کد خبر: 1057862
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۲
آیت‌الله رئیسی، نخستین روز ریاست جمهوری خود را پرکار آغاز کرد. سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور ساعت ۷ صبح دیروز، با حضور در بخش امور مراجعین نهاد ریاست جمهوری از نزدیک در جریان روند مراجعات مردمی قرار گرفت.

آیت‌الله رئیسی، نخستین روز ریاست جمهوری خود را پرکار آغاز کرد. سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور ساعت ۷ صبح دیروز، با حضور در بخش امور مراجعین نهاد ریاست جمهوری از نزدیک در جریان روند مراجعات مردمی قرار گرفت. رئیس جمهور در این بازدید از بخش‌های مختلف این اداره بازدید و با مراجعان و کارکنان گفتگو کرد. او سه شنبه پس از دریافت حکم تنفیذ مقام معظم رهبری، در دیدار‌های جداگانه وزیر امورخارجه بوسنی و هرزگوین و دبیرکل «اتحادیه بولیواری ملل امریکای ما» را به حضور پذیرفت و دیروز صبح نیز علاوه بر حضور در جلسه رؤسای کمیته‌های تخصصی کرونا، در جلسه هیئت دولت نیز شرکت کرد و در جریان آخرین گزارش وضعیت کالا‌های اساسی و دارو قرار گرفت. دیدار با وزیر امور خارجه و فرستاده ویژه سلطان عمان، رئیس مجلس قانونگذاری عالی ازبکستان و رئیس مجلس تاجیکستان از دیگر برنامه‌های رئیسی در نخستین روز حضور در پاستور بود.
بنابه گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح دیروز چهار شنبه در جلسه هیئت دولت حضور یافت و در این جلسه، تأمین کالا‌های اساسی و دارو مورد بحث و بررسی قرار گرفت و وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت گزارشی از آخرین وضعیت تأمین کالا‌های اساسی، دارو و ذخایر کشور ارائه کردند. در ابتدای این جلسه، اسحاق جهانگیری ضمن تبریک مجدد انتخاب دکتر رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور گفت: اعضای دولت دوازدهم از هرگونه کمک، مشاوره و انتقال تجربه به دولت جدید دریغ نخواهند کرد. در این جلسه سایر اعضای دولت نیز انتخاب آیت‌الله رئیسی را تبریک گفتند.
حضور در جلسه رؤسای کمیته‌های تخصصی کرونا
در این جلسه فرمانده قرارگاه عملیاتی و رؤسای کمیته‌های بهداشت و درمان، تبلیغات و اطلاع رسانی و حمل و نقل گزارش‌های مربوط به اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا در مقابله و مهار موج پنجم بیماری و همچنین تهیه و تدوین دستورالعمل‌های مرتبط با برگزاری مراسم سوگواری شهادت ابا عبدالله الحسین (ع) در ایام محرم، شرایط بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید و همچنین روند اجرای سند ملی واکسیناسیون را ارائه کردند.
ضرورت تقویت مناسبات تهران و مسقط
آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور صبح دیروز در دیدار «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر امور خارجه و فرستاده ویژه سلطان عمان گفت: مناسبات تهران و مسقط فراتر از مناسبات دو همسایه و برآمده از پیوند‌ها و اشتراکات تاریخی دو ملت است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه مناسبات صمیمانه ایران و عمان صرفاً در سطح روابط دوجانبه باقی نمانده و در همفکری، همکاری و همگرایی دو کشور در عرصه‌های بین المللی و منطقه‌ای نیز نمود داشته است، افزود: هدف جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با عمان در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه کشور‌های منطقه توانایی و قدرت کافی را برای تأمین امنیت منطقه دارند، تصریح کرد: حضور بیگانگان در منطقه هیچ ثمره‌ای جز تهدید امنیت ندارد. بدر بن حمد البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان نیز در این دیدار با بیان اینکه حامل صمیمانه‌ترین تبریک‌ها و تهنیت‌های سلطان عمان برای رئیس‌جمهور جدید ایران هستم، خاطرنشان کرد: روابط بین ایران و عمان به الگویی در روابط میان کشور‌های منطقه تبدیل شده است و به این روابط تاریخی و ریشه دار افتخار می‌کنیم.
تعامل گسترده با همسایگان سیاست خارجی ایران
آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی همچنین در دیدار «نورالدین جان اسماعیل اف» رئیس مجلس قانونگذاری عالی ازبکستان با اشاره به اینکه دو کشور از اشتراکات تاریخی و فرهنگی زیادی برخوردار هستند، گفت: ظرفیت‌های بی‌شماری برای توسعه و برقراری روابط در عرصه‌های مختلف به‌ویژه اقتصادی بین دو کشور وجود دارد که علاقه‌مند هستیم در مسیر منافع ملت‌های خود فعال‌سازیم.
رئیسی ضمن تأکید بر تسریع در تکمیل قرارداد‌های موجود بین دو کشور و لزوم شناسایی ظرفیت‌های جدید، خاطرنشان کرد: باید تعمیق و تحکیم مناسبات و همکاری‌ها به امنیت دو کشور و رفاه بیشتر دو ملت منجر شود. رئیس‌جمهور همچنین اهمیت همکاری‌های نزدیک بین پارلمان‌های ایران و ازبکستان را مورد تأکید قرار داد و گفت: تعامل و همکاری‌های پارلمانی می‌تواند نقش موثری در روند اجرای قرارداد‌های فی مابین و توسعه روزافزون روابط داشته باشد. نورالدین جان اسماعیل اف رئیس مجلس قانونگذاری عالی ازبکستان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام و تبریک رئیس‌حمهور و دولت ازبکستان، اظهارداشت: ازبکستان به دنبال توسعه و تحکیم روابط همه‌جانبه با ایران به ویژه در بخش تجاری و اقتصادی است.
پیشینه تمدنی، عامل ارتقای روابط ایران و تاجیکستان
آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در دیدار محمدطائر ذاکرزاده، رئیس مجلس تاجیکستان، هم روابط دو کشور را متکی بر همدلی و همزبانی دانست و گفت: روابط تهران و دو شنبه فراتر از روابط عادی دو کشور با یکدیگر است و باید با اتکا به نزدیکی‌های فرهنگی و تمدنی، برای ارتقای سطح این روابط گام‌های جدی برداشت.
دکتر رئیسی توسعه روابط ایران، تاجیکستان و افغانستان به عنوان سه کشور فارسی زبان را دارای اهمیت فراوان عنوان کرد و اظهار داشت: ناامنی‌های امروز افغانستان که ریشه در دخالت‌های بیگانگان در این کشور دارد، به نفع هیچ کس نیست و ایران و تاجیکستان باید برای رفع این نگرانی مشترک در عرصه دوجانبه و بین‌المللی همکاری‌های نزدیکی تری با یکدیگر داشته باشند. محمدطائر ذاکرزاده رئیس مجلس تاجیکستان نیز در این دیدار با اعلام سلام و تبریک رئیس‌جمهور تاجیکستان به آیت‌الله رئیسی، تصریح کرد: روابط ایران و تاجیکستان بر محور دین، زبان، فرهنگ، تاریخ و تمدن مشترک بنا شده و ظرفیت‌های زیادی برای گسترش دارد.
دفاع از مظلوم، سیاست اصولی ایران
آیت‌الله رئیسی البته سه شنبه شب هم میزبان دو مقام خارجی بود. رئیس‌جمهور در دیدار خانم «بیسرا تورکویچ» وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین با تأکید بر اینکه از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از تمامیت ارضی کشور‌ها و دفاع از مظلومان جهان است، اظهار داشت: رویکرد ما حفظ امنیت و رفاه در تمامی مناطق است.
رئیس‌جمهور مناسبات و همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین را دوستانه، ریشه دار و عمیق توصیف کرد و گفت: زمینه تعامل و مبادلات اقتصادی گسترده‌ای بین دو طرف وجود دارد که باید این ظرفیت‌ها را شناسایی و در راستای منافع ملت‌های خود فعال کنیم. دکتر رئیسی خاطر نشان کرد: متأسفانه امروز بسیاری از اقداماتی که در دنیا انجام می‌شود، ضد حقوق انسان است و این اقدامات عمدتاً از طرف کسانی انجام می‌شود که به ظاهر پرچمدار و مدعی حقوق بشر هستند.
خانم «بیسرا تورکویچ» وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین نیز در این دیدار با تبریک انتخاب آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، گفت: همواره قدردان مواضع و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران هستیم و آمادگی داریم سطح مناسبات و روابط خود را با تهران هر چه بیشتر گسترش دهیم. وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین خاطر نشان کرد: بوسنی خود را در کنار و حامی جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی می‌داند.
ضرورت مبارزه با یکجانبه‌گرایی امریکا
آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی همچنین در دیدار دبیرکل «اتحادیه بولیواری ملل امریکای ما» (آلبا) با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های عضو اتحادیه آلبا از ارزش‌های مشترک برخوردار هستند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مصمم است مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را با کشور‌های عضو این اتحادیه بیش از پیش تقویت کند و این کار را در راستای ارزش‌ها و مواضع مشترک دو طرف ارزیابی می‌کند.
دکتر رئیسی بر ضرورت همکاری دو‌جانبه تصریح کرد و اظهار داشت: ضروری است با برنامه‌ریزی و طراحی مناسب سطح همکاری‌ها و هماهنگی‌های خود را درعرصه‌های مختلف دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، افزایش دهیم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه کشور‌های استکباری و زیاده‌خواه جهان تلاش ملت‌های مستقل و آزادیخواه را ضدارزش دانسته و در مقابل آن توطئه می‌کنند، اظهار داشت: بی‌تردید فعال شدن هر چه بیشتر سطح همکاری ایران و کشور‌های امریکای لاتین می‌تواند امریکایی‌ها و سایر مستکبرین را منفعل کند.
ساچا سرخیو لورمتی سولیز، دبیرکل اتحادیه آلبا نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از اینکه به نمایندگی از ۹ کشور عضو این اتحادیه در تهران حضور یافته و با تبریک انتخاب آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: ایران و اتحادیه آلبا از مشترکات فراوانی برخوردار بوده و هر دو به دنبال دفاع از استقلال و حق حاکمیت ملت‌ها و ایستادگی مقابل زیاده خواهی‌های امریکا هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار