کد خبر: 1057367
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵

در شرایطی که غربی‌ها بار‌ها ادعا کرده‌اند که به حل بحران لبنان کمک می‌کنند، اما در عمل خلاف این مسئله را ثابت کرده‌اند. روز جمعه مقامات اتحادیه اروپا چارچوب قانونی را برای وضع تحریم‌هایی علیه لبنان به دنبال رکود طولانی مدت در روند تشکیل دولت در این کشور بحران زده وضع کردند؛ اقدامی که بیشتر با هدف ضربه زدن به حزب‌الله و تداوم بی‌ثباتی در لبنان انجام می‌شود.
هرچند لبنانی‌ها هفته گذشته نجیب میقاتی را برای تشکیل کابینه این کشور مکلف کردند، اما کشور‌های غربی کماکان به دنبال ادامه بی‌ثباتی سیاسی در لبنان هستند. اتحادیه اروپا به رهبری فرانسه و با هدف اعمال فشار مضاعف علیه سیاستمداران لبنانی تحریم‌هایی را علیه لبنان وضع کرد که جهت تسریع در تشکیل دولتی با اختیارات گسترده و قادر به اصطلاحات صورت گرفت. براساس اعلام شبکه الجزیره این تحریم‌ها شامل ممنوعیت سفر به کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و ممنوعیت چهره‌ها و نهاد‌هایی خواهد بود که نام‌شان در فهرست تحریم‌های اروپا آمده است. همچنین این تحریم‌ها یک سال پس از بحرانی سخت و همه‌جانبه که اقتصاد لبنان را فلج و شهروندان را با تورم شدید و کمبود مواد غذایی و سوخت روبه‌رو کرده است، اجرایی می‌شود.
در بیانیه اتحادیه اروپا در این باره آمده است که این چارچوب امکان اعمال تحریم علیه افراد و نهاد‌هایی که به تضعیف دموکراسی و حاکمیت قانون در لبنان کمک کرده‌اند را فراهم می‌کند. در این بیانه آمده است: «بسیار مهم است که رهبران لبنان اختلافات خود را کنار بگذارند و ضمن همکاری با یکدیگر برای تشکیل دولت، تدابیر لازم برای هدایت کشور به سوی بهبودی پایدار را در پیش گیرند». آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و جانت یلن، وزیر خزانه‌داری امریکا هم در بیانیه‌ای از تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم علیه لبنان استقبال کردند. به گزارش شبکه المیادین، در این بیانیه آمده است: «ما از اعلام اتحادیه اروپا درباره رژیم تحریم‌های جدید برای پیشبرد پاسخگویی و اصلاحات در لبنان استقبال می‌کنیم. ما در کنار اتحادیه اروپا و مردم لبنان در خواسته‌های‌شان می‌ایستیم که خواستار آن هستند که سران لبنان دولتی تشکیل دهند که متعهد و قادر به اجرای اصلاحات حساس باشد». تحریم‌های اتحادیه اروپا درحالی است که مقامات اروپایی در ماه‌های اخیر بار‌ها ادعا کرده بودند که خواهان حل سریع بحران سیاسی در لبنان هستند، اما در اصل در همسویی با امریکا و رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها، در مسیر افزایش فشار‌ها به این کشور گام بر می‌دارند. غربی‌ها حامی سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان هستند و حزب‌الله را مقصر شکست او در تشکیل کابینه می‌دانند، به همین خاطر تحریم‌های جدید نیز با هدف فشار به حزب‌الله انجام می‌شود تا نفوذ این جنبش در بدنه سیاسی لبنان را کاهش دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار