کد خبر: 1056648
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
حاشیه‌ای بر کسب مدال طلای تاریخی جواد فروغی در المپیک
عادت کرده بودیم تا شـــروع مسابقات کشتی و وزنه‌برداری المپیک صبر کنیم تا شاهد مدال‌آوری ورزشکارانمان باشیم، اما جواد فروغی دیروز در ماده ۱۰ متر تپانچه کاری کرد که المپیک توکیو و خودش برای ورزش ایران جاودانه شدند. یک مدال غیرمنتظره که کمتر کسی آن را پیش‌بینی کرده بود، آن هم به دست یک پاسدار پرستار که هم مدافع سلامت است و هم مدافع حرم.
سعید احمدیان

سرویس ورزشی جوان آنلاین: عادت کرده بودیم تا شـــروع مسابقات کشتی و وزنه‌برداری المپیک صبر کنیم تا شاهد مدال‌آوری ورزشکارانمان باشیم، اما جواد فروغی دیروز در ماده ۱۰ متر تپانچه کاری کرد که المپیک توکیو و خودش برای ورزش ایران جاودانه شدند. یک مدال غیرمنتظره که کمتر کسی آن را پیش‌بینی کرده بود، آن هم به دست یک پاسدار پرستار که هم مدافع سلامت است و هم مدافع حرم.

روز دوم المپیک با یک طلای ناب برای کاروان ایران همراه بود. طلای جواد فروغی، پاسدار مدافع حرم و سلامت کشور که حالا با طلای المپیک بیشتر از هر زمان دیگر در دل مردم برای خودش جا باز کرده است.
روز دوم المپیک با شروع کار سه ملی‌پوش تیراندازی همراه بود، رشته‌ای که با شش سهمیه یکی از موفق‌ترین رشته‌های ورزشی کشورمان در یک دهه گذشته بوده است. موفقیت‌های تیراندازی در بازی‌های آسیایی و جهانی سبب شده انتظار‌ها از ملی‌پوشان این رشته بالا برود و خیلی‌ها بگویند که توکیو دیگر موعد مدال گرفتن تیراندازی است. به همین خاطر صبح دیروز همه نگاه‌ها به سالن تیراندازی آساکا شوتینگ توکیو بود و جواد فروغی این نگاه‌های منتظر را ناامید نکرد و درخشش مدال طلایش دل میلیون‌ها ایرانی را شاد کرد و صبحمان صبح شد با طنین انداختن سرود پرافتخار جمهوری اسلامی در سالن مسابقات.
طلای ناب و تاریخی فروغی
البته شروع تیراندازی در توکیو ناامید‌کننده بود، وقتی فاطمه کرم‌زاده و آرمینا صادقیان صبح دیروز در مرحله مقدماتی تفنگ ۱۰ متر زنان به ترتیب با قرار گرفتن در رده‌های ۲۳ و ۳۰ از صعود به فینال بازماندند، اما تنها چند ساعت بعد از این ناکامی یک تیرانداز ایرانی کاری کرد کارستان تا آساکا شوتینگ توکیو یک روز تاریخی را برای ورزش ایران ثبت کند.
چند ساعت بعد از آنکه تیر‌های کرم‌زاده و صادقیان، بد قلقی کردند و روی سیبل آنطور که می‌خواستند ننشستند، جواد فروغی دیگر ملی‌پوش تیراندازی در ماده تپانچه ۱۰ متر همان کاری را کرد که خیلی‌ها حق بچه‌های تیراندازی می‌دانستند. ملی‌پوشانی که در یک دهه گذشته همواره به جز فرود‌های مقطعی‌شان در اوج بودند و توانستند زیر سخت‌ترین فشار‌های تحریمی که سبب شده آن‌ها بدون فشنگ کافی و با تمرین خشک و کم بودن مسابقه و اردوی تدارکاتی آماده شوند، مدال‌های رنگارنگی را دشت کنند.
موفقیت تاریخی جواد فروغی وقتی در دقایق پایانی فینال ۱۰ متر تپانچه با توجه به اختلافش با دیگر حریفان مدال طلایش قطعی شده بود، شکسته شدن بغض تیراندازی بود. رشته‌ای که سال‌ها بود با توجه به پتانسیل ملی‌پوشان باانگیزه و بااستعدادش، شایسته چنین موفقیتی بود. سرانجام ظهر دیروز به وقت ایران بود که جواد فروغی با کسب ۲۴۴ امتیاز در رقابت با هفت فینالیست دیگر، بهترین عملکرد را ثبت کرد و مدال خوشرنگ طلا را که همراه با شکستن رکورد المپیک همراه بود، به دست‌آورد. اولین مدال تاریخ تیراندازی در المپیک که باعث شد این رشته هم به جمع کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو و دوومیدانی دیگر رشته‌های مدال‌آور ایران در المپیک اضافه شود.
قهرمانی که تصادفی تیرانداز شد
جواد فروغی حالا ستاره درخشان ورزش ایران در المپیک است. پرستار ۴۱ ساله اهل دهلران ایلام که دیروز توانست اولین مدال کاروان ایران در توکیو را که خوشرنگ‌ترین آن هم بود کسب کند. فروغی البته خیلی دیر وارد تیراندازی می‌شود، آن هم برحسب یک اتفاق و پس از تمرین‌های دست‌گرمی و تصادفی در طبقه منهای دو بیمارستان بقیه‌الله: «اولین بار در زمان گذراندن دوره تیراندازی و آمادگی جسمانی برای ترفیع درجه کاریمان، این رشته را تجربه کردم.» روز‌هایی که پس از کسب یک امتیاز بالا، تشویق می‌شود که تیراندازی را حرفه‌ای ادامه دهد. توصیه‌ای که سال‌ها بعد فروغی را تبدیل می‌کند به یکی از پدیده‌های تیراندازی ایران. مدال برنز آسیا در ۲۰۱۹ و دو مدال طلای جام جهانی سبب می‌شود او در حالی راهی المپیک شود که با قرار گرفتن در رده یک رنکینگ تپانچه دنیا، یکی از شانس‌های مدال در توکیو باشد، اتفاقی که ظهر دیروز در سالن ساکا شوتینگ توکیو رخ داد و فروغی با کسب طلای توکیو، بزرگ‌ترین موفقیت ورزشی‌اش را ثبت کرد.
فروغی در صحبت‌هایش پس از این موفقیت بزرگ گفت که همواره به مدال طلا فکر می‌کرد: «عکس مدال طلا را پروفایل خودم قرار داده بودم و حتی ساخت مدال را با دقت نگاه می‌کردم.»
قهرمانی که آرامش خود را در زمان مسابقه به دلیل ذکر خدا عنوان کرده، آرامشی که سبب شد او بتواند این روز تاریخی را ثبت کند.
موفقیت دیروز فروغی، سیل پیام‌های تبریک را برای او به همراه داشت، از ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور منتخب که در تماس تلفنی به او تبریک گفت تا سردار سلیمانی فرمانده بسیج مستضعفین که در پیامی برای فروغی نوشت: «به اهتزاز درآمدن پرچم ایران اسلامی در اقصی نقاط دنیا، همواره موجب افتخار، بالندگی و غرور هر ایرانی بوده، به‌ویژه اینکه عامل این پیروزی جوانان مؤمن، غیرتمند، پرتلاش و بسیجی این مرز و بوم و اقتدا‌کنندگان به مولای متقیان حضرت علی‌ابن‌ابیطالب (علیه السلام) باشند.» ابوالفضل خداقلی‌پور، رئیس سازمان ورزش بسیج هم اینطور به فروغی پیام داد: «رزمت پیروز، عزمت استوار، حرمتت روزافزون و بزمت با ملکوتیان.»
هم مدافع سلامت، هم مدافع حرم
فروغی که از پاسداران انقلاب اسلامی است، به عنوان پرستار در بیمارستان بقیه‌الله مشغول به کار است. پرستاری که در یک سال گذشته در دو جبهه می‌جنگید؛ یک جبهه در بیمارستان به عنوان مدافع سلامت و در قامت پرستار و مراقبت از بیماران کرونایی و دیگری جبهه سالن تیراندازی مجموعه ورزشی آزادی بود، جایی که او برای شگفتی‌سازی در میدان بزرگ المپیک تلاش می‌کرد: «من شب‌ها در بیمارستان شیفت هستم و در این چند سال عادت کرده‌ام که از تمرین به شیفت‌هایم بروم، حتی شب‌های مسابقه هم در بیمارستان بودم. انگیزه‌ام دلیل بزرگی است که بتوانم هم به کارم و هم به تیراندازی که عاشقش هستم، برسم.»
سجده فروغی روی چفیه‌اش و شکرگزاری و سلام نظامی‌اش هنگام پخش سرود ملی ایران و بالا رفتن پرچم کشورمان صحنه‌های ماندگاری بود که عکاسان حاضر در سالن ساکاشوتینگ در قاب دوربین‌های‌شان ثبت کردند. پاسداری که علاوه بر مدافع سلامت، مدافع حرم نیز بوده است.
فروغی در برنامه «ماه‌ماه» شبکه سلامت اردیبهشت امسال با بیان اینکه من در سوریه به عنوان پرستار حضور پیدا کردم و کار بزرگ را مدافعان حرم و رزمندگانی که در خط مقدم بودند، انجام دادند، گفته بود: «ما برحسب وظیفه سعی کردیم این راه را برویم. هر یک از مدافعان حرم بر حسب تخصص به سوریه اعزام می‌شوند و من هم بنا بر تخصصم در حوزه پرستار رزمی اعزام شدم، نگاه نگران زنان و کودکانی که هیچ دفاعی نداشتند ما را برای انجام مأموریتمان مصمم‌تر کرد.»

شاهکار نیمه‌تمام شمشیربازی، شاهکار تمام والیبال
در حالی دیروز با طلای فروغی همه نگاه‌ها در ایران به سالن آساکا شوتینگ توکیو بود که در رشته‌های بوکس، شمشیربازی، تنیس روی میز، دوچرخه‌سواری، تکواندو و والیبال هم نمایندگان ایران رقابت‌شان را برگزار کردند. در رقابت‌های انفرادی شمشیربازی سه نماینده ایران با وجود نمایش درخشانی که در شروع کارشان داشتند، اما تا مرحله یک‌چهارم نهایی بیشتر بالا نیامدند. علی پاکدامن پس از پیروزی مقابل آندراس زاتماری قهرمان جهان و نایب‌قهرمان المپیک و مکس هارتونگ آلمانی در یک‌چهارم نهایی به آرون ژیلاگی قهرمان مجارستانی المپیک ریو باخت و به نیمه‌نهایی صعود نکرد. مجتبی عابدینی هم پس از برد شال گوردون کانادایی در یک‌هشتم نهایی به ژیلاگی قهرمان برجسته مجاری باخت و حذف شد. محمد رهبری هم ابتدا بلاده آپیتی از فرانسه را شکست داد، اما با باخت به لوئیجی سامله ایتالیایی حذف شد. در بوکس دانیال شه‌بخش بوکسور وزن ۵۷ کیلوگرم ایران در دور نخست مقابل محمد هاموت قهرمان آفریقا از مراکش قرار گرفت و در سه راند پیاپی به پیروزی رسید و گام به مرحله یک‌هشتم نهایی گذاشت. شه‌بخش در دور بعدی روز چهارشنبه آلوارز قهرمان جهان و دارنده دو مدال برنز المپیک از کوبا را پیش‌رو دارد. در تنیس روی میز نیما عالمیان در شروع کارش در المپیک در رقابتی که عصبیت او با زدن سرویس و کوبیدن راکت به تور مشهود بود به پل درینکهال از بریتانیا باخت و حذف شد. در تکواندو هم آرمین هادی‌پور ملی‌پوش وزن ۵۸- کیلوگرم که با آسیب‌دیدگی به توکیو رفته است پس از برد فرسون اوچوآ فرناندز از کلمبیا در دور دوم مقابل لوکاس گوزمان از آرژانتین شکست خورد و حذف شد. در دوچرخه‌سواری هم سعید صفرزاده در مسابقه استقامت جاده مردان به خط پایان نرسید و از المپیک کنار رفت. والیبال هم دیروز مقابل لهستان با نتیجه ۳ بر ۲ به پیروزی رسید.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
0
0
وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَٰكِنَّ ٱللَّهَ رَمَىٰ
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار