کد خبر: 1057595
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
سخنگوی وزارت خارجه به اتهامات دست داشتن ایران در حمله به کشتی اسرائیلی واکنش نشان داد
در پی اتهام زنی مقامات غربی و صهیونیستی به دست داشتن ایران در حمله به کشتی اسرائیل و ادعای دادن پاسخ سخت به این اقدام، سخنگوی وزارت خارجه به این لفاظی‌ها واکنش نشان داد و گفت که ایران هرگونه ماجراجویی احتمالی را بی‌درنگ و با قوت و جدیت پاسخ می‌دهد.

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: در پی اتهام زنی مقامات غربی و صهیونیستی به دست داشتن ایران در حمله به کشتی اسرائیل و ادعای دادن پاسخ سخت به این اقدام، سخنگوی وزارت خارجه به این لفاظی‌ها واکنش نشان داد و گفت که ایران هرگونه ماجراجویی احتمالی را بی‌درنگ و با قوت و جدیت پاسخ می‌دهد.

در شرایطی که مقامات رژیم صهیونیستی و امریکایی تلاش می‌کنند ایران را به بی‌ثبات‌سازی در منطقه و هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری در خلیج فارس و دریای عمان متهم کرده و فشار‌های بین المللی را علیه ایران افزایش دهند، وزارت خارجه کشورمان نسبت به این ماجراجویی‌ها واکنش نشان داد. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دو شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران به اتهامات بی پایه و اساس وزرای خارجه انگلیس و امریکا علیه ایران واکنش نشان داد و این ادعا‌ها را مایه تأسف عمیق دانست و قویاٌ محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: «این بیانیه‌های هماهنگ شده به‌خودی خود حاوی فراز‌هایی متناقض است، به‌گونه‌ای که ابتدا بدون ارائه هرگونه سند و مدرک به ایران اتهام می‌زند و متعاقبا از «احتمال» آن سخن می‌گوید!» خطیب زاده، ایران را مدافع و حامی تردد امن و بی ضرر کشتی‌ها در خلیج فارس و آب‌های بین‌المللی دانست که بیشترین مرز آبی را در خلیج فارس داشته و همواره نیز آماده همکاری در زمینه تأمین امنیت دریانوردی در آن با کشور‌های منطقه است و حضور و مداخلات نیرو‌های فرامنطقه‌ای در آب‌های خلیج فارس و کشور‌های حاشیه آن را مخل ثبات و امنیت منطقه می‌داند. سخنگوی وزارت خارجه در ادامه تأکید کرد: «جای تأسف است در حالی که این کشور‌ها نسبت به تعرض و خرابکاری‌های تروریستی در قبال کشتی‌های تجاری ایران در دریای سرخ و آب‌های بین‌المللی سکوت حمایت آمیزی داشته‌اند، در یک سوگیری آشکار سیاسی اتهامات واهی را متوجه ایران می‌نمایند، در صورتی که چنانچه این کشور‌ها سندی برای اثبات ادعا‌های واهی خود دارند می‌بایست ارائه نمایند.» این درحالی است که دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس روز یک شنبه در سخنانی ضمن همراهی با ادعا‌های مقام‌های رژیم صهیونیستی، ایران را پشت حمله ادعایی به کشتی هدف قرار گرفته شده در دریای عمان دانست. راب بدون ارائه مدرکی مدعی شد: «ما معتقدیم که این حمله عمدی، هدفمند و نقض آشکار قوانین بین‌المللی توسط ایران بوده است». آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا نیز همسو با صهیونیست‌ها مدعی شد که امریکا بعد از بررسی شواهد به این نتیجه رسیده که ایران با کمک پهپاد‌های انفجاری این حمله را انجام داده است. بلینکن ادعا کرد که امریکا با متحدان خود بر سر تصمیم برای «پاسخی مناسب» به این حمله گفتگو و تبادل نظر می‌کند. امریکا و اروپا درحالی همواره ایران را به بی ثبات‌سازی در منطقه متهم می‌کنند که سالانه میلیارد‌ها دلار به رژیم صهیونیستی و رژیم‌های عربی خلیج فارس سلاح می‌فروشند و با این اقدام خود منطقه را به انبار باروتی تبدیل کرده‌اند که هر لحظه انفجار آن وجود دارد.
پاسخ قاطع به صهیونیست‌ها
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه سخنان خود اتهامات مطرح شده از سوی مقامات صهیونیستی در مورد دست داشتن تهران در حمله به نفت کش اسرائیلی و تلاش این رژیم برای مطرح کردن این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل هم اشاره کرد و هشدار داد‌: «ایران نسبت به حفاظت از امنیت و منافع ملی خود لحظه‌ای تردید نداشته و هر گونه ماجراجویی احتمالی را بی درنگ و با قوت و جدیت پاسخ خواهد داد.» واکنش خطیب‌زاده درحالی است که در روز‌های اخیر نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و یائیر لاپید، وزیر خارجه این رژیم با این اتهام که ایران عامل حمله به کشتی اسرائیلی در دریای عمان است مدعی شده بودند که به روش خودشان به این حمله پاسخ خواهند داد. صهیونیست‌ها در سال‌های اخیر، بار‌ها با ترور دانشمندان هسته‌ای ایران و حملات سایبری به تأسیسات هسته ای، به تنش آفرینی در منطقه پرداخته‌اند. مقامات ایران بار‌ها به صهیونیست‌ها هشدار داده‌اند که در صورت ضربه زدن به منافع ملی ایران، تاوان سختی را خواهند داد.

نمای نزدیک
احضار کاردار انگلیس به وزارت خارجه
کاردار انگلیس در تهران روز دو شنبه در نبود سفیر این کشور و در اعتراض به اتهامات دومینیک راب، وزیر خارجه کشور متبوعش علیه ایران از سوی رئیس اداره سوم غرب اروپا به وزارت خارجه احضار شد. به گزارش خبرگزاری فارس، در این ملاقات رئیس اداره سوم غرب اروپا ضمن ابراز تأسف از اتهام بی پایه و اساس وزیر خارجه انگلیس تأکید کرد، این اظهارات شتابزده، متناقض و بدون سند و مدرک مردود بوده و قویاً محکوم است. رئیس اداره سوم غرب اروپای وزارت خارجه افزود: این نخستین اتهام شتابزده و بدون دلیل و مدرک بریتانیا علیه ایران نیست. بلکه این کشور در گذشته نیز در مواردی ایران را متهم به اقداماتی کرده که هرگز ثابت نشده و تاکنون سندی و مدرکی در تأیید آن‌ها ارائه نشده است. رئیس اداره سوم غرب اروپا ادامه داد ایران همواره خلیج فارس را آبراهی امن برای عبور بی ضرر کشتی‌ها دانسته و برای تثبیت و تحکیم امنیت در آن کوشیده است. وی افزود: منبع بی ثباتی در خلیج فارس نه ایران که حضور ناو‌ها و نیرو‌های نظامی کشور‌های فرا منطقه است. رئیس اداره سوم غرب اروپا در پایان، ضمن هشدار در خصوص هر گونه ماجراجویی رژیم اشغالگر قدس یا دیگران، سیاست قطعی جمهوری اسلامی را دفاع از خود و پاسخ قاطع، به هنگام و متناسب به هر ماجراجویی دانست. کاردار انگلیس قول داد مراتب را در اسرع وقت به لندن منعکس کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار