کد خبر: 1057881
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳
سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته که این کشور کاملاً آماده بازگشت به وین برای ادامه مذاکرات هسته‌ای در خصوص بازگشت به برجام است، اما مدعی شده که این تهران است که باید درباره حضور و مشارکت خود تصمیم بگیرد؛ ادعایی که نشان می‌دهد کشور‌های غربی و امریکا بدون مسئولیت‌پذیری درباره لغو تحریم‌ها در تلاش هستند مذاکره را برای دولت جدید ایران دشوار کنند و هر گونه احتمال به هم خوردن مذاکرات را - که نقشه و خواسته غربی‌هاست- بر گردن دولت سیزدهم بیندازند!

سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته که این کشور کاملاً آماده بازگشت به وین برای ادامه مذاکرات هسته‌ای در خصوص بازگشت به برجام است، اما مدعی شده که این تهران است که باید درباره حضور و مشارکت خود تصمیم بگیرد؛ ادعایی که نشان می‌دهد کشور‌های غربی و امریکا بدون مسئولیت‌پذیری درباره لغو تحریم‌ها در تلاش هستند مذاکره را برای دولت جدید ایران دشوار کنند و هر گونه احتمال به هم خوردن مذاکرات را - که نقشه و خواسته غربی‌هاست- بر گردن دولت سیزدهم بیندازند!
در شرایطی که ایران در دوره انتقال قدرت به سر می‌برد و تصمیمی برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای در وین نگرفته است، امریکایی‌ها با این ادعا که حاضر هستند به میز مذاکرات برگردند، دست پیش را گرفته‌اند که پس نیفتند. جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید سه شنبه شب در سخنانی گفت که امریکا کاملاً آماده بازگشت به وین برای ادامه مذاکرات هسته‌ای در خصوص بازگشت به برجام است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنگوی کاخ سفید گفت: «ما کاملاً آماده بازگشت به وین جهت ادامه مذاکرات هستیم و امیدواریم برای انجام این کار فرصت وجود داشته باشد.» ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا هم مدعی شد که هیئت امریکایی آماده بازگشت به «وین» برای گفتگو با ایران و احیای برجام است، اما این تهران است که باید درباره حضور و مشارکت خود تصمیم بگیرد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پرایس ادعایش را این چنین مطرح کرد: «ما آماده‌ایم برای ادامه گفتگو‌های غیرمستقیم مبنی بر بازگشت متقابل به برجام به وین برگردیم. بسیار واضح است که مقامات در دولت ایران باید تصمیماتی در درون سیستم خودشان درباره مسیری که می‌خواهند ادامه دهند، بگیرند.» مطابق ادعای پرایس، چارچوب زمانی دور احتمالی بعدی هنوز اعلام نشده است. وی اضافه کرد: «ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی عملی‌ترین و مؤثر‌ترین راه را برای پیشرفت ارائه می‌دهد. واشنگتن به گفتگو‌ها برای تبادل زندانیان با تهران ادامه می‌دهد. ما گفته‌ایم که تضمین آزادی شهروندان امریکایی که به طور غیرعادلانه در زندان هستند، یکی از اولویت‌های مهم است. تا موقعی که آن‌ها با خیال راحت بتوانند به جمع خانواده‌های خود بازگردند، از تلاش برای آزادی‌شان دست برنخواهیم داشت.» امریکا درحالی از ادعای احیای برجام و بازگشت به میز مذاکرات دم می‌زند که حاضر نیست تحریم‌های ایران را لغو کند. مقامات واشنگتن بار‌ها ادعا کرده‌اند که بخشی از تحریم‌ها را که ربطی به برنامه هسته‌ای ایران ندارد کماکان ادامه می‌دهند. امریکا تلاش می‌کند با ادعای بازگشت به برجام، توپ را به زمین ایران انداخته و در صورت شکست مذاکرات در وین، هزینه آن را به گردن تهران بیندازد. امریکایی‌ها در هفته‌های اخیر گفته‌اند که ایران با قدرت تمام برنامه هسته‌ای را ادامه می‌دهد و مدعی شده‌اند زمان احیای مذاکرات برجام نامحدود نیست و تهران باید زودتر تصمیم خود را بگیرد. دور هفتم مذاکرات وین هنوز مشخص نشده و به گفته منابع ایرانی، پس از تشکیل دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران ادامه مذاکرات از سرگرفته خواهد شد.
نکات کلیدی باقی مانده
درحالی که امریکایی‌ها مدعی از سرگیری مذاکرات هستند نکات مهم لاینحلی باقی مانده است که شرایط را برای ادامه مذاکرات سخت‌تر می‌کند. یک دیپلمات آلمانی حاضر در مذاکرات وین در سخنانی گفت که گرچه پیشرفت‌های مهمی در مذاکرات هسته‌ای ایران صورت گرفت، اما مسائل قابل توجه در این مذاکرات همچنان به صورت حل نشده باقی مانده است. بنا بر گزارش شبکه «سی‌ان‌بی‌سی»، این مقام آلمانی گفت: «در ماه مارس، عزم ما و دوستان امریکایی ما برای انجام فوری احیای برجام بود. بیشتر از آنچه فکر می‌کردیم طول کشید، اما فکر می‌کنم در ماه ژوئن، با دو هفته دیگر از مذاکرات جدی و اراده سیاسی، می‌توانستیم به این امر تحقق بخشیم». وی ادامه داد: «تا آن زمان پیشرفت‌ها تقریباً قابل توجه و چشمگیر بود. همانطور که همیشه در این نوع مذاکرات این‌گونه بوده است، پیچیده‌ترین نکات برای لحظه آخر باقی می‌ماند و ما این مسائل را حل نکردیم، اما می‌گویم که ما با یک تکه کاغذ سفید شروع کردیم و تا ژوئن، چهار متن متفاوت و حدود یکهزار و ۵۲۰صفحه توافق با زحمت فراوان تهیه شد». این مقام آلمانی در پاسخ به این سؤال که آیا دولت رئیسی با تیم‌های مذاکره‌کننده صحبت کرده است یا خیر، گفت: «هنوز هیچ گونه ارتباطی در این زمینه شکل نگرفته است، اما من فکر می‌کنم نشانه‌های کافی وجود دارد که در مورد نحوه ادامه مذاکرات در داخل سیستم ایران بحث‌هایی شکل گرفته است.»
ایران بار‌ها گفته که واشنگتن برای نشان دادن حسن نیت خود برای احیای برجام باید همه تحریم‌ها را لغو کند، اما امریکایی‌ها با این درخواست مخالفت کرده‌اند. همچنین اخیراً روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی ادعا کرد که ایران خواهان گنجاندن بندی در توافق جدید است تا امریکا دوباره نتواند از این توافق خارج شود، اما مقامات کاخ سفید با بیان اینکه رئیس‌جمهور امریکا نمی‌تواند چنین تضمینی بدهد مخالفت خود را با این درخواست اعلام کرده‌اند. امریکایی‌ها به دنبال توافق طولانی مدت‌تر با تهران هستند و قصد دارند بند‌های جدیدی را در توافقات جدید هسته‌ای بگنجانند که برنامه موشکی و رفتار‌های منطقه‌ای ایران را نیز شامل شود، اما مقامات ایرانی بار‌ها اعلام کرده‌اند که هیچ بند جدیدی به برجام اضافه نخواهد شد و برنامه موشکی ایران خط قرمز است که مذاکره‌ای بر سر آن انجام نخواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار