کد خبر: 1057857
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰

 

روزنامه جوان در تاریخ ۱۴۰۰/۴/۱۷ در گزارشی با عنوان «بساط اوراق‌فروشی برای وام مسکن کی جمع می‌شود» به هزینه دریافت تسهیلات از بانک تخصصی و دولتی مسکن نقد وارد کرد که بانک مسکن در واکنش به این گزارش جوابیه‌ای ارسال کرده است.
این رسانه جهت تنویر افکار عمومی و وفق قانون مطبوعات، جوابیه بانک مسکن را نشر می‌دهد که در ذیل می‌خوانید.
بانک مسکن با عنایت به مأموریت کلان و اصلی خود که عبارت است از: تسهیل در فرآیند تأمین مالی حوزه مسکن و توسعه شهری، اعطای تسهیلات جهت تأمین مسکن خانوار‌های فاقد مسکن به‌ویژه گروه‌های کم‌درآمد، همواره سعی کرده تا در راستای مأموریت محوله، به‌عنوان بازوی اجرایی دولت، نقش خود را به درستی ایفا کند. در این خصوص می‌توان به طرح اخیر دولت با عنوان «اقدام ملی» به عنوان نمونه‌ای از تولید انبوه مسکن اشاره کرد.
با عنایت به نوع فعالیت بانک مسکن به عنوان یک بانک تخصصی، توسعه‌ای و به دلیل محدودیت منابع (با توجه به وظایف و تکالیف تعیین شده) اجرای طرح‌های تکلیفی و تبصره‌ای همواره نیازمند تأمین منابع مالی لازم توسط نهاد‌های ذی‌ربط خواهد بود. اساساً خطوط اعتباری طرح مسکن مهر نیز در همین راستا به این بانک تخصیص یافته است. پرواضح است، منابع تجهیز شده بانک مسکن که عمدتاً از جنس سپرده‌های گران‌قیمت با مدت ماندگاری پایین می‌باشد، به هیچ‌وجه نمی‌تواند جوابگوی پرداخت تسهیلات با نرخ سود تک‌رقمی و دوره بازپرداخت بلندمدت باشد. اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، با استفاده از بهره‌مندی از ابزار‌های بازار سرمایه، موجب تقویت ظرفیت تسهیلات‌دهی، تحرک‌بخشی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی در بخش مسکن و برخورداری طیف وسیعی از اقشار جامعه جهت استفاده از تسهیلات مسکن (فروش اقساطی، ساخت و جعاله) از طریق کوتاه نمودن زمان انتظار دریافت تسهیلات برای افرادی که تمایل به پس‌انداز جهت اخذ تسهیلات را ندارند، تعریف و طراحی شده است.
قیمت اوراق با توجه به میزان عرضه و تقاضای آن در فرایند خرید و فروش در بازار، تعیین و بانک یا نهاد دیگری هیچ‌گونه دخالتی در این فرآیند ندارد. بانک به صورت غیرمستقیم و غیرارادی، با تخصیص اوراق جدید به دارندگان حساب ممتاز بر حجم عرضه اوراق تأثیر گذاشته و باز به صورت غیرمستقیم و غیرارادی، با تغییر سقف یا شرایط دریافت تسهیلات که می‌تواند منجر به تغییر میزان تقاضای تسهیلات شود، بر حجم تقاضای اوراق تأثیر می‌گذارد، ولی در نهایت و مهم‌تر از نقش بسیار ضعیف بانک در این فرآیند، کل بازار تحت تأثیر مستقیم اراده دارندگان این اوراق جهت عرضه و اراده خریداران جهت سرمایه‌گذاری یا استفاده از تسهیلات بانک می‌باشد، ضمناً عوامل کلان اقتصادی نظیر نرخ تورم، بازدهی سایر بازار‌ها و... بر قیمت مسکن تأثیرگذار هستند و افزایش قیمت اوراق تأثیری بر افزایش قیمت مسکن نداشته و صرفاً می‌تواند تا حدی نرخ سود مؤثر تسهیلات را بالا ببرد.
در راستای حمایت از متقاضیان بخش مسکن و کمک به خانه‌دار شدن اقشار مختلف جامعه و به منظور تقویت قدرت خرید متقاضیان مسکن و کاهش هزینه‌های اخذ تسهیلات برای مشتریان، این بانک طرحی را از تاریخ ۲۵/۱۰/۹۹ تا تاریخ ۳۱/۴/۱۴۰۰ (به مناسبت هشتاد و دومین سالروز تأسیس بانک و ایام دهه فجر) برای تمامی متقاضیانی که در بازه زمانی مذکور قصد بهره‌مندی از تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن را داشته‌اند، اجرا کرد که طی آن حداکثر ۵۰ درصد از مبلغ تسهیلات قابل پرداخت از محل اوراق گواهی حق تقدم از محل منابع بدون سپرده تأمین می‌شود. بدیهی است، در صورت تمدید مدت اجرای طرح، مراتب در این خصوص به نحو مقتضی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار