کد خبر: 1057873
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۳

 

در بازار ملک و خودرو عملاً خبری از خرید و فروش کالا نیست و در عمل اشخاصی که پول لازم هستند و یا اینکه چشم‌انداز آتی اقتصاد را حداقل در بازار‌های مذکور منهای تورم انتظاری تصور می‌کنند ترجیح می‌دهند با تخفیف کالای خود را نقد کنند، با این حال در حوزه خودرو‌های صفر و همچنین واحد‌های مسکونی نو‌ساز و لوکس شاهد افزایش نرخ‌های پیشنهادی هستیم که برخی از کارشناسان دلیل این اتفاق را بدهی‌ها و هزینه‌های جاری سنگین صاحبان صنعت خودرو و ملک عنوان می‌کنند.
وقتی تورم عمومی بالا می‌رود همه اصناف انتظار دارند قیمت محصولاتشان افزایش پیدا کند در صورتی که چنین انتظاری بیجا‌ست، زیرا هر چقدر هم که هزینه‌های تولید محصول نیز افزایش یافته باشد و یا اینکه بازار‌ها بخواهند از بازار رقیب در افزایش قیمت جا نمانند، در نهایت این عرضه و تقاضا و بازار است که کشف نرخ می‌کند، زیرا وقتی شخصی بخواهد کالایی را بفروشد باید به بازار رجوع کند و ببیند بازار این کالا را با چه نرخی خریداری می‌کند.
در اقتصاد ایران اغلب فعالان اقتصادی برای خود صنف و انجمن و گروه و کانون و اتحادیه تشکیل داده‌اند و در برخی از مواقع رفاقت‌های شبه‌انحصاری جای رقابت سالم بر سر افزایش کیفیت و کاهش قیمت را گرفته‌است، از این رو گاهی اخبار مرتبط با افزایش قیمت یک کالا همانند مسکن و یا خودرو با آنچه که در بازار می‌گذرد، متفاوت است.
به‌طور نمونه در حالی این روز‌ها خبر از افزایش متوسط نرخ مسکن در تهران و یا افزایش نرخ خودرو به گوش می‌رسد که آنچه که در بازار می‌گذرد کاهش قیمت این کالاهاست و نه افزایش قیمت، اما، چون گاهاً اصناف و اتحادیه و سهامداران عمده صنایع مذکور دستی هم در عالم رسانه و خبر دارند تلاش می‌کنند تورم انتظاری را در بازار محصولاتشان حفظ کنند، اما تورم‌های خبری و انتظاری تا یک جایی با ابزار رسانه قابل حفظ است و در آخر حقیقت بازار نمایان می‌شود.
بررسی‌های میدانی این رسانه از سطح بازار مسکن نشان از آن دارد که به زبان عامیانه قیمت‌ها شل کرده است دلیل این اتفاق نیز این است که مالکان تصور می‌کنند دولت سیزدهم روی افزایش ساخت و ساز مسکن و کنترل تورم بازار مسکن برنامه و تمرکز ویژه‌ای دارد، بدین ترتیب برخی از مالکان ترجیح داده‌اند با ارائه تخفیف‌های ویژه کالای خود را نقد و در بازار‌های دیگری ورود کنند، البته کاهش قدرت خرید مردم و رکود بازار، احتمال توسعه صنعتی سازی مسکن ارزان قیمت و ورود ابزار‌های مالیاتی به بازار مسکن نیز در این رویداد بی‌تأثیر نیست.
در این میان، چون بازار مسکن تهران به شیوه خاصی گزارشگری آماری می‌شود، گاهی گزارش‌های استخراجی سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و همچنین مرکزآمار و بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی نمی‌تواند حقیقت موجود در کل و یا بخشی از بازار مسکن کشور را با آمار و ارقام و نمودار به تصویر بکشد، به همین دلیل در همان زمانی که مراکزآماری خبر از افزایش متوسط نرخ مسکن می‌دهند، قیمت مسکن در بازار شل کرده است.
در این میان برخی از کارشناسان اقتصادی می‌گویند مسکن به کالای دپو شده بسیاری از بنگاه‌ها تبدیل شده‌است و صاحبان خانه‌های خالی به جهت بدهی‌ها و هزینه‌های جاری سنگین چاره‌ای جز بازار گرمی برای افزایش نرخ در بازار ملک نمی‌بینند به ویژه آنکه روی تورم آتی این محصول آنقدر حساب باز کرده اند که ماهانه از محل بدهی، هزینه‌های سنگین جاری نگهداری این محصول را متقبل می‌شوند.
از سوی دیگر در بازار خودرو نیز شاهد شکاف بین قیمت خودرو‌های صفر و کم کارکرده هستیم، تولید‌کنندگان خودرو با دلایل ساختاری و مدیریتی گرفتار هزینه‌های جانبی هستند که این هزینه‌ها را به قیمت محصولات خود می‌افزایند از نظر بازار و مصرف کننده حجم هزینه‌های غیر‌عملیاتی خودرو آنقدر رشد یافته‌است که اعمال این هزینه‌ها به قیمت محصول، نرخ‌ها را به شکل بسیار غیر‌متعارف و غیر‌قابل‌قبول افزایش داده‌است، از همین رو کافی است یک قطب جدید در بازار خودروی کشور ورود کند، حال این قطب می‌تواند واردات یا تولید داخل باشد، ولی در عمل زمینه‌ساز کاهش نرخ خودرو است.
شاید برخی از مالکان خودرو‌های کم‌کارکرده متوجه شده‌اند که موضوع قطب سوم خودروسازی و واردات خودرو کمی جدی شده‌است، زیرا برخلاف افزایش نرخ خودروی صفر شاهد ارائه تخفیف روی خودرو‌های کم‌کارکرده هستیم، نکته جالب این است که همانند بازار ملک بازار خودرو نیز در رکود به سر می‌برد و این نشان از آن دارد که فعلاً بازار‌های فوق مورد توجه مردم نیست.
به گزارش تسنیم، نوسانات نرخ ارز توقف فروش فوری خودرو توسط خودروسازان به همراه قطعی برق که تولید قطعات را تاحدودی با مشکلات روبه‌رو کرده‌است، عاملی شده تا شرایط رکودی بازار خرید و فروش خودرو تشدید و حتی قیمت بسیاری از خودرو‌های داخلی با افزایش قیمت روبه‌رو شود. درحال حاضر اکثر فروشندگان خودرو معتقدند بازار راکد است، اما افزایش نرخ ارز و ورود آن به کانال ۲۵‌هزارتومانی عاملی شده تا هم خودرو‌های کارکرده خارجی و هم خودرو‌های داخلی رشد قیمت را تجربه کنند. به اعتقاد فروشندگان خودرو هر زمان که عرضه خودرو در بازار کاهش پیدا می‌کند بازار شاهد شوک قیمتی است. به نظر می‌رسد دولت جدید باید فکر اساسی برای بازار خودرو کند، به نحوی که با افزایش عرضه شکاف قیمتی برطرف شده و روند قیمتگذاری خودرو نیز اصلاح شود.
خودرو
در بازار دیروز خرید و فروش خودرو متأسفانه خودروی پراید ۱۱۱ از ۱۴۲‌میلیون تومان گذشت، همچنین پراید ۱۳۱ نیز ۱۳۸‌میلیون تومان قیمتگذاری شد. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ دو با قیمت ۲۲۰‌میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۲۷۵‌میلیون‌تومان، پژو پارس سال ۲۵۴‌میلیون تومان، دنا معمولی ۳۱۰ میلیون تومان، تیبا دو ۱۵۰‌میلیون تومان، تیبا صندوقدار ۱۳۸‌میلیون‌تومان، کوئیک دنده‌ای ۱۵۹‌میلیون تومان به فروش رسید.
علاوه بر این راناپلاس ۲۵۵‌میلیون تومان، پژو‌۲۰۰۸ با قیمت ۹۱۵‌میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس دوگانه سوز ۲۲۵‌میلیون تومان، سمند ای‌اف‌سون ۲۴۵‌میلیون تومان، سمند ال‌ایکس‌۲۲۵‌میلیون تومان، ساینا دنده‌ای ۱۵۰‌میلیون‌تومان، دنا توربو پلاس دنده‌ای ۴۱۰‌میلیون تومان به فروش رسید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار