گاهی کمبود بودجه سریالهای تلویزیونی بهانهای میشود که این آثار کیفیت لازم را نداشته باشند، اما مسئله بودجه نیست، چون اساساً اهمیت محوری متن و فیلمنامه هنوز برای مدیران و کارگردانها شناخته نشده است.
سهیبانو ذوالقدر، بازیگر تلویزیون و سینما با بیان این مطلب به «جوان» گفت: عنوان میشود که تهیهکننده مجبور است از همه جای سریال و البته از کیفیت متن بزند تا پول کم نیاید ولی به نظرم این حرف مبنایی ندارد، چون شاهد افت کیفیت اغلب فیلمنامهها در سریالهای تلویزیونی هستیم و این افت، ممکن است خوشبینی مخاطب را نسبت به سریال ایرانی از بین ببرد و همین باعث شود به دنبال جنس با کیفیت در جای دیگری بگردد. بازیگر سریال «وارش» با اشاره به کیفیت پایین متنهای پیشنهادی ادامه داد: خودم پس از بازی در سریال وارش در سریال دیگری بازی نکردم، چون اغلب متن سریالها، ضعیف و خود سریالها از ساختاری کلیشهای برخوردارند. انگار چند نفر وجود دارند که همه متنها را مینویسند و یک سلیقه حاکم است.
ذوالقدر تأکید کرد: شاید یک دلیل افت متن سریالها، کاهش بودجه تلویزیون باشد و، اما به نظرم این مسئله ریشهایتر از این است و باید در جای دیگری به دنبال علت آن بود. نکته دیگر این است که اساساً رقم تمام شده برای ساخت سریال در ایران به نسبت کشورهای دیگر بالاست و اگر هزینهها کاهش پیدا کند و قدری معقولتر شود و به استانداردهای جهانی نزدیکتر شود، بهانهای برای متنهای ضعیف باقی نمیماند. بازیگر «دایناسور» و «جدایی...» افزود: شاید بودجه سریالهای الف ویژه در شرایط بهتری باشد ولی مابقی سریالها چه؟ باید ایدههای تازهوارد کار شوند تا تهیهکنندگان نیز از کار کلیشهای دست بردارند و به سمت کارهای نو و تازه بروند.
این بازیگر گفت: در پروسهای که بودجه کم است، تهیهکننده مجبور است از بازیگران تازهکار و مبتدی برای ندادن یا کم دادن دستمزد استفاده کند! بازیگر مبتدی هم که معلوم است چه خروجیای دارد.
بازیگر «تمشک» ادامه داد: هیچ ایرادی ندارد که بازیگران جوان را به کار گیرند ولی هر جوان باید لااقل کنار یک پیشکسوت، بازی کند که سریال، تراز شود و خودش هم بیاموزد ولی اینکه کل سریال پر میشود از تازهکارهایی که صرفاً علاقه دارند و نه استعداد تا بدین شکل، بودجه را کم کنند، حرمت تلویزیون را زیر سؤال میبرد. این بازیگر اظهار داشت: تعادل، اصل مهم هر کار هنری است و باید در جهت ایجاد تعادل بکوشیم، چه در انتخاب بازیگران و چه در امور پشت صحنه و به ویژه متن تا سریالهایی تولید شود که بتواند طیف مختلفی از بینندگان را راضی کند. ذوالقدر ابراز امیدواری کرد: تحت هیچ شرایطی نباید زیربار متن بیکیفیت رفت، چون زیربنای هر تولید موفقی، متن خوب و حسابشده است و اگر این زیربنا را درست بچینند، درصد موفقیت بالا میرود. سریالهای خوب تاریخ تلویزیون جملگی فیلمنامههای قوی داشتهاند و لازم است بر سفارش متنهای خوب تأکید شود.