کد خبر: 1056522
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
دکتر محمدحسین فرج‌نژاد، نویسنده، پژوهشگر و محقق حوزه صهیونیسم‌شناسی، به همراه خانواده‌اش در یک تصادف رانندگی جان خود را از دست داد.
محمدصادق عابدینی

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: دکتر محمدحسین فرج‌نژاد، نویسنده، پژوهشگر و محقق حوزه صهیونیسم‌شناسی، به همراه خانواده‌اش در یک تصادف رانندگی جان خود را از دست داد. نحوه بروز این تصادف حدس و گمان‌هایی را درباره احتمال ترور این شخصیت برجسته ضدصهیونیست مطرح کرده است. خبرگزاری صداوسیما در گزارشی از وجود نام فرج‌نژاد در فهرست ترور رژیم اسرائیل خبر داده و همین موضوع باعث شده است درگذشت وی مشکوک به ترور منجر به شهادت باشد.

در فضایی که فقر مطالعات در حوزه مسائل مهم فرهنگی و ابعاد استراتژیک نفوذ سیاسی جریان صهیونیسم در حوزه فرهنگ کاملاً به چشم می‌آمد، شخصیتی مانند مرحوم فرج‌نژاد به واسطه علاقه و پیگیری مستمر، به یک منبع قابل اتکا تبدیل شده بود. تحقیقات وی در زمینه شناخت و نفوذ صهیونیسم، منجر به نگارش کتاب‌های ارزشمندی از جمله «اسطوره‌های صهیونیستی سینما» شد. مرحوم فرج‌نژاد از پرکارترین پژوهشگران حوزه صهیونیست شناسی بوده است. سعید مستغاثی، منتقد سینما که در زمینه هالیوود و نفوذ صهیونیسم بر سینمای غرب، صاحبنظر است، در صفحه اجتماعی خود درباره فرج‌نژاد نوشت: «وقتی با او برخورد می‌کردی، انگار نه انگار که علاوه بر حوزه علمیه و دروس حوزوی، در دو سه رشته دانشگاهی هم تحصیلات عالی دارد و چندین مسئولیت تحقیقاتی و رسانه‌ای برعهده اوست. باصفا بود و خوش‌مشرب و اهل شوخی و بذله‌گویی بود ولی در عین حال در مسائل مبرم جامعه و به خصوص وضعیت فرهنگی آن، خیلی جدی بود و بسیار عصبی می‌شد و جوش می‌زد. موتورسیکلتی زیرپایش بود (همان موتورسیکلتی که او و خانواده‌اش را بعد از دعای عرفه و در شب عید قربان به ملکوت اعلا برد) و خانه محقری در پایین‌دست‌ترین بخش‌های قم، اجاره کرده بود و خوشحال بود که از معماری سنتی برخوردار است و در آن حریم محرم و نامحرم رعایت می‌شود. آرام و قرار نداشت؛ یا در حال مطالعه و تحقیق و درس خواندن یا در حال بحث‌های فرهنگی و علمی یا در حال درس دادن و نوشتن بود.»
چرا یک پژوهشگر ماشین خود را فروخت؟!
مرحوم فرج‌نژاد به همراه خانواده‌اش که راکب موتورسیکلت بودند در یکی از خیابان‌های شهر قم با یک خودروی پژو ۲۰۶ تصادف می‌کنند که علاوه بر خانواده فرج‌نژاد، راننده خودرو جان خود را از دست می‌دهد. اما چرا شخصیتی مانند فرج‌نژاد با یک موتورسیکلت عادی تردد می‌کرده است؟! گویا وی تا مدتی پیش خودروی شخصی داشته است! یکی از رفقای ایشان می‌گوید: اخیراً به او گفتم چرا ماشینت را فروختی؟ گفت، چون هر جا رفتم هزینه چاپ کتابم را ندادند و، چون موضوعش را برای جبهه انقلاب لازم می‌دانستم، مجبور شدم ماشینم را بفروشم و هزینه کنم! موضوع کتاب ایشان در مورد دسیسه‌ها و برنامه‌های صهیونیست بود!»
موضوع فروش خودرو برای تأمین هزینه نشر یک کتاب پژوهشی با محوریت شناخت صهیونیسم، باعث شد تا گلایه فعالان فضای مجازی از بی‌توجهی مدیران فرهنگی به وضعیت نویسندگان و پژوهشگران را در پی داشته باشد. آن‌ها با انتقاد از نهاد‌های فرهنگی که بودجه‌های کلانی نیز در اختیار دارند، از بی‌توجهی به وضعیت زندگی و شرایط مالی مرحوم فرج‌نژاد انتقاد کرده‌اند.
ابعاد قابل توجه ماجرای یک تصادف
عدم توجه و حمایت از پژوهشگری پرکار که در زمینه صهیونیسم و شناخت ابعاد نفوذ صهیونیسم، به چهره‌ای شاخص و مرجعی معتبر تبدیل شده بود، نشانه‌ای از ضعف نهاد‌های فرهنگی در بهره‌گیری از نیروی انسانی کارآمد و حفظ آنهاست. بی‌شک مرحوم فرج‌نژاد اولین یا آخرین پژوهشگری نبود که بدون حمایت مالی نهاد‌های فرهنگی، به صورت خودجوش دست به تحقیقات زده و نتایج تحقیقات خود را به وسیله سرمایه شخصی منتشر کرده است، این نکته نشان دهنده مسیر اشتباهی است که پژوهش و تولید علم در ایران به خصوص در حوزه علوم انسانی در پیش گرفته است. موضوع دیگری که مرگ دلخراش دکتر فرج‌نژاد را از یک حادثه تصادف رانندگی فراتر می‌برد، مسئله احتمال ترور وی از سوی اسرائیل است؛ موضوعی که این روز‌ها از سوی چندین کاربر شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است و چند رسانه داخلی نیز به آن پرداخته‌اند. نیروی انتظامی و مقامات امنیتی هنوز اظهار نظری در رد یا تأیید این ادعا‌ها نداشته‌اند.
پیام تسلیت شخصیت‌ها
در پی درگذشت پژوهشگر و نویسنده فعال حوزه شناخت صهیونیسم، مسئولان و شخصیت‌های علمی و دینی در پیام‌های جداگانه‌ای این حادثه دلخراش را تسلیت گفتند. آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه قم، با صدور پیام تسلیتی به مناسبت درگذشت مرحوم فرج‌نژاد، نوشت: انا لله و انا الیه راجعون، خبر تلخ و غم انگیز درگذشت فاضل گرانقدر، پژوهشگر ارجمند و فرهیخته جناب مستطاب آقای محمدحسین فرج‌نژاد (طاب ثراه) به همراه اعضای خانواده (ره) در سانحه رانندگی موجب تأسف گردید. فعالیت علمی و رسانه‌ای اثرگذار و هدفمند در حوزه انقلاب اسلامی و اهداف آن از جمله یادگار‌های آن دانشور متعهد است که عند الله مأجور خواهد بود. اینجانب ضمن عرض تسلیت به بازماندگان، دوستان و همکاران آن فقید سعید، از درگاه خداوند متعال برای ایشان و اعضای خانواده‌شان، غفران و روح و رضوان ربوبی و برای بازماندگان، سلامتی و شکیبایی مسئلت می‌نمایم.»
حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات نیز در پیامی نوشت: «خبر درگذشت جانکاه و ناگهانی فاضل فرهیخته و محقق مجاهد و پاکباخته جناب آقای محمدحسین فرج‌نژاد و خانواده گرانقدرش، موجب تأثر و تأسف جمع زیادی از دوستان و دلسوزان جبهه انقلاب شد. ایشان در حالی به دیدار معبود شتافت که عمر و وقت خویش را در طبق اخلاص گذاشت و در راه روشنفکری و نشر آگاهی و تبلیغ خردمندانه و خردورزانه دین، جد و جهد نمود. فقدان این پژوهشگر مخلص و مجاهد برای جبهه فکری - فرهنگی انقلاب و همه روشن ضمیران، ضایعه تلخی است. از خداوند متعال برای ایشان رحمت و مغفرت و برای خانواده و بازماندگانش به خصوص جناب آقای سالکی، صبر و اجر مسئلت دارم.»
مرحرم فرج‌نژاد، متولد شهر یزد در سال ۱۳۵۹ بود، وی تحصیلات حوزوی و دانشگاهی داشت و به طور مشخص در حوزه رسانه، فضای مجازی و صهیونیسم به پژوهش می‌پرداخت. آن مرحوم مدرک دکترای خود را در رشته «حکمت هنر دینی» از دانشگاه ادیان و مذاهب اخذ کرد. فرج‌نژاد دارای تألیفات متعددی بود که از آن جمله می‌توان به کتاب‌های «اسطوره‌های صهیونیستی سینما»، «سینما و فلسفه شک‌گرایی و صهیون»، «هیورکایت و سینمای صهیونیسم» و «ارتباط کابالیسم یهودی و مدرنیته» اشاره کرد.

غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
1
4
ایکاش بستگان مرحوم فرج نژاد به دنبال چاپ آخرین کتابش باشند و اجازه خون این مجاهد و خانواده اش که مظلومانه ترور شدند هدر بره
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار