کد خبر: 1057717
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳
نماینده روسیه در امور افغانستان از ایران به عنوان بازیگری کلیدی در حل مسائل افغانستان نام برد و از بابت عدم امکان حضور ایران در مذاکرات صلح این کشور ابراز تاسف کرد.

«ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان امروز سه شنبه گفت: روسیه متاسف است که اختلاف با واشنگتن به ایران اجازه نمی‌دهد به موضوع حل و فصل افغانستان بپیوندد، زیرا این امر می‌توانست به روند مذاکره کمک کند.

کابلوف با حضور در میزگردی به میزبانی بنیاد «گورچاکوف» گفت: ایران بدون شک یکی از بازیگران کلیدی در حل مسائل افغانستان است. شخصاً معتقدم که ایران و پاکستان به طور کلی مهمترین و تاثیرگذارترین کشورها در زمینه حل و فصل (مسائل) افغانستان هستند و در ابتدا وقتی گروهی بزرگ‌تر تشکیل شد (روسیه، چین، آمریکا و پاکستان)، ما باور داشتیم که ایران می‌تواند عضو پنجم آن شود.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت فعلی روابط ایران و آمریکا که همه آن را می‌دانند، ایرانیان به دلایل سیاسی و ایدئولوژیک نمی‌توانند با آمریکایی‌ها بر سر یک میز بنشینند.

کابلوف یادآور شد: این حق آنها است و البته متاسفیم، چرا که واقعاً ایران را به عنوان شریک در این گروه کم داریم. در مرحله فعلی بسیار مهم بود چنانچه می‌توانستیم روند حل و فصل سیاسی در افغانستان را با ایران، پاکستان، چین و آمریکا پیش ببریم و این روند را از حالت سکونی که هم اکنون در آن قرار دارد، به جریان بیندازیم.

وی همچنین گفت که حضور طالبان در شمال افغانستان باعث سرکوب تهدید گروه تروریستی داعش برای کشورهای آسیای میانه خواهد شد.

کابلوف در این باره افزود: بسیاری دیگر از گروه‌های بین‌المللی تروریستی در این منطقه برای مدت طولانی مستقر شده‌اند. من داعش را در درجه اول قرار می‌دهم اما همچنان ۲۰ گروه تروریستی کوچک‌تر وجود دارند که خطرشان از داعش کمتر نیست و به دلایل تاکتیکی با یکدیگر همکاری می‌کنند. بنابراین می‌توانند با سوء استفاده از وضعیت آشفته در شمال افغانستان سعی کنند که به ثبات کشورهای همسایه آسیب بزنند. طالبان روابط بسیار بدی با داعش دارد و در طول این سال‌ها در حال مبارزه با این گروه تروریستی بوده است که این خود مسئله‌ای است که درباره آمریکا، ناتو و یا حتی دولت فعلی افغانستان صدق نمی‌کند. حضور طالبان در مناطق شمالی افغانستان جلوی رشد تهدیدهای داعش نسبت به کشورهای دیگر در آسیای میانه را می‌گیرد.

این اظهارات در حالی است که درگیری‌های گسترده بین اعضای گروه طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان در پی خروج غیر مسئولانه و ادعایی نظامیان آمریکا و ناتو طی هفته‌های اخیر، در سراسر این کشور ادامه دارد و در نتیجه این کشمکش‌ها، مناطق مختلف در افغانستان بین این دو گروه دست به دست می‌شود. همچنین افراد متعددی از هر دو طرف در این درگیری‌ها کشته و زخمی شده‌اند.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار