کد خبر: 1057320
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
با نزدیک شدن به ماه محرم، شور و حال اربعین از حالا در دل عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) افتاده و با اینکه هنوز معلوم نیست تصمیمات مسئولان بهداشت و درمان دو کشور ایران و عراق در رابطه با وضعیت کرونا و محدویت‌های احتمالی چه باشد، ولی صحبت‌ها بر سر نحوه و چگونگی برگزاری این مراسم وجود دارد.
حوریه ملکی

سرویس ایران جوان آنلاین: با نزدیک شدن به ماه محرم، شور و حال اربعین از حالا در دل عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) افتاده و با اینکه هنوز معلوم نیست تصمیمات مسئولان بهداشت و درمان دو کشور ایران و عراق در رابطه با وضعیت کرونا و محدویت‌های احتمالی چه باشد، ولی صحبت‌ها بر سر نحوه و چگونگی برگزاری این مراسم وجود دارد. اما واقعیت این است که مرز مهران و زیرساخت‌های ایلام برای انجام مراسم اربعین هنوز تکمیل نشده و نواقصی دارد. نیاز‌هایی که چند سال است مطرح و قول‌های مسئولان در حد وعده باقی می‌ماند.


راهپیمایی اربعین به عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی بعد از حج از جایگاه ویژه‌ای در بین مسلمانان و به‌خصوص شیعیان برخوردار است. حرکتی عظیم به سمت حرم مطهر اباعبدالله الحسین (ع) که طی سال‌های اخیر نظر همه جهانیان را به خود جلب کرده و حتی بسیاری از پیروان ادیان دیگر نیز در آن حضور یافته‌اند. در ایران چند مرز برای ورود و خروج زائران در نظر گرفته شده که مرز مهران در استان ایلام معروف‌ترین آنهاست.
مهران انتخاب اول برای ورود و خروج
با شروع ماه محرم، شمارش معکوس برای برگزاری مراسم اربعین هم آغاز می‌شود. سال گذشته به دلیل کرونا مراسم اربعین برگزار نشد و امسال هم اخبار مختلفی به گوش می‌رسد و مهم‌ترین خبر هم این است که تا موافقت طرف عراقی وجود نداشته باشد نمی‌توان تصمیمی گرفت. اما واقعیت این است که ایران و مرزهایش باید آماده باشند تا هر لحظه قرار شد این مراسم برگزار شود به چه کنم چه کنم نیفتند.
با اینکه طی سال‌های اخیر میلیون‌ها زائر از این مرز تردد کرده‌اند و مسئولان به کمبود‌ها و نواقص آن پی‌برده‌اند، اما دوباره و با نزدیک شدن به ماه محرم اعلام می‌شود که زیرساخت‌های استان ایلام و مرز مهران با وجود احتمال برگزاری مراسم اربعین امسال، ناقص است و مدیران کار‌ها را رها کرده‌اند. طی شش سال گذشته که راهپیمایی اربعین به صورت رسمی و منظم برگزار شده است حدود ۶۰ درصد زائران از مرز مهران برای تردد استفاده کرده‌اند. دلیل این امر هم نزدیکی این مرز به شهر‌های مذهبی عراق است.
اما نکته حائز اهمیت این است که به خاطر حضور جمع کثیری از زائران در یک زمان مشخص در مهران، بسیاری از زیرساخت‌ها پاسخگو نبوده و طی این سال‌ها مشکلات زیادی در اسکان و تردد‌ها وجود داشت.
کرونا و مشکل ازدحام در مرز‌ها
هر سال و با شروع مراسم اربعین مسئولان زیادی به مرز‌های مختلف می‌روند و طی بازدیدهایشان قول‌ها و برنامه‌های زیادی برای توسعه زیرساخت‌ها و رفع مشکلات می‌دهند. اما همه این‌ها در حد وعده باقی می‌ماند و تا سال بعد و مراسم بعد و بازدید‌ها و وعده‌های بعد!
امسال و در صورت برگزاری مراسم اربعین اولین مشکل ایلامی‌ها در ساماندهی زائران و حفظ پروتکل‌های بهداشتی به خاطر وجود کروناست. اینکه چه جمعیتی حق عبور از این مرز را دارند و این کار در چه بازه زمانی انجام خواهد شد. دو سال پیش نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر در یک روز از این مرز تردد می‌کردند و بعضاً گروهی از زائران شب را در مهران مانده و صبح به راهشان ادامه می‌دادند، اما قطعاً این امر امسال امکانپذیر نیست و با وجود کرونای وحشی هندی باید تصمیمات درستی در این‌باره اتخاذ شود. نیاز مهران به امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی از هم اکنون باید مد نظر باشد و تأمین آب و جایگاه‌های استراحت و اسکان شبانه نیز از دیگر اولویت‌هاست.
مدیرانی که دیگر احساس مسئولیت نمی‌کنند
چنین به نظر می‌رسد با به پایان رسیدن کار دولت دوازدهم، برخی مدیران هم کار را پایان یافته می‌بینند و با زمین گذاشتن کار‌ها دیگر خود را مسئول نمی‌دانند. هر چند قبلاً هم آنچنان از آن‌ها عملکرد درستی به چشم نمی‌خورد و عدم توسعه زیرساخت‌های استان ایلام و مرز مهران و به‌خصوص مسیر ایلام- مهران نمونه‌ای از آن است.
براساس گزارش‌ها حدود ۷۵ درصد مسیر ایلام- مهران چهار بانده شده و هم‌اکنون ساخت دو تونل در این مسیر در حال انجام است، با این وجود روند کلی پروژه هم‌اکنون به‌کندی پیش می‌رود و قطعاً تکمیل این پروژه به اربعین امسال نخواهد رسید.
همچنین مسیر مهران- دهلران، ایلام- ملکشاهی- مهران، ایلام- کرمانشاه، دره‌شهر- بدره- ایلام و دیگر مسیر‌های ارتباطی استان نیز دارای مشکلات و نقاط حادثه‌خیز گذشته هستند. از ایلام و نیاز‌های ارتباطی‌اش همین بس که بسیاری از وعده‌های مسئولان برای ایجاد راه‌آهن، آزادراه و بزرگراه نیز در این استان به هیچ سرانجامی نرسیده و زیرساخت‌های ارتباطی تقریباً مانند سال ۱۳۹۸ است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار