کد خبر: 1056997
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
مردم شهر «بوداپست» پایتخت مجارستان در تظاهراتی اعتراضی خواستار کناره‌گیری دولت راستگرای این کشور به علت استفاده از جاسوس افزار ساخت رژیم صهیونیستی شدند.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: دست کم هزار نفر از مردم مجارستان با برگزاری تظاهرات در «بوداپست» پایتخت این کشور، خواستار پاسخگویی دولت به اتهاماتی مبنی بر استفاده از نرم افزار جاسوسی «پگاسوس» برای نظارت مخفیانه بر خبرنگاران، وکلا و شخصیت‌های تجاری شدند.

تظاهرات مجارها از روبروی ساختمانی که قبلاً مقر پلیس مخفی این کشور در دوران شوروی سابق بود آغاز شد. این تظاهرات پس از آن صورت گرفت که بررسی‌های جهانی انجام شده توسط کنسرسیومی از رسانه‌های مختلف نشان داد که گوشی‌های هوشمند حدود ۳۰۰ نفر از اتباع این کشور هدف نفوذ نرم افزار جاسوسی پگاسوس قرار گرفته‌اند که از این تعداد ۱۰ وکیل و ۵ خبرنگار نیز جزء افراد مذکور هستند.

«آنا دناث» قانونگذار مجار در مجلس قانون گذاری اتحادیه اروپا که خود نیز در این تظاهرات شرکت کرد، گفت: این رسوایی نشان می‌دهد که ما دیگر نمی‌توانیم درباره حاکمیت قانون در مجارستان صحبت کنیم. خواسته ما استعفای دولت است.

مقامات مجارستان از زمان انتشار گزارش تا کنون از تائید یا رد اینکه دولت از این نرم افزار جاسوسی استفاده کرده است خودداری کرده‌اند، اما تاکید می‌کنند که تمامی فعالیت‌های نظارت مخفیانه شان مطابق قانون این کشور انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پیشتر نیز نمایندگان اپوزیسیون دولت مجارستان در پارلمان این کشور خواستار رسیدگی به اسنادی شدند که ثابت می‌کند دولت این کشور از یک بدافزار ساخت رژیم صهیونیستی برای جاسوسی از روزنامه نگاران، سیاستمداران و تجار منقد دولت استفاده کرده است.

تحقیقات مذکور که توسط یک کنسرسیوم از رسانه‌های بین المللی انجام شده نشان می‌دهد که دولت راستگرای افراطی مجارستان برای مدت طولانی از بدافزاری با نام پگاسوس ساخت شرکت «NSO» رژیم صهیونیستی برای جاسوسی گسترده از منتقدان حکومت از جمله ۱۰ نماینده پارلمان، یک سیاستمدار عضو اپوزیسیون دولت و دستکم ۵ روزنامه نگار منتقد استفاده کرده است.

انتشار این گزارش منجر به اقدام سه عضو کمیته امنیت ملی پارلمان مجارستان برای درخواست تشکیل جلسه فوری با آژانس‌های امنیتی دولتی برای رسیدگی به دست داشتن احتمالی آنها در استفاده از این بدافزار جاسوسی اسرائیل شد.

پیشتر، بررسی انجام شده از سوی ۱۷ رسانه مختلف از نقش یک نرم افزار جاسوسی ساخته شده توسط یک شرکت صهیونیستی در مجموعه‌ای از حملات هکری موفق و ناموفق علیه دست کم ۳۷ گوشی هوشمند که صاحبان آنها مشاغل رسمی دولتی و خبرنگاری داشته‌اند یا فعال حقوق بشر بوده‌اند؛ پرده برداشت حال آنکه بعدها لیستی شامل ۵۰ هزار شماره تلفن همراه که ممکن بود هدف این جاسوسی قرار گرفته باشند؛ منتشر شد.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست که یکی از رسانه‌های مشارکت کننده در این بررسی است؛ از نرم افزار جاسوسی «پگاسوس» که ساخت شرکت NSO مستقر در سرزمین‌های اشغالی است، علیه گوشی‌های همراه دو زن که از نزدیکان «جمال خاشقجی» روزنامه نگار مقتول سعودی بوده‌اند؛ استفاده شده است.

گاردین هم می‌نویسد که حمله هکری با استفاده از نرم افزار جاسوسی این شرکت صهیونیستی از حجم گسترده‌ای برخوردار است و هنوز هم ادامه دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار