کد خبر: 1056958
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۱
گروکشی سود سهامداران عدالت از سوی ۲ شرکت سرمایه‌پذیر
پاداش چند صدمیلیون تومانی هیئت مدیره بانک تجارت در حالی این روز‌ها در جامعه خبر‌ساز شده است که گویا شرکت‌های سهام عدالتی نیز از پرداخت چنین بذل و بخشش‌هایی جا نمانده‌اند. در همین رابطه سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت گفت: برخی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت به هیئت مدیره نمایندگان سهام عدالت که منصوب دولت بوده‌اند، متأسفانه به صورت غیرقانونی پاداشی به هیئت مدیره داده‌اند.

پاداش چند صدمیلیون تومانی هیئت مدیره بانک تجارت در حالی این روز‌ها در جامعه خبر‌ساز شده است که گویا شرکت‌های سهام عدالتی نیز از پرداخت چنین بذل و بخشش‌هایی جا نمانده‌اند. در همین رابطه سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت گفت: برخی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت به هیئت مدیره نمایندگان سهام عدالت که منصوب دولت بوده‌اند، متأسفانه به صورت غیرقانونی پاداشی به هیئت مدیره داده‌اند.
همانطور که می‌دانیم اخیراً ویدئویی از پیش مجمع عادی سالانه بانک تجارت منتشر شده است که اعضای تصمیم‌گیر در این مجمع پاداش پایان سال اعضای هیئت مدیره را با ذکر یک صلوات حدود ۵۰۰ میلیون تومان در نظر می‌گیرند. همین رویداد توجه افکار عمومی را به مجامع شرکت‌های بورسی جلب کرده و برای مردم این سؤال پیش آمده که شرکت‌های سهام عدالتی که تقریباً ۵۰ میلیون سهامدار سهام عدالتی دارند، آیا به اعضای هیئت مدیره پاداش پرداخت می‌کنند یا خیر.
به‌طور معمول شرکت‌هایی که سال مالی را با سودآوری به پایان می‌رسانند در مجمع عادی سالانه خود برای اعضای هیئت مدیره پاداشی در نظر می‌گیرند، اما پرداخت پاداش عموماً به بنگاه‌هایی مربوط می‌شود که غیردولتی هستند، حال از آنجایی که شرکت‌های سهام عدالتی نیز بخشی از سهامش در اختیار نمایندگان دولت است باید دید در فصل مجامع به نمایندگان دولت در هیئت مدیره این دست شرکت‌ها نیز پاداش تعلق می‌گیرد یا نه.
به گفته سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، برخی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت به هیئت مدیره نمایندگان سهام عدالت که منصوب به دولت بوده‌اند، متأسفانه به صورت غیرقانونی پاداش هیئت مدیره داده‌اند، در حالی که اگر پاداشی تعلق می‌گیرد باید ابتدا به حساب شرکت سرمایه‌گذاری استان واریز شود و هیئت مدیره شرکت پس از بررسی آن را به حساب افراد واریز کند.
اکبر حیدری در گفتگو با فارس در مورد واریز سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۹۸ گفت: سهام عدالت در حال حاضر دچار یک بلاتکلیفی خاصی شده، حال خوبی ندارد و نیازمند اصلاحات فوری در اداره سهام عدالت است. به گفته وی، طبق قانون تجارت قرار بود سود سهام عدالت برای کسانی که روش مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند به حساب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واریز شود، اما مسئولان دولتی، چون می‌خواستند سریعاً کار انجام شود، سود سال ۹۸ را از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به حساب سهامداران عدالت در روش مستقیم و غیرمستقیم واریز کردند.
وی افزود: بر اساس گفته دژپسند، وزیر اقتصاد قرار بود برای کسانی که سهام عدالت با ارزش اسمی یک میلیون تومانی دارند بابت سود عملکرد سال ۹۸ مبلغ ۴۰۰ هزار تومان واریز کنند، اما اعلام شد برای کسانی که سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی دارند مبلغ ۲۰۰ هزار تومان واریز می‌شود که معلوم نشد سود بابت ۳۲ هزار تومان اضافی آن چه شده است.
به گفته سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، قبل از اسفندماه ۹۹ قرار بود ۵۰ درصد از سود عملکرد سال ۹۸ سهام عدالت واریز شود که به جای ۲۰۰ هزار تومان مبلغ ۱۹۵ هزار تومان واریز شد، اما بعد از عید که قرار بود ۵۰ درصد دوم از سود واریز شود باز هم گروکشی شد و ۴۰ درصد از سود باقیمانده سال ۹۸ را واریز کردند و گفتند بقیه سود را با سهام جایزه و حق تقدم جبران می‌کنند.
حیدری عنوان کرد: دو شرکت مپنا و مخابرات ایران که از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت هستند، اعلام کردند به دلیل داشتن مطالبات از دولت، پولی برای واریز سود سهام عدالت سهامداران ندارند، بنابراین نه سودی دادند و نه وعده‌ای دادند که سهام جایزه یا حق تقدم اختصاص دهند.
وی افزود: قبلاً سود سهام عدالت از طریق سازمان خصوصی‌سازی و به صورت رایگان بین سهامداران توزیع می‌شد، اما بعد از عید اعلام شد شرکت مپنا و مخابرات سود عملکرد ۹۸ سهامداران را نداده‌اند، در حالی که این دو شرکت مانند هر شرکت دیگری حق دخل و تصرف در سود ۴۹ میلیون سهامدار را ندارند.
سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت اظهار داشت: در واقع مپنا و مخابرات به بهانه داشتن طلب از دولت، سود سهام عدالت مردم را نزد خود گرو گرفته‌اند و ادعا می‌کنند پولی برای پرداخت سود به سهامداران ندارند، در حالی که وقتی سودی در مجمع تصویب می‌شود، منابع آن وجود دارد.
به گفته حیدری از ۳۶ شرکت سرمایه‌پذیر سهام عدالت فقط پنج شرکت سود عملکرد سال ۹۸ شناسایی نکرده‌اند، یعنی ۳۱ شرکت سودآور بوده‌اند که از این تعداد دو شرکت گفته‌اند سود نمی‌دهیم و دو شرکت دیگر نیز گفته‌اند به جای سود نقدی سهام جایزه و حق تقدم به سهامداران می‌دهیم. وی گفت: پیشنهاد ما این است که ترازنامه شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت منتشر شود که سود‌های مجامع چه شده و با اموال مردم در این مدت چه کرده‌اند.
سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در مورد پرداخت ۵۰ درصد دوم سود سهام عدالت که در ۱۴ تیرماه امسال واریز شد، عنوان کرد: برای دارندگان سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی حدود ۷۶ هزار تومان سود واریز کرده‌اند و به نظر من باید ترازنامه صورت مالی این شرکت‌ها منتشر شود تا سهامداران عدالت بدانند چه هزینه‌ای بابت تقسیم سود از آن‌ها کسر شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار