کد خبر: 1057327
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
چهار روز تا مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب باقی مانده است و در شرایطی دولت جدید صدارت امور را به دست می‌گیرد که انبوهی از انتظارات و توقعات عمومی بر دوش کابینه سیزدهم سنگینی خواهد کرد.
سعید همتی

سرویس سیاسی جوان آنلاین: چهار روز تا مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب باقی مانده است و در شرایطی دولت جدید صدارت امور را به دست می‌گیرد که انبوهی از انتظارات و توقعات عمومی بر دوش کابینه سیزدهم سنگینی خواهد کرد. بخشی از انتظارات جامعه ناشی از شعار‌هایی است که حجت‌الاسلام رئیسی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به مردم وعده داده و بخش دیگری زاییده عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم است و صبر عموم جامعه به واسطه ناتوانی آن لبریز شده است و منتظرند دولت جدید مرهمی بر این زخم‌ها باشد. انتظارات متعدد و گسترده جامعه در حالی است که حامیان دولت سابق نیز تلاش می‌کنند از هم اکنون بر آتش اختلاف و چنددستگی دولت منتخب بدمند و توقعات را از دولت سیزدهم افزایش دهند تا با افزایش سطح توقعات عمومی، موانع جدیدی را پیش روی دولت رئیسی قرار دهند.

توقع‌تراشی با هدف به چالش کشاندن دولت
جریان غرب‌زده معتقد است در صورتی که دولت رئیسی نتواند حداقل نیمی از شعار‌ها و مطالبات مردمی را پاسخ دهد، حاکمیت اسلامی در مسیر بدون بازگشتی قرار خواهد گرفت که مجبور است بین شروط غرب برای تغییر ماهیت انقلاب یا تن دادن به فروپاشی یکی را انتخاب کند، به عنوان نمونه فرزانه ترکان، از فعالان مدعی اصلاح‌طلبی در گفتگو با یک خبرگزاری وابسته به دولت تلاش می‌کند ضمن ایجاد چنددستگی در بین حامیان دولت منتخب، مطالبات حزبی را در قالب خواسته‌های عمومی مطرح کند که هیچ گاه توسط دولت تدبیر و امید رنگ تحقق به خود نگرفته است. وی دراین باره می‌گوید: «در مورد حضور بانوان در کابینه ما به قول‌های آقای رئیسی خوش‌بین بودیم، ایشان از اقوام و قومیت‌ها و بانوان گفتند و ما تعجب کردیم که ایشان چقدر به حضور اقلیت‌ها در مسند‌های دولتی خوش‌بین هستند و توقع داشتیم دو وزیر از خانم‌ها و از اهل سنت انتخاب شود ولی فعلاً با توجه به گمانه‌زنی‌ها این موضوع جدی دیده نمی‌شود و در حد شعار باقی مانده است.»
غرب‌زده‌ها معتقدند دولت سیزدهم را در مسیری قرار داده‌اند که هر رویکردی در سیاست خارجه و به تبع آن در عرصه سیاست داخلی اتخاذ کند، به یک نتیجه ختم خواهد شد و آن اینکه مردم نسبت به اصل حاکمیت اسلامی و اهداف و مبانی آن بی‌اعتماد خواهند شد. در چنین شرایطی نباید نسبت به ارثیه دولت تدبیر و امید بی‌تفاوت بود؛ آنجایی که علاوه بر گرانی، تورم و بیکاری‌های گسترده، طی روز‌های اخیر اتفاقاتی بحث‌برانگیز روی داده است که به نظر می‌رسد با هدف هزینه‌تراشی برای دولت آینده و به بن‌بست رساندن زودهنگام اهداف آن است.
عبرت آموزی از دولت تدبیر
در همین باره حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: واقعاً این دولت چه چیز‌هایی را به ارمغان گذاشته است؛ بیکاری، تورم شدید و برجام بی‌فرجام و در واقع آنچه تحویل دولت بعد داده می‌شود، سرزمین سوخته‌ای است که مشکلات آن تا چند سال بعد هم دامنگیر کشور خواهد بود.
نبویان در گفتگو با فارس خاطرنشان کرد: آقای روحانی در حالی دولت را به آقای رئیسی تحویل می‌دهد که ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهکاری بانکی دارد. علاوه بر این دولت آقای روحانی با انتشار اوراق مشارکت، چندصد هزار میلیارد تومان بدهی برای دولت باقی گذاشته که سررسید این اوراق از نیمه سال ۱۴۰۰ آغاز می‌شود و بودجه‌ای که آقای روحانی آن را مصرف کرده است، اصل و سود آن را باید دولت آقای رئیسی پرداخت کند.
وی اظهار داشت:‌ای کاش مشکلات اقتصادی و معیشتی دولت آقای روحانی با اتمام کار دولت به پایان می‌رسید و خساراتی که به کشور از نظر اقتصادی زده شده بود، در همین حد باقی می‌ماند نه اینکه ثمرات آن ماه‌ها و سال‌های بعد را هم تحت تأثیر قرار دهد.
تبعات گرانی‌های روز‌های آخر دولت دوازدهم برای دولت آینده می‌ماند
همچنین علی حدادی، نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس نیز با اشاره به گرانی‌های اخیر کالا‌های اساسی اظهار داشت: متأسفانه گرانی‌های اخیر مشکوک است و دولت بازار را رها کرده است و عملاً نظارتی وجود ندارد، ضمن اینکه شاهد عدم برنامه‌ریزی دولت برای کنترل قیمت‌های اجناس و کالا‌های اساسی هستیم.
وی افزود: هم‌اکنون ما شاهد قیمت‌های متفاوت روزانه و حتی گران شدن کالا‌ها به صورت ساعتی هستیم، در حالی که اسفند سال ۹۹ و قبل از عید نوروز، رئیس‌جمهور به صراحت اعلام کرده بود اگر چیزی می‌خواست گران شود تا حالا شده است، لذا دستور دادم تا پایان فعالیت دولت و چند ماه عمر این دولت چیزی گران نشود، اما از فردای همان روز بعد از سخنان روحانی تا به امروز اجناس و ارزاق عمومی بار‌ها گران شده و دولت هم هیچ واکنشی را نشان نداده است و نظارت و ساماندهی هم در این مورد وجود ندارد.
حدادی گفت: تبعات گرانی‌های اخیر قطعاً برای دولت آینده و وزارتخانه‌هاست و به نظر می‌رسد این موضوع می‌تواند مشکلات و سختی‌هایی را برای آیت‌الله رئیسی و اعضای کابینه‌اش به وجود آورد.
نماینده ساوجبلاغ در مجلس تأکید کرد: معمولاً دولت‌های مستقر سعی می‌کنند بازار را در هفته‌های پایانی آرام کنند تا پاستور را تحویل دولت بعدی بدهند، اما دولت حسن روحانی تلاش کرده است آیت‌الله رئیسی را در بدو ورودش به پاستور دچار مشکل کند، ولی طبعاً دولت انقلابی در کنار مجلس انقلابی و با کار جهادی و برنامه‌ریزی ویژه و نظارت‌های میدانی تحول بزرگی را در کشور ایجاد خواهد کرد.
تئوری هر روز یک چالش برای دولت منتخب در راه است؟
به نظر می‌رسد برخی‌ها به دنبال آنند تا از روز معرفی اعضای کابینه دولت سیزدهم به مجلس هر روز با یک چالش بعضاً دست‌ساز دولت را به چالش بکشانند و به واسطه آن جامعه را در مقابل حاکمیت قرار دهند. به هر میزان که جریان غرب‌زده در مقابل ناکارآمدی و ناتوانی دولت طی هشت سال اخیر سکوت کرده‌اند در مقابل هر پدیده اجتماعی- سیاسی طی ماه‌های آینده یک جنجال سنگین رسانه‌ای- روانی علیه دولت به پا خواهند کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار