کد خبر: 1057875
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
۳ نماینده ایران از امروز روی تاتامی می‌روند
انتظار جامعه کاراته جهان برای حضور در بازی‌های المپیک به پایان رسید و از امروز رقابت‌های این رشته رزمی برای نخستین بار و احتمالاً آخرین بار روی تاتامی المپیک آغاز می‌شود
شیوا نوروزی

انتظار جامعه کاراته جهان برای حضور در بازی‌های المپیک به پایان رسید و از امروز رقابت‌های این رشته رزمی برای نخستین بار و احتمالاً آخرین بار روی تاتامی المپیک آغاز می‌شود. کاراته‌کا‌های سراسر دنیا سال‌های زیادی منتظر بودند تا شاید IOC نظرش نسبت به این رشته تغییر کند و اجازه المپیکی شدن کاراته را بدهد. حال این آرزو محقق شده و بهترین‌های جهان در سالن نیپون بودکان توکیو گردهم آمده‌اند. سه نماینده کاراته ایران؛ سارا بهمنیار، حمیده عباسعلی و سجاد گنج‌زاده نیز پس از پشت سر گذاشتن روز‌های سخت و طاقت‌فرسا برای سرافراز کردن این رشته روی تاتامی می‌روند.

کمیته بین‌المللی المپیک تنها یک‌بار به کاراته اجازه المپیکی شدن داده و بعید است که به این زودی‌ها IOC نظرش تغییر کند. در هر صورت باید از این فرصت بهترین استفاده را کرد و با رفتن روی سکوی المپیک تاریخ‌ساز شد. استارت بازی‌ها از امروز زده می‌شود. سارا بهمنیار در وزن ۵۵-کیلوگرم اولین کاراته‌کای ما روی تاتامی توکیو است و حمیده عباسعلی در ۶۱+ کیلوگرم و سجاد گنج‌زاده در ۷۵+ کیلوگرم هم روز شنبه به جنگ رقبا می‌روند.

شیوه برگزاری بازی در نوع خود جالب توجه است و بازی‌ها به صورت دوره‌ای انجام می‌شود. در هر گروه پنج کاراته‌کا حضور دارند که پس از برگزاری رقابت‌های دوره‌ای از چهار نفر اول هر وزن (هر گروه دو نفر) به نیمه‌نهایی صعود می‌کنند و در نهایت نفرات برتر برای رسیدن به فینال به صورت ضربدری به مصاف هم می‌روند. در وزن ۵۵- بانوان بهمنیار یکی از امید‌های ما برای کسب مدال است. در وزن او برخلاف سایر اوزان ۹ ورزشکار حضور دارند، چراکه چرنیشوا روس به دلیل کرونا مسابقات را از دست داده است. بانوی ملی‌پوش کشورمان در گروه یک این وزن با رقبایی از ترکیه، چین‌تایپه و بلغارستان مبارزه می‌کند. در ۶۱+ بانوان هم عباسعلی در گروه دوم وزن خود حریفانی از چین، مصر، الجزایر و سوئیس را در پیش دارد. گنج‌زاده تنها نماینده کاراته ایران در بخش مردان هم با کاراته‌کا‌هایی از کانادا، عربستان، امریکا و کرواسی روبه‌رو می‌شود.

جو و استرس بازی‌های المپیک با سایر مسابقات متفاوت است و نتایج درخشان ملی‌پوشان کاراته انتظارات از این رشته را به شدت افزایش داده است. تمامی المپیکی‌های حاضر در توکیو اولین حضور در المپیک را تجربه می‌کنند و از این جهت برتری نسبت به همدیگر ندارند، اما بسیاری از آن‌ها مدال‌های رنگارنگ جهانی و قاره‌ای در کارنامه دارند و منتظرند مدال المپیک را هم به ویترین افتخارات‌شان اضافه کنند. کاراته ایران طی سال‌های گذشته عملکرد درخشانی داشته و در هر رقابتی که حاضر شده دست خالی برنگشته است. تیم بانوان با هدایت سمانه خوش‌قدم و تیم مردان با سرمربیگری شهرام هروی عناوین آسیایی و جهانی زیادی کسب کرده‌اند و از امروز نیز برای به چنگ آوردن مدال المپیک می‌جنگند.

هر سه نماینده کاراته ما شانس کسب مدال محسوب می‌شوند. سارا بهمنیار ۲۲ ساله همانند سایر هم‌تیمی‌هایش مسیر سختی را برای رسیدن به سهمیه طی کرد و تجربه حضور در بیش از ۱۵ تورنمنت بین‌المللی را دارد. او پس از کسب طلای جهانی ۲۰۱۸ در مسابقات کاراته وان لیسبون موفق به کسب سهمیه شد. حمیده عباسعلی
۳۱ ساله، یک نقره و یک برنز جهان، یک طلا و یک برنز بازی‌های آسیایی و یک نقره و پنج طلای قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد. این بانوی ملی‌پوش پس از کسب سهمیه دچار مصدومیت شد و حالا بعد از پشت سر گذاشتن دوران نقاهت آماده جنگ در توکیو است. سجاد گنج‌زاده ۳۰ ساله هم مدال‌های زیادی را به گردن آویخته است. او یک طلا و دو نقره جهان، یک طلای بازی‌های آسیایی و چهار طلا و یک نقره قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد. گنج‌زاده در ۱۶ دوره حضور در لیگ جهانی شش بار قهرمان شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار