کد خبر: 1056660
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۷

افغانستان در عید قربان امسال حتی شاهد آتش‌بس سه روزه سال‌های قبل هم نبود. جنگ در ۱۰ ولایت افغانستان ادامه دارد و به خصوص گذرگاه استراتژیک اسپین‌بولدک در مرز با پاکستان نقطه تمرکز است.
رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در در فیس‌بوک نوشته که اگر وضعیت به همین منوال پیش برود و حکومت منطقه کلیدی «اسپین‌بولدک» را دوباره و خیلی زود آزاد نکند، فرصت نجات کشور از دست می‌رود. اسپین‌بولدک یک گذرگاه استراتژیک در استان قند هار در جنوب افغانستان در مرز پاکستان است که طی هفته‌های اخیر کانون درگیری‌ها بوده است. رحمت‌الله نبیل هشدار داده که همه روزه به‌طور متوسط، یک‌هزار میلیشیای پاکستانى و دیگر تروریست‌های خارجى در لباس طالبان به‌گونه آزادانه از اسپین‌بولدک وارد افغانستان می‌شوند. روز پنج شنبه قبل هم وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که طالبان پس از تصرف اسپین‌بولدک حدود ۴۰۰ غیرنظامی را از خانه‌های‌شان بیرون کرده و بیش از ۱۰۰ تن از آن‌ها را کشته‌اند؛ موضوعی که البته طالبان آن را تبلیغاتی می‌خواند. دیروز هم روزنامه «دان» چاپ اسلام‌آباد، از قول شیخ رشید احمد، وزیر داخله پاکستان گزارش کرد که پاکستان نیرو‌های منظم ارتش خود را در نوار مرزی با افغانستان مستقر کرده است.
با حساس شدن اوضاع در این گذرگاه مرزی حساس، طالبان دیروز تأیید کرد که امریکا نیروهایش را در استان قندهار که این گذرگاه در آن است بمباران کرده است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان به بی‌بی‌سی گفته که مواضع این گروه در ولایت قندهار و شماری دیگر از مناطق از سوی نیرو‌های امریکایی بمباران شده و البته تأکید کرده که طالبان در برابر این حملات بی‌تفاوت نخواهد ماند. مجاهد گفت طالبان نیرو‌های امریکایی را مسئول این بمباران می‌داند و آن را به شدت تقبیح می‌کند. به گفته سخنگوی طالبان این حملات «سرپیچی آشکار» امریکایی‌ها از مواد توافقنامه دوحه است و مسئولیت پیامد‌های آن به دوش ایالات متحده خواهد بود. دیروز همچنین اعلام شد که جو بایدن، رئیس‌جمهور افغانستان در تماس تلفنی یا اشرف غنی همتای افغان خود ضمن تأکید بر ادامه کمک‌های دیپلماتیک و اقتصادی بر حمایت امریکا از نیرو‌های افغانستان تأکید کرده است. آنتونی بلینکن، وزیر خاجه امریکا نیز جمعه شب در مصاحبه با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» گفت: «ما در مورد اقدامات طالبان که ممکن است با توسل به زور به دنبال کسب قدرت در افغانستان باشد نگران هستیم.» «فؤاد امان» معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفته که در عملیات بازپس‌گیری شهرستان کرخ در هرات نیرو‌های تحت حمایت محمد اسماعیل خان با نیرو‌های دولتی همکاری کرده‌اند. وی افزود: در این درگیری ۱۵ عضو گروه طالبان کشته و ۲۰ تن از آن‌ها نیز زخمی شدند.
به گفته وی، همچنین چندین روستا در اطراف شهر قندوز از وجود گروه طالبان پاکسازی شده است.
طالبان دارای عقل سالم است
وزیر امور خارجه روسیه در تازه‌ترین موضع‌گیری، گفته که طالبان دارای «عقل سلیم» است و از دولت افغانستان به دلیل توقف گفتگو‌های تقسیم قدرت انتقاد کرده است. لاوروف که سخنان روز جمعه او در وبینار سیاست خارجی روسیه به میزبانی حزب حاکم منتشر شد، گفت، هیئت طالبان در سفر اخیر به مسکو متعهد شده همسایگان شوروی سابق از آسیای مرکزی را تهدید نکند و با داعش مقابله کند. او گفته است: «بیانیه‌ای که من در مورد آن صحبت می‌کنم، سیگنال بسیار مهمی را نشان می‌دهد مبنی بر اینکه طالبان افراد سالمی هستند.» لاوروف همچنین برای گفتگو درباره ساختار سیاسی افغانستان با دیگر ذی‌نفعان «به‌رغم اتهاماتی مبنی بر اینکه آن‌ها می‌خواهند امارات اسلامی بر پایه قوانین شریعت بر پا کنند»، اعلام آمادگی کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار