کد خبر: 1057465
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به خبرنگاری مطرح کرد
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره تناقض در اظهارات رئیس‌جمهور و گزارش وزیر خارجه پیرامون زمان آغاز مذاکرات با ۱+۴ و اینکه آیا قانون اقدام راهبردی مانع عدم رفع تحریم‌ها شد، گفت: گزارش وزارت خارجه به مجلس بر اساس تکلیف قانونی سه ماهه انجام شده و کاملاً گویا و روشن بوده و مذاکرات نیز طبق تصمیم نهاد‌های بالادستی و مراجع ذی‌ربط پیش رفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره تناقض در اظهارات رئیس‌جمهور و گزارش وزیر خارجه پیرامون زمان آغاز مذاکرات با ۱+۴ و اینکه آیا قانون اقدام راهبردی مانع عدم رفع تحریم‌ها شد، گفت: گزارش وزارت خارجه به مجلس بر اساس تکلیف قانونی سه ماهه انجام شده و کاملاً گویا و روشن بوده و مذاکرات نیز طبق تصمیم نهاد‌های بالادستی و مراجع ذی‌ربط پیش رفته است.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، سعید خطیب زاده در نشست دیروز خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤالی پیرامون این موضوع که آقای ظریف در گزارش اخیر خود به مجلس اعلام کردند مذاکرات ایران و ۱+۴ از فروردین ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد، اما آقای روحانی در نشست هیئت دولت اذعان داشتند در مذاکراتی که از اسفند ماه با ۱+۴ آغاز کردیم می‌توانستیم با اجرای برجام تحریم‌ها را رفع کنیم، اما قانون اقدام راهبردی مجلس مانع شد، خطیب زاده در پاسخ به این تناقض و اینکه آیا دو مذاکره از طرف ایران انجام شده یا رئیس‌جمهور اطلاعی از گزارش وزیر امور خارجه ندارد، گفت: دکتر ظریف گزارش‌های سه ماهه را به مجلس فرستادند البته موضوع مورد اشاره آقای روحانی را نمی‌دانم.
خطیب زاده همچنین به تحولات سیاست خارجی در هفته‌های گذشته اشاره کرد و در پاسخ به سؤالی درباره درخواست سناتور‌های امریکایی به بایدن مبنی بر ایجاد ممانعت از ورود رئیسی به سازمان ملل متحد، گفت: این درخواست‌ها بچگانه، ساده‌لوحانه و در چارچوب لابی‌های ضد ایرانی است. امریکا وظایف قطعی درباره مقر سازمان ملل متحد دارد و باید فارغ از اختلافات با کشور‌ها در چارچوب وظایف خود عمل کند. لابی‌های ضد ایرانی از هر اتهامی استفاده کرده و قبلاً نیز از این دست اقدامات انجام داده است. خطیب‌زاده در پاسخ به این سؤال که آیا از عربستان سعودی در مراسم تحلیف رئیسی شرکت می‌کند، خاطرنشان کرد: تا آنجایی که من جزئیات را دارم، اسمی از نماینده عربستان در این مراسم را ندیدم، اما باید مجدداً چک شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اقدامات ایران برای ایجاد صلح در افغانستان گفت: برای ایران امنیت مردم افغانستان اولویت یک است و به همه طرف‌ها و طالبان گفته شده امنیت مردم را تأمین کنند. ایران برای این موضوع آماده هر کمکی است. دور اول گفتگو‌ها را در تهران تسهیل کردیم و دور دوم را آماده‌ایم تسهیل کنیم. سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه فکر نمی‌کنیم راه‌های غیرسیاسی پایدار باشند، اظهار داشت: طالبان جزیی از امروز و آینده افغانستان است. گفتگو‌های بین‌الافغانی راه صلح پایدار است. ایران امنیت افغانستان را امنیت خود می‌داند و امنیت اماکن دیپلماتیک برایش اهمیت دارد و با همه طرف‌ها برای استقرار امنیت و صلح در ارتباط هستیم. خطیب‌زاده درباره تهدیدات وزیر خارجه امریکا و برخی از کشور‌های اروپایی درباره ابدی نبودن زمان مذاکرات برای احیای برجام یادآور شد: امریکا به عنوان ناقض برجام و کشوری که تحریم‌های ناعادلانه علیه ملت ایران تحمیل کرده و در جنگ اقتصادی مسبب بسیاری از گرفتاری‌ها است، در آخرین نقطه‌ای قرار دارد که از نقطه خواهان صحبت کند. به گفته رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، امریکا مجرم است و این همه ظلم بی‌کیفر نمی‌تواند باقی بماند. آن‌ها بهتر از هر کسی می‌دانند گفتگو‌ها با چه جدیتی انجام شده و طرف امریکایی آماده نبوده به تعهداتش عمل کند. لحظه‌ای که امریکا به تعهداتش عمل کند، توافق در دست است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
0
0
البته موضوع مورد اشاره آقای روحانی را نمی‌دانم.
میگویند دروغ گو کم حافظه است
اینها حرفهای همدیگر را نیز به خاطر ندارند نمدانند نمیفهمند ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
جالب بود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار