کد خبر: 1056797
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۹
سید رحیم نعمتی

روزنامه فرامنطقه‌ای العربی‌الجدید روز یک شنبه ۲۵ ژوئیه گزارشی را به نقل از منابع ویژه مصری منتشر کرد که گویای تحول جدی در رویکرد منطقه‌ای قاهره است. بنابر این گزارش، مسئولان پرونده لبنان در سرویس اطلاعات مصر کانال‌های ارتباطی ویژه‌ای را اخیراً با حزب‌الله لبنان فعال کرده‌اند و پس از مدت طولانی، یک مقام عالی‌رتبه از این سرویس تماس مستقیمی را برای نخستین بار با حزب‌الله نعیم قاسم، معاون دبیرکل داشته است. احیای کانال‌های ارتباطی با حزب‌الله به این معنا است که سیاستگذاران قاهره دیدگاه خود را نسبت به گذشته تغییر داده‌اند و حالا سعی دارند با تنوع‌بخشی به روابط منطقه‌ای دست بازتری در معادلات منطقه‌ای داشته باشند. با این حال، مسئله مهم این است که قاهره چه دلایل و انگیزه‌هایی برای احیای کانال‌های ارتباطی خود با حزب‌الله دارد.
شکی نیست که تحولات اخیر منطقه و به خصوص جنگ ۱۱ روزه غزه در ماه مه گذشته انگیزه اصلی قاهره برای تغییر رویکردش نسبت به منطقه و به‌خصوص حزب‌الله بوده است. این نکته‌ای است که العربی‌الجدید در گزارش خود و به نقل آن مقام ویژه مصری متذکر شده و اوضاع در نوار غزه و میانجیگری مصر میان گروه‌های فلسطینی را به عنوان مهم‌ترین پرونده‌های مشترک قاهره با حزب‌الله نام برده است. در واقع، همکاری نزدیک حزب‌الله با گروه‌های فلسطینی در جریان این جنگ چیزی نبود که نعیم قاسم بخواهد آن را پنهان کند و در این مورد گفت: «اطلاعات محرمانه‌ای وجود داشت که مقاومت لبنان آن را در اختیار برادران فلسطینی قرار داد و این اطلاعات بر روند نبرد تأثیر گذاشت.» بنابراین، قاهره در مورد جایگاه سنتی خود در میان گرو‌ه‌های فلسطینی شرایط را به نحوی می‌بیند که از حزب‌الله برای حفظ و تقویت این جایگاه استفاده کند و به همین جهت است که العربی‌الجدید می‌گوید مقامات مصری از سران حزب‌الله خواسته‌اند از نقش مصر و تقویت نفوذ قاهره در عرصه فلسطین حمایت کنند. مصر با این رویکرد سعی می‌کند از موضع حاشیه‌نشینی در قضیه فلسطین فاصله بگیرد تا موقعیت فعال‌تری داشته باشد.
تأثیر این تغییر رویکرد بیش از هر چیز در تعاملات منطقه‌ای مصر دیده خواهد شد. به گفته العربی‌الجدید، سیاستگذاران جدید مصر در عرصه بین‌المللی به دنبال این هستند که کلید روابط و منافع مصر را به دست هیچ کشوری و در هیچ سطحی از روابط نسپرند. به عبارت دیگر، احیای کانال‌های ارتباطی با حزب‌الله پیامی را از سوی قاهره به کشور‌های منطقه می‌رساند که دیگر نمی‌توانند از قاهره انتظار داشته باشند از جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای آن‌ها تبعیت کند. مصر با این کار به دنبال تغییر در نوع روابط منطقه‌ای خود است تا با تنوع بخشیدن به آن کارت‌های متفاوت را در بازی منطقه‌ای در دست داشته باشد و بتواند متناسب با تغییرات و تحولات منطقه‌ای، منافع مصر را بهتر از گذشته حفظ کند. این تغییر در نوع رویکرد به خوبی در خبر‌های دو هفته قبل دیده شد که مربوط به میزبانی قاهره از هیئت ایرانی و مذاکرات دو طرف در خصوص مسائل حساس منطقه‌ای بود. گفته می‌شود مصر با این رویکرد قصد دارد نقش میانجیگر را میان تهران و کشور‌های عربی خلیج فارس داشته باشد، چنان که حالا در مورد حزب‌الله نیز چنین تحلیلی بیان شده، اما باید توجه داشت که مصر در این رویکرد بیش از هر چیز به دنبال دستیابی به موقعیت فعال و پویای منطقه‌ای است تا اینکه فقط بخواهد نقش میانجیگر را بازی کند. در واقع، مسائل منطقه‌ای همانند موضوع فلسطین، اوضاع لبنان، تحولات سوریه و بازسازی عراق هر کدام در اولویت‌های اصلی منطقه‌ای مصر است. مصر با توجه به ایران و حزب‌الله است که می‌تواند چنین موقعیت فعالی را در این مسائل به دست بیاورد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار