کد خبر: 1057359
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
۳ سناریو درباره حمله «پهپاد‌های سرگردان» به نفتکش رژیم صهیونیستی در دریای عمان
تل‌آویو گفته که تهران مسئول حمله پنج شنبه غروب به نفتکش «ام‌تی مرسر استریت» در ۲۵۰ کیلومتری سواحل فجیره در دریای عمان است و خواستار «پاسخ شدید» به این حمله شده؛ عملیاتی متفاوت از زنجیره عملیات ماه‌های اخیر که در آن یک ملوان انگلیسی و یک خدمه رومانیایی هم کشته شدند. ایران رسماً حمله به نفتکش تحت مالکیت «ایال اوفر» میلیاردر اسرائیلی را تأیید نکرده، ولی منابع غیر رسمی می‌گویند که حمله متفاوت پنج شنبه شب نقطه عطفی در جنگ سایه نفتکش‌ها است که در ماه‌های اخیر بین ایران و رژیم صهیونیستی درگرفته است. دست‌کم سه فرضیه درباره این حمله مطرح شده که کلیدی‌ترین آن، حمله به رژیم امنیتی است که تل‌آویو سعی دارد در حاشیه مرز‌های دریایی ایران در جنوب ساماندهی کند.

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: تل‌آویو گفته که تهران مسئول حمله پنج شنبه غروب به نفتکش «ام‌تی مرسر استریت» در ۲۵۰ کیلومتری سواحل فجیره در دریای عمان است و خواستار «پاسخ شدید» به این حمله شده؛ عملیاتی متفاوت از زنجیره عملیات ماه‌های اخیر که در آن یک ملوان انگلیسی و یک خدمه رومانیایی هم کشته شدند. ایران رسماً حمله به نفتکش تحت مالکیت «ایال اوفر» میلیاردر اسرائیلی را تأیید نکرده، ولی منابع غیر رسمی می‌گویند که حمله متفاوت پنج شنبه شب نقطه عطفی در جنگ سایه نفتکش‌ها است که در ماه‌های اخیر بین ایران و رژیم صهیونیستی درگرفته است. دست‌کم سه فرضیه درباره این حمله مطرح شده که کلیدی‌ترین آن، حمله به رژیم امنیتی است که تل‌آویو سعی دارد در حاشیه مرز‌های دریایی ایران در جنوب ساماندهی کند.

به گزارش «جوان»، یک نفتکش رژیم صهیونیستی که از بندر دارالسلام در تانزانیا به سمت فجیره در حال حرکت بود، روز پنج شنبه هفتم مرداد در نزدیکی سواحل فجیره مورد حمله قرار گرفت. این کشتی تحت تملک یک شرکت ژاپنی متعلق به «ایال اوفر» میلیاردر اسرائیلی قرار داشته و تحت پرچم لیبریا حرکت می‌کرده که غروب پنج شنبه با پهپاد مورد حمله قرار گرفته و یک ملوان انگلیسی و یک خدمه رومانیایی آن کشته شده‌اند. خبر حمله را، منابع خبری روز جمعه منتشر کردند و بلافاصله محور خبر‌ها بر جنگ دریایی غیر رسمی میان ایران و رژیم صهیونیستی متمرکز شد که طی ماه‌های اخیر سایه به سایه جریان داشته است. نه ایران و نه رژیم صهونیستی هیچ کدام رسماً حملات ماه‌های اخیر را تأیید نکرده‌اند و عملیات غروب پنج شنبه هم از این قاعده مستثنی نیست. با این حال، چیزی که باعث تفاوت حمله به نفتکش اسرائیلی «ام‌تی مرسر استریت» شده، کشته شدن ملوان و یک خدمه آن است که کشمکش نفتکش‌ها را به طور طبیعی در سطحی بحرانی‌تر قرار داده است. شبکه تلویزیونی العالم از قول منابع مطلع گفته «حمله به کشتی اسرائیلی در دریای عمان در پاسخ به حمله اخیر تل‌آویو به فرودگاه ضبعه در قصیر سوریه انجام شده که دو عضو مقاومت در آن شهید شدند. روایت‌های مختلفی در مورد این حمله مرگبار ارائه شده، از جمله اینکه برخی منابع می‌گویند نفتکش اسرائیلی به طور همزمان با چند پهپاد مورد حمله قرار گرفته است. برخی منابع اسرائیلی ادعا می‌کنند که نفتکش «ام‌تی مرسر استریت» در دو حمله پهپادی مختلف هدف حمله قرار گرفته است و عامل حمله پس از حمله اول که خسارت اندکی به نفتکش وارد کرد، سمت دیگر نفتکش را هم مجدداً مورد حمله قرار داده است. نفتکش بعد از حمله به سمت سواحل حرکت کرده، ولی خبری در این باره منتشر نشده که آیا موفق به پهلوگرفتن شده است یا نه؟
تل‌آویو در جست‌وجوی متحد
هرچند ایران رسماً مسئولیت حمله را به عهده نگرفته، ولی یائیر لاپید، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی جمعه شب در تماس تلفنی با دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا که یک نفر از اتباع کشورش در این حمله کشته شده، ضرورت «پاسخ شدید» را به او یادآوری کرد. دولت انگلیس که پیش از این درمناقشه مربوط نفتکش «استنا ایمپرو» در تیرماه ۱۳۹۸، با ایران دچار چالش شده، دست‌کم تا عصر روز گذشته، واکنشی به حمله به نفتکش رژیم صهیونیستی نشان نداده، ولی ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا تنها ساعتی بعد از اطلاع از حمله به نفتکش گفت که از گزارش‌های مربوط به حمله به یک کشتی بازرگانی در اجاره یک شرکت اسرائیلی به‌شدت نگران است و با همکاری شرکای بین‌المللی خود می‌کوشد واقعیت حادثه را روشن کند. برخی ناظران می‌گویند که ماهیت متفاوت عملیات غروب پنج شنبه که به کشته شدن دو نفر منجر شد، تل‌آویو را در شوک عدم انتظار قرار داده است. یک مقام اطلاعاتی رژیم صهیونیستی که نام او فاش نشده، به نیویورک‌تایمز گفته که حمله اخیر نشان داد که ایران اکنون در حال گسترش دامنه عملیا‌ت‌های دریایی خود است. پیش از این، ایران در واکنش به حوادث دریایی منتسب به اسرائیل حملاتی را در دریا انجام می‌داد، ولی به گفته این مقام اطلاعاتی، حالا به نظر می‌رسد ایران از دریا برای پاسخ به حملاتی استفاده می‌کند که تصور می‌شود اسرائیل علیه ایران و متحدانش در مناطق سرزمینی انجام داده است. او گفته است: «انتظار می‌رود اسرائیل به حمله ایران پاسخ دهد.»
ورود به خلیج فارس؛ «نه»
مقام اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در گفتگو با نیویوک تایمز، سؤالی کلیدی درباره حمله غروب پنج شنبه مطرح کرده است: «سؤال این است که این حمله در پاسخ به کدام حمله [اخیر]است: حملات اخیر در سوریه که اخیراً انجام شد؟ حمله سایبری به سیستم‌های ریلی یا انفجار‌های مرموز؟» تاکنون منابع غیر رسمی در تهران تأیید کرده‌اند که عملیات پهپادی علیه نفتکش «ام‌تی مرسر استریت» پاسخی بازدارنده به حمله سوریه است. هادی محمدی، کارشناس امور منطقه می‌گوید: «عملیات غروب پنج شنبه ادامه پینگ‌پنگ ماه‌های اخیر و نوعی پیام بازدارنده در مقابل حملات چند روز قبل در سوریه است که دو نیروی مقاومت در آن شهید شدند.» با این حال، او به نکته متفاوتی هم اشاره کرده که منجر به سناریویی متفاوت می‌شود که البته در امتداد سناریوی اول قرار دارد. محمدی می‌گوید: علاوه بر پیام بازدارنده ایران در مقابل حمله به سوریه، ایران به دنبال ممانعت از ورود اسرائیل به خلیج فارس است؛ سناریویی که در ماه‌های اخیر چندین بار از تهران درباره آن هشدار صادر شده است. اوایل دی ماه سال ۱۳۹۹ بود که منابع اسرائیلی گزارش کردند که یک زیردریایی اسرائیلی به تازگی از آبراه سوئز عبور کرده و در مسیر رسیدن به خلیج فارس در حرکت است. مدتی قبل از آن، بعد از توافق معروف به ابراهیم بین امارات و رژیم صهیونیستی هم وبگاه «جِی فوروم» متعلق به جامعه یهودیان فرانسه در پاریس، افشا کرد که امارات عربی متحده و رژیم صهیونیستی در حال همکاری برای تأسیس پایگاه جاسوسی در جزیره سقطری هستند. هرچند این همکاری‌ها تاکنون عمدتاً مربوط به حوزه دریای سرخ است، اما در تهران این ظن فزاینده وجود دارد که توافق امارات با رژیم صهیونیستی می‌تواند به حوزه‌های امنیتی گسترش پیدا کرده و امارات تبدیل به هاب امنیتی - نظامی تل‌آویو علیه تهران شود. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد، حمله متفاوت روز پنج شنبه به نفتکش اسرائیلی، تیر هشدار تهران درباره شکل‌گیری این چارچوب امنیتی در خارج نزدیک ایران است. گزارش‌هایی که درباره خاموش بودن تجهیزات ناوبری نفتکش اسرائیلی منتشر شده، نشان می‌دهد که تل‌آویو از تصمیم جدید تهران چندان هم بی‌اطلاع نیست. در حالی که بعد از عملیات علیه نفتکش اسرائیلی گزارش‌هایی درباره ورود زیردریایی‌های اسرائیل به خلیج فارس منتشر شده، هادی محمدی می‌گوید: «ورود اسرائیل به خلیج فارس نباید تثبیت شود.»‌یک شبکه تلگرامی به نام «اخبار سوریه» نیز در این باره نوشته است: «محور مقاومت تصمیم گرفته هر حمله رژیم صهیونیستی را به آن شکلی که دوست دارد و فکر می‌کند مناسب است پاسخ دهد، ولی اتفاقی که برای نفتکش رژیم صهیونیستی افتاد از نوع اقدام تلافی‌جویانه در سوریه نبود، بلکه تداوم همان راهبرد و سیاست کلانی است که ایران بابت حضور صهیونیست‌ها در خلیج فارس در پیش گرفته است.» این شبکه تلگرامی می‌نویسد: «قرار نیست امریکایی‌ها را بیرون کنیم و صهیونیست‌ها جای آن‌ها را بگیرند.»
نفتی که برای من صادر نشود...
در شرایطی که ایران تحت تحریم نفتی فزاینده امریکا قرار گرفته، عملیات علیه نفتکش اسرائیلی، شلیک اخطار درباره تشدید تحریم‌های امریکا نیز تلقی می‌شود. وال استریت ژورنال هفته قبل به نقل از منابع ناشناس دولت جو بایدن گزارش کرد که امریکا در صورت بی‌نتیجه ماندن مذاکرات هسته‌ای وین با ایران، احتمالاً تحریم‌های تازه‌ای را به ویژه علیه فروش نفت ایران به چین وضع خواهد کرد. در حالی که برآورد شده ایران روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت خام به چین می‌فروشد، وال‌استریت‌ژورنال گزارش کرده که اگر مذاکرات هسته‌ای وین شکست بخورد، گام‌های جدید برداشته خواهد شد، از جمله به اجرا گذاشته شدن تحریم‌های جاری که شامل معاملات با صنعت نفت ایران و حمل و نقل آن می‌شود. عملیات روز پنج شنبه به نظر می‌رسد با استراتژی دائمی ایران درباره فروش نفت نیز در ارتباط است، استراتژی که در آذرماه ۱۳۹۷، به شکلی کم‌سابقه از زبان حسن روحانی، رئیس‌جمهور بیان شد: «امریکا بداند اگر بخواهد جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد، نفتی از خلیج فارس صادر نخواهد شد.»‌این استراتژی حالا به شکلی متفاوت در مقابل رژیم صهیونیستی در حال اجرا است. در روز‌های اخیر گزارش‌هایی از انتقال نفت ایران به سوریه و لبنان منتشر شد که بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هشدار داد جلوی انتقال نفت ایران به به لبنان را خواهد گرفت. گزارش‌هایی هم درباره چیزی شبیه به «سواپ نفتی» بین ایران و عراق منتشر شده که طی آن، نفت ایران در سوریه و لبنان مصرف خواهد شد. از این زاویه، عملیات پهپاد‌های ناشناس انتحاری علیه نفتکش اسرائیلی در دریای عمان، تیر اخطار تهران درباره هرگونه اخلال در زژیم انتقال نفتی است که در حوزه مدیترانه در حال شکل گرفتن است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار