کد خبر: 1056933
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
روز گذشته با شناسایی ۳۱ هزار و ۸۱۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت رکورد مبتلایان جدید به کرونا طی ۱۷ ماه اپیدمی این بیماری در کشور شکسته شد. آمار فوتی‌های کرونایی هم با افزایش ۵۴ مرگ نسبت به ۲۴ ساعت قبلی خود، به ۳۲۲ مورد فوتی رسید تا موج پنجم کرونا علاوه بر قدرت نمایی در ابتلا و شیوع، قدرت کشندگی خود را هم به رخ بکشد.
زهرا چیذری

سرویس جامعه جوان آنلاین: روز گذشته با شناسایی ۳۱ هزار و ۸۱۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت رکورد مبتلایان جدید به کرونا طی ۱۷ ماه اپیدمی این بیماری در کشور شکسته شد. آمار فوتی‌های کرونایی هم با افزایش ۵۴ مرگ نسبت به ۲۴ ساعت قبلی خود، به ۳۲۲ مورد فوتی رسید تا موج پنجم کرونا علاوه بر قدرت نمایی در ابتلا و شیوع، قدرت کشندگی خود را هم به رخ بکشد.

رکورد‌شکنی‌های ویروس دلتا در حالی اتفاق می‌افتد که پیش از این مسئولان بهداشتی می‌گفتند به واسطه واکسیناسیون سالمندان و از آنجایی که ۷۰ درصد از فوتی‌های کرونایی از این گروه سنی است، مرگ و میر‌های کرونایی در موج پنجم کاهش یافته‌است، اما انگار کمتر بودن مرگ و میر‌های کرونا نسبت به موج‌های قبلی به این دلیل بود که ویروس دلتا هنوز ضرب شست خود را به ما نشان نداده‌بود و الا واکسیناسیون سالمندان با وقفه طولانی و روندی لاکپشتی، آن هم فقط برای دوز نخست شاید خیلی نتواند از آمار ابتلا و مرگ و میر‌ها در جامعه بکاهد. همچنانکه آمار‌های جدید ابتلا، مرگ و میر و حتی بیماران بدحال از همین مسئله حکایت دارد. طی ۲۴ ساعت تا روز دوشنبه ۴ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۳۱ هزار و ۸۱۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳ هزار و ۵۶۶ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳ میلیون و ۷۲۳ هزار و ۲۴۶ نفر رسید. در همین زمان، ۳۲۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۸۹ هزار و ۱۲۲ نفر رسید.
۴ هزار و ۹۸۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
تسریع واکسیناسیون برای تحقق وعده دولت
سرعت گرفتن واکسیناسیون کرونا و نزدیک شدن به رکورد موعود ۵۰۰ هزار دوز واکسن در روز، شاید بتواند برای تحقق وعده دولت درباره واکسیناسیون گروه‌های هدف همچون سالمندان و بیماران خاص کاربرد داشته باشد، اما تا رسیدن به ایمنی و تزریق دوز دوم واکسن‌ها راهی طولانی در پیش است، چراکه تاکنون تنها ۲ میلیون و ۴۲۶ هزار و ۶۹۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند، اما مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰ میلیون و ۵۶۸ هزار و ۵۴۹ دوز رسیده‌است. این بدین معناست که تکمیل واکسیناسیون ۸ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۸۵۲ نفر به مرور زمان و دولت بعدی واگذار می‌شود، آن هم در شرایطی که برخی از متخصصان از جمله مینو محرز معتقدند اگر زمان تزریق دوز دوم واکسن به تعویق بیفتد، اثرگذاری‌اش را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. بگذریم از اینکه همین حالا هم با جهش‌های تازه کرونا اثرگذاری واکسن روی جهش‌های تازه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
احتمال افزایش فوتی‌های کرونا
سیدعلیرضا ناجی، عضو کمیته علمی کووید۱۹ درباره پیش‌بینی شرایط ویروس در کشور در روز‌های آتی گفت: «در روز‌های آتی با توجه به چیز‌هایی که می‌بینیم و با توجه به اینکه رعایت‌ها خوب نیست، احتمالاً افزایشی در تعداد کشته‌شدگان خواهیم داشت و فکر می‌کنم تا مدت‌ها درگیر موج پنجم هستیم؛ چون سویه دلتا بسیار انتقال‌پذیر است و ما هم در قبال آن تصمیمات چندان قوی و مناسبی نمی‌گیریم. رنگ‌بندی شهر‌های قرمز را اعلام کردیم، ولی هیچ ظاهری از قرمز بودن شهر‌ها وجود ندارد و این یعنی ما نقض غرض می‌کنیم و رفت و آمد‌های مردم ادامه می‌یابد. فکر نمی‌کنم با این رفتار‌ها و مسافرت‌هایی که این چند روز دیدیم، آینده مناسبی داشته باشیم.»
وی معتقد است هنوز به قله پیک پنجم نرسیدیم و شاید در نزدیکی آن باشیم؛ به هر صورت همه این‌ها بستگی به این دارد که اطلاعات دقیق در دسترس داشته باشیم و این در حالی است که رفتار‌های ما هم می‌تواند در شرایط مؤثر باشد.
ناجی خاطرنشان کرد: «جوامعی که واکسیناسیون بالایی دارند، واریانت دلتا در فرم شدید بیماری کووید ۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن، تأثیر چندانی نداشته‌است، اما با توجه به روندی که تغییر ویروس‌ها دارند، نگران هستیم. چون باید جلوی گردش ویروس در جوامع گرفته شود. در مبارزه با کرونا، باید قانون ویروس را در نظر بگیریم، اما سیاست‌های خیلی از کشورها، نادیده گرفتن قانون ویروس در مبارزه با آن است و واریانت‌ها به همین دلیل ایجاد می‌شود.»
به گفته وی تا الان واکسن‌ها با توجه به درصد کفایت و قدرتی که دارند، تا حدودی در برابر واریانت دلتا اثربخش هستند، اما این یک واقعیت است که تمام واکسن‌ها نسبت به واریانت دلتا، کاهش کفایت و قدرت را دارند.
ناجی تصریح کرد: «تقاضا دارم وقتی شرایط قرمز اعلام می‌شود نظارت بر این شرایط هم کامل انجام شود. در شرایط قرمز کرونایی چرا باید مراکز خرید و رستوران‌ها باز باشند؟ با عدم نظارت خلاصی مناسبی از پیک نخواهیم داشت و فشار فراوانی به کادر درمان وارد می‌شود.»
تسریع در روند تزریق دوز اول واکسن!
حالا تمام تلاش‌ها بر تسریع واکسیناسیون متمرکز شده‌است؛ البته تزریق دوز اول واکسن‌ها و یک سؤال جدی اینجاست که آیا برای تزریق دوز دوم افرادی که دوز نخست واکسن را دریافت کرده‌اند، واکسن کافی موجود هست؟ کرونا و جهش‌هایش بسیار سریع‌تر از واکسیناسیون حرکت می‌کنند و در روز‌های پیش‌رو رکورد‌های جدید ابتلا، بستری و مرگ بیماران کرونایی دور از انتظار نیست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار