کد خبر: 1057752
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۸
در واکنش به رأی دادگاه صهیونیستی برای تخلیه فلسطینیان از شیخ جراح

پس از صدور حکم دادگاه عالی رژیم صهیونیستی درباره چهار خانواده فلسطینی ساکن محله شیخ جراح برای تخلیه این منطقه، مقاومت فلسطین با تهدید به تکرار جنگ ۱۲ روزه علیه سرزمین‌های اشغالی، دستگاه قضایی صهیونیستی را مجبور کرد اجرای حکم تخلیه منازل فلسطینی‌ها را به تعویق بیندازد.
محله شیخ جراح واقع در قدس اشغالی به عنوان یکی از نقاط هدفی که صهیونیست‌ها برای تصاحب آن خیز برداشته‌اند، در ماه‌های گذشته در محور توجه قرار گرفته است. دادگاه رژیم صهیونیستی روز دو شنبه حکم تخلیه خانه چهار خانواده فلسطینی در این ناحیه را صادر کرده که برای اجرایی شدن، نیازمند رأی دادگاه عالی است. رسانه‌های صهیونیستی خبر دادند که دادگاه عالی بدون اعلام زمان دیگری، صدور حکم درباره این پرونده را به تعویق انداخته است. تعویق صدور حکم درباره این منطقه در پی هشدار‌های فلسطینی‌ها انجام شده است. به گزارش شبکه العالم، فشار‌های فلسطینیان و حامیان اهالی محله شیخ جراح و دیگر محله‌های قدس که ساکنان آن‌ها با خطر اخراج از منازل خود روبه‌رو هستند، دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی را واداشت اجرای حکم تخلیه برخی منازل در محله شیخ جراح را به تعویق بیندازد. روزنامه الاخبار لبنان هم دیروز به نقل از منابع فلسطینی گزارش داد که مقاومت فلسطین به میانجی مصری اطلاع داده است که اوضاع شهر قدس اشغالی به خصوص محله شیخ جراح را زیر نظر دارد و تأکید کرده است، عبور دشمن از خطوط قرمز به معنای آشفتگی اوضاع و در نهایت شبیه به نبرد شمشیر قدس در جنگ ۱۲ روزه خواهد بود. در گزارش الاخبار آمده است که اگر دادگاه رأی به تخلیه خانه‌های فلسطینیان بدهد، آن‌ها موشکباران اراضی اشغالی را از سر خواهند گرفت. طرف مصری هم در پاسخ به مقاومت، از موضع تل‌آویو در کاهش تنش در قدس خبر داده است. پیش‌تر، آویخای مندلبلیت، دادستان کل رژیم صهیونیستی در گزارشی مهر‌شده به دادگاه رژیم صهیونیستی، به نقل از مقامات امنیتی بلندپایه این رژیم هشدار داده بود که تخلیه خانه‌های این محله ممکن است منجر به تنش‌آفرینی شود.
اسناد جدید درباره شیخ جراح
درحالی که دادگاه صهیونیستی تلاش می‌کند به هر نحوی شده فلسطینی‌ها را از شیخ جراح بیرون کند، اسناد قدیمی حکایت از این دارد که این منطقه متعلق به فلسطینی‌ها است. اسناد جدیدی که دولت اردن به تازگی در اختیار خانواده‌های فلسطینی در محله شیخ جراح و دادگاه عالی رژیم صهیونیستی گذاشته است، مزید بر علت شده و راه را برای پیشروی صهیونیست‌ها در تصاحب این محله ناهموار کرده است. به گزارش شبکه المیادین، بر اساس این اسناد، مقامات اردن اقداماتی را برای انتقال مالکیت اراضی به نام فلسطینی‌ها در پیش گرفته بودند، اما اشغال قدس در سال ۱۹۶۷ روند را متوقف کرده است. به گفته یک منبع آگاه، تفاوت بین این اسناد و اسناد سابقی که اردن ماه آوریل تحویل داد در این است که در اسناد سابق آمده بود که اردن قصد داشت مالکیت این زمین‌ها را به فلسطینی‌ها واگذار کند، اما اسناد جدید نشان می‌دهد که در عمل اقداماتی برای انتقال این مالکیت صورت گرفته و جنگ‌افروزی صهیونیست‌ها مانع تکمیل روند قانونی می‌شد. اسناد اردن زیر نظر یک مقام ارشد سابق در دادستانی نظامی رژیم صهیونیستی که در کرانه باختری کار کرده، تأیید شده است که این موضوع به خودی خود نشان می‌دهد که اخراج فلسطینی‌ها از منازل‌شان غیرقانونی است.
واکنش‌ها
تصمیم دادگاه رژیم صهیونیستی درباره شیخ جراح، واکنش‌هایی را به همراه داشته است. به گزارش خبرگزاری سما وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که موضع دادگاه‌های اسرائیل درباره محله شیخ جراح نشان می‌دهد دستگاه قضایی این رژیم جزء جدایی‌ناپذیر آن و ابزاری برای خدمت به طرح‌های استعماری و شهرک‌سازی است. در این بیانیه آمده است که با وجود اسنادی که اردن به رژیم صهیونیستی ارائه کرده و حق مالکیت خانه‌ها برای ساکنان محله شیخ جراح در قدس اشغالی به اثبات رسیده است، اما دادگاه رژیم اشغالگر و قضات آن از به رسمیت شناختن این حقیقت قانونی و انسانی امتناع می‌ورزند. وزارت خارجه فلسطین همچنین آورده است که دادگاه‌های رژیم اشغالگر در رابطه با کوچ اجباری فلسطینیان از منازل‌شان در محله شیخ جراح، رفتاری نژادپرستانه دارند و اقدامات آن کاملاً سیاسی است و ارتباطی به هیچ یک از قوانین ندارد و تنها هدف آن مشروعیت بخشی به ادعا‌های شهرک‌نشینان درباره مالکیت اراضی و جعل اسناد است. همچنین، استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با اعلام مخالفت خود با اخراج فلسطینی‌ها از خانه‌های‌شان تأکید کرد: «منتظر حکم قضایی در خصوص این خانواده‌ها که این هفته صادرخواهد شد، می‌مانیم، اما موضع‌گیری ما روشن است، قوانین بین‌المللی شهرک‌سازی و اخراج فلسطینی‌ها از خانه‌های‌شان را مجاز نمی‌داند.» وزارت خارجه امریکا نیز تأکید کرد، خانواده‌هایی که چند نسل در خانه‌های خود زندگی کرده‌اند، نباید اخراج شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار