به نظر شما چند درصد دانشجویان با هدف مشخص وارد دانشگاه میشوند و رسالت نهایی خود را میدانند؟ در پاسخ به جرئت میتوان گفت بیش از ۸۰ درصد دانشجویانی که وارد دانشگاه میشوند، رسالت حقیقی خود را فراموش میکنند. یا وارد حاشیه میشوند یا مشغول کارهای مختلفی میشوند که فرصت فکر کردن به این قبیل مسائل را ندارند، اما اینجاست که دانشگاه نیز اهمیت خاص خود را پیدا میکند و در شناساندن اهداف و رسالت دانشجو اثر فوقالعادهای از خود نشان میدهد.
از جمله تفاوتهای دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری همین است که از همان ابتدا افرادی را گزینش و انتخاب میکند که هدفهایشان را میشناسند که این اهداف، متناسب با رسالت انقلاب اسلامی و زمینهساز تشکیل حکومت عدلمحور مهدوی میباشد. این دانشگاه همچنین رأساً رسالت دانشجو و اهدافش را تبیین کرده و در هر لحظه آنها را به دانشجویانش یادآوری میکند تا مبادا به انحراف کشیده شوند یا از آن اهداف فاصله بگیرند.
جای آن است که در اینجا به سخنانی از رهبر معظم انقلاب نیز اشاره کنیم: «من میخواهم غالب یا بیش از غالب بدنه دانشجویی کشور، مجموعهای متعهّد و دارای احساس مسئولیت نسبت به آرمانهای دانشجویی باشند. یکی از این آرمانها مسئله علم است؛ دومی عدالتخواهی است و آرمان سوم، آزاداندیشی و آزادیخواهی است.» (۱۵/۸/۱۳۸۲)
ملاحظه میکنیم که اولین اشاره رهبر انقلاب به مسئله علم است، اما نه صرف علم بلکه علمی که راهگشا باشد و قابلیت تعلیم و تعلم داشته باشد و دومین موضوع، عدالتخواهی به معنای واقعی کلمه است و آن این است که فرد به دنبال تحقق عدالت در جامعه باشد و با مطالعه قانون اساسی بداند که لازم است به کدامین نهادها مراجعه کرده و خواهان عدالت باشد و سومین مورد آزاداندیشی و آزادیخواهی است. یعنی اینکه خود را محدود به یک سری بندهای فکری نکند و آزادیخواه و آزاده باشد.
همچنین معظمله در دیدار با دانشجویان توصیههایی داشتهاند از جمله: «آرمانگرایی: رسیدن به جامعه عادل، آزاد، پیشرفته، مؤمن، متعبد، مرفه، متحد، قوی و مستحکم و مستقل؛ اینها آرمان است.
واقعبینی: واقعیات مثبت را ببینید؛ جمعیت جوان و بااستعداد، تواناییهای بشری فوقالعاده، استعداد فوقالعاده ملت، امکانات زیرزمینی، موقعیت جغرافیایی، پیشرفت کشور؛ اینها را ببینید، اینها واقعیّات است.
تلاش جدی و همهجانبه برای غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاه: برای این کار تخاطب واقعی لازم است، میزگرد، سخنرانی، نشریه، بحثهای دو و سه نفره و جلسات تحلیل. اینجور با مخاطبانتان بنشینید.
فراموش نکردن و تبیین درست چند کلیدواژه اصلی «نقش مردم در حکومت»، «استقلال»، «نفی نظام سلطه»، «آزادی»، «عدالت».
تدین و تعبد در عمل و گفتار: وقتی که انسان طبق تکلیف عمل نمیکند، تعبد را رها میکند، خدای متعال هدایتش را از او میگیرد.
شجاعت در اقدام: یعنی در انجام کارها و اقدام شجاعت داشته باشید. البته برای اینکه انسان یک اقدامی بکند، بایستی که جوانب کار را قشنگ بسنجد.
ایجاد شبکهای از نویسندگان دانشجوی فعال در نشریات دانشجویی، برای تداوم فعالیتها در حوزه نشر: اعتقاد من این است که این کسانی که در نشریات دانشجویی قلم میزنند و کار میکنند، بایستی مجموعههایی را تشکیل بدهند برای استمرار حرکتشان. برای بعد از دوره دانشجویی. همان طور که اشاره کردند درست است؛ همینهایی که الان در نشریات قلم میزنند یک روزی دانشجو بودند، لکن همه آن کسانی که در دوره دانشجویی اهل این کار بودند، وارد جریان قلمزنی در نشریات و اداره نشریات و مطبوعات و مانند اینها نشدند.»
از نظر نگارنده رسالت هر دانشجو با دانشجوی دیگر متفاوت است و این امر و تفکر در دانشگاههای مختلف بسیار مشهود است و در میان نخبههای دانشگاهی در رشتههای گوناگون متفاوت و جنبهای نسبی دارد و هرکس متناسب با سطح فرهنگی و زندگی اجتماعی و شرایط خانوادگی خود محورهای فکری و اهداف خود را دارد. لکن رسالت یک دانشجوی مؤمن و متعهد و تراز انقلاب اسلامی را باید در این بدانیم که تنها به درس و فضای دانشگاه محدود نباشد، موازین خود را مشخص نماید و در مسیر انقلاب و رهبری گام بردارد و عالم به اعمال روز و اخبار و اوضاع جهان باشد، در مورد مسائل مطالعه زیادی داشته باشد تا بتواند در مواجهه با شبهات مختلف در زمینههای گوناگون پاسخگو باشد.
اینجاست که نقش اساتید و دانشگاه هم پررنگتر میشود و میتواند یک دانشجو را به مسیر درست راهنمایی کند و این امر آنقدر مهم است که امام خمینی (ره) در مورد آن چنین فرمودهاند: «این افرادی که از دانشگاه میآیند، یا مخرب یک کشوری هستند یا سازنده آن کشور هستند».
* دانشجوی کارشناسی
دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری