای مؤسسه شهید حاج‌احمد کاظمی است و در اردو‌های جهادی همراه این شهید مدافع حرم بوده در مورد خصلت‌های این شهید حرف می‌زند.
هر چه می‌گوید می‌بینیم مثل عادی بوده و هیچ فرقی با بقیه ندارد جز اخلاص و یکرنگی‌های شهید که باعث شده بود بیش از دیگران تلاش کند و به عشق خدمت به خلق خدا عرق بریزد.
گروه جهادی شهید جواد محمدی هم در منطقه پشتکوه فریدونشهر در حال خدمت‌رسانی است و در شرایط سخت اقتصادی تلاش می‌کند با جلب کمک‌های خیّرین، برای مردم این مناطق بسته‌های معیشتی تهیه کند.
یکی از اعضای این گروه با بغض می‌گوید: «ما از شهید محمدی فقط کار کردن یاد گرفته‌ایم نه حرف زدن.» و صحبت‌هایش را به جملاتی در مورد این شهید مدافع حرم اختصاص داده و ادامه می‌دهد: «شهید محمدی از کار کردن در جهت خدمت به مردم دریغ نمی‌کرد و نمی‌گفت جایگاه اجتماعی من مناسب نیست که مثلاً در احداث مدرسه کارگری کنم. در عین حال که از فرماندهان مدافع حرم بود، گمنام بود و به دنبال اسم و رسم نمی‌گشت.»
وصیتنامه ویدئویی شهید جواد محمدی در رابطه با حجاب شهره است که می‌گوید: «اگر خدا لطف کرد و شهادت را نصیب‌مان کرد بنده از شهدایی هستم که حتماً یقه بی‌حجاب‌ها و کسانی که ترویج بی‌حجابی می‌کنند را می‌گیرم آن دنیا.»
محروم‌ترین منطقه استان اصفهان قدمگاه شهدای بسیاری است که تاج افتخار خدمت بر سر نهادند و در این راه جان فدا کردند. شهدایی مثل محمدعلی شاه‌زیدی که در آغاز حرکت گروه‌های جهادی در سال ۱۳۸۵ در روستای دورک دهستان پشتکوه به قصد نجات دوستش که در رودخانه افتاده بود، به آب زد و دیگر جسم زنده وی از آب خارج نشد و اولین شهید بسیج سازندگی کشور نام گرفت.
شهید احمد قاسمی کرانی، بسیجی ۲۵ ساله دیگری است که مسجد روستای تهلگی فریدونشهر قدمگاه وی است. شهید سعیدی که عاشقانه خدمت کرد و عاشقانه خونش در راه دفاع از حرم در زیتان سوریه بر زمین ریخت. یکی از دوستان وی از اوج صداقت و نیت پاک این شهید سخن می‌گوید و از این که در شرایط سخت به این شهرستان آمد و آنگاه که نیاز را در حضور در صف مبارزه با خونخواران داعشی دید داوطلب حضور در سوریه و قرار گرفتن در بین مدافعان حرم شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار