کد خبر: 1057061
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶
ابراهیم مشیریان

قرار است آموزش و پرورش از مهرماه مدارس را باز کند و به تعطیلی ۱۹ ماهه مراکز آموزشی پایان دهد.
روز گذشته اجلاس سی و پنجم مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور برگزار شد. یکی از اهداف این اجلاس، برنامه‌ریزی آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس و سیاست این وزارتخانه در این خصوص بود. تاکنون بسیاری از کارشناسان و خانواده‌ها به تعطیلی یا مجازی بودن مدارس تأکید داشتند، اما اکنون بنا به گفته وزیر آموزش و پرورش بر آموزش حضوری دانش‌آموزان تأکید دارند.
در حال حاضر ۳۰ درصد مدارس جمعیتی کمتر از ۵۰ دانش‌آموز دارند که بر همین اساس برای فاصله‌گذاری دانش‌آموزان مشکلی نیست. برای مدارس با دانش‌آموزان بیشتر هم قرار شده آموزش و پرورش، دانش‌آموزان را در روز‌های هفته توزیع کند. به طوری که بخشی به صورت حضوری و بخشی به صورت غیرحضوری به آموزش خود ادامه دهند. در خصوص الزامی یا اختیاری بودن حضور دانش‌آموزان در مدارس، ستاد ملی کرونا تصمیم‌گیری خواهد کرد، اما آموزش و پرورش از خانواده‌ها درخواست کرده که برای آموزش بهتر، از فرستادن فرزندان خود به مدرسه‌ها خودداری نکنند. تجربه تدریس در ۵/۱ سال گذشته نشان می‌دهد که معلم و کلاس درس هیچ جایگزینی ندارند و آموزش مجازی نمی‌تواند خواسته‌های دانش‌آموزان و معلمان را برآورده کند.
در همین خصوص وزیر آموزش و پرورش در اجلاس سی و پنجم مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور با بیان اینکه به خانواده‌ها این اطمینان را می‌دهیم که قطعاً شیوه نامه‌های بهداشتی در مدارس را رعایت خواهیم کرد، گفت: واکسیناسیون معلمان از پس فردا (۷ مردادماه) آغاز خواهد شد و یک میلیون و ۲۰۰ هزار معلم به مدت ده روز اولین مرحله واکسیناسیون خود را انجام خواهند داد.
محسن حاجی‌میرزایی افزود: بازگشایی امسال مدارس همزمان با تغییر دولت انجام می‌شود که این مسئولیت ما را دو چندان خواهد کرد. ما آمادگی لازم را برای ارائه تجربیات خود در شش محور به دولت جدید داریم تا بتوانیم سال تحصیلی جدید را به خوبی آغاز کنیم. وی تصریح کرد: تا به امروز وزارت بهداشت برنامه‌ای برای واکسیناسیون دانش‌آموزان نداشته است و در صورتی که تصمیم بر این موضوع باشد ما آمادگی لازم را خواهیم داشت. حاجی میرزایی به تعیین‌تکلیف معلمان غیررسمی هم اشاره کرد و گفت: بیش از یک صد هزار معلمی که تا قبل از سال ۹۲ در آموزش و پرورش فعالیت داشتند بر اساس قانون باید تبدیل وضعیت شوند که تا پایان این دولت این تبدیل وضعیت انجام خواهد شد و ما ۵۰ هزار معلم غیررسمی را از مهر امسال به صورت رسمی به کار خواهیم گرفت. وی با تأکید بر اینکه تحول در اجرای سند ممکن نیست مگر اینکه در گام نخست، برنامه درسی متحول شود و از دانش‌محوری به سمت تربیت برود، گفت: در گام دوم سند تحول بنیادین داشتن معلم با کیفیت ضرورت دارد. آیا می‌توانیم با اطمینان بگوییم معلمان امروز از معلمان دیروز توانمندتر و شایسته‌تر هستند؟ گام سوم هم نظام ارزشیابی است. مجموعه‌ای که هدف دارد باید دائم موقعیت خود را ارزیابی کند. بدون نظام ارزشیابی توانمند و کارآمد که عملکرد نظام آموزشی را ارزیابی کند، سخن گفتن از اجرای سند تحول بنیادین بیهوده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار