کد خبر: 1057590
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
احکام استخدامی ۷۳ هزار معلم حق‌التدریس به زودی صادر می‌شود و از اول مهر این افراد به عنوان معلم رسمی وارد کلاس‌های درس خواهند شد. حقوق سرایداران مدارس هم که همیشه مورد انتقاد این قشر بود، از ماه گذشته یک میلیون تومان افزایش پیدا کرد.
علیرضا سزاوار

 سرویس جامعه جوان آنلاین: احکام استخدامی ۷۳ هزار معلم حق‌التدریس به زودی صادر می‌شود و از اول مهر این افراد به عنوان معلم رسمی وارد کلاس‌های درس خواهند شد. حقوق سرایداران مدارس هم که همیشه مورد انتقاد این قشر بود، از ماه گذشته یک میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

تلاش‌های وزارت آموزش و پرورش موجب شد که امسال نیرو‌های حق‌التدریس، خرید خدمات آموزشی، پیش‌دبستانی و نهضت سوادآموزی تعیین‌تکلیف شوند. این نیرو‌ها تاکنون بار‌ها مقابل ساختمان مرکزی آموزش و پرورش نسبت به عدم اجرای قانون درباره تعیین تکلیف استخدامشان اعتراض کرده‌بودند.
مشکل حق‌التدریس‌ها و آموزش مجازی
یکی از مشکلات بزرگی که نیرو‌های حق‌التدریس داشتند، این بود که به استناد قانون، حق‌التدریس باید متناسب با میزان و ساعت کارکرد افراد پرداخت شود. در نتیجه آموزش و پرورش نمی‌توانست به صرف اینکه قرارداد حق‌التدریس با یک فرد وجود داشت، به آن‌ها حقوق پرداخت کند. مشکل پرداخت نکردن حقوق در دوران کرونا به بدترین شکل خودش را نشان داد، چون تمام آموزش‌ها مجازی شد و راهکاری برای پرداخت مطالبات این معلمان نبود. به همین دلیل مطالبات این معلمان تا مدت‌ها به تعویق افتاد و اعتراضات زیادی را هم به دنبال داشت.
وزارت آموزش و پرورش برای حل این مشکل از ادارات آموزش و پرورش استان‌ها خواسته بود که میزان ساعات کارکرد این معلمان را محاسبه و به وزارتخانه اعلام کنند. همین قضیه علاوه براینکه یک بوروکراسی اداری ایجاد کرد، موجب شد تا برخی از معلمان هم به کارکرد اعلام شده خود اعتراض داشته باشند. البته در نهایت آموزش و پرورش رضایت مقطعی همه معلمان حق‌التدریس را جلب کرد، اما مهم معضل اصلی حق‌التدریسی بود که باید برطرف می‌شد.
طرحی برای اولویت معلمان در آزمون استخدامی
در همین خصوص روز گذشته رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و امور اداری آموزش و پرورش در گفتگو با صدا و سیما اعلام کرد که احکام استخدامی ۷۳ هزار معلم حق‌التدریس تا مهر صادر می‌شود و از اول مهر این افراد به عنوان معلم رسمی وارد کلاس‌های درس خواهند شد. ناصر سلیمانزاده با بیان اینکه تاکنون دو دوره آموزشی برای معلمان غیر رسمی برگزار شد و دوره آموزشی سوم هم برگزار خواهد شد، افزود: این دسته از معلمان می‌توانند از اول مهر به عنوان نیروی حق‌التدریس با ما همکاری داشته‌باشند و سنوات خدمتی آن‌ها تا دی محاسبه و در احکام آن‌ها لحاظ خواهد شد.
وی درباره استخدام معلمان خرید خدماتی و معلمان مدارس غیرانتفاعی هم گفت: مجلس شورای اسلامی در حال بررسی طرحی است که این معلمان در آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش در اولویت قرار بگیرند و مدت زمان خدمت آن‌ها از سن استخدام آن‌ها کسر شود. رئیس مرکز نیروی انسانی به استخدام کارکنان قراردادی آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: کارکنان قراردادی که خود ایثارگر یا پدر و مادر آن‌ها ایثارگر باشد به پیمانی تبدیل وضعیت خواهند شد، اما برای کارکنان عادی هنوز مجوزی دریافت نشده‌است. سلیمانزاده به افزایش حقوق سرایداران مدارس اشاره کرد و گفت: این افراد از تیر امسال یک میلیون تومان به عنوان اضافه کار ماهانه دریافت کرده‌اند.
کمبود ۱۹۷ هزار معلم
همین چندماه پیش بود که جمعی از سرایداران مدارس در اعتراض به وضعیت معیشتی نامناسب و حقوق اندک مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. این افراد به نداشتن اضافه کار و فوق‌العاده ویژه همچون دیگر کارکنان اعتراض داشتند.
آموزش و پرورش طبق شاخص‌های استاندارد دارای کمبود ۱۹۷ هزار معلم است که این کمبود با اضافه کار معلمان و اضافه کاری نیرو‌های اداری مدارس، معلمان حق‌التدریس و بازنشسته جبران می‌شود.
آموزش و پرورش امسال همانند سال گذشته ۲۵ هزار معلم بازنشسته را به همکاری فرا خوانده که حداقل هر بازنشسته می‌تواند هفته‌ای ۱۴ ساعت تدریس داشته‌باشد. امسال ۹۵ هزار معلم هم بازنشسته می‌شوند و البته معلمانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری هستند می‌توانند تا ۳۵ سال به خدمت ادامه دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار