کد خبر: 1056507
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۷

با توجه به اینکه بررسی‌ها بیانگر این است که رشد تولید صنعت خودروسازی بیشترین اثر مثبت را بر رشد شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در خرداد ماه سال جاری داشته، اما موجودی انبار خودروسازان افزایش یافته است که حکایت از افت فروش محصولات این صنعت دارد.
به گزارش ایسنا، پژوهشکده پولی و بانکی کشور در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که روند صعودی رشد تولید در بخش صنعت در سومین ماه سال جاری نیز ادامه پیدا کرده و شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در خرداد ماه سال جاری ۶/۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
در بخش دیگری از گزارش پژوهشکده پولی و بانکی کشور به بررسی تغییرات موجودی انبار محصولات شرکت‌های صنعتی پرداخته شده است، زیرا علاوه بر اینکه تحلیل بهتری از علت تغییرات تولید ارائه می‌دهد و شاهدی از وضعیت بازار و تقاضا ارائه می‌کند، می‌تواند در پیش‌بینی روند آتی تولید نیز کمک کند.
بر این اساس، در فروردین و اردیبهشت ماه تغییر در موجودی انبار شرکت‌های صنعتی تحت تأثیر تغییر قابل توجه استراتژی فروش شرکت‌های خودروساز قرار گرفت و شاخص کل موجودی انبار صنعت کاهش در موجودی انبار را نشان داد.
یکی از صنایعی که بیشترین تغییر را در موجودی انبار دارد، صنعت خودروسازی است که این صنعت از مرداد ماه ۱۳۹۹ تا اسفند ۱۳۹۹ به طور متوسط در هر ماه ۸/۱۲ درصد به موجودی انبار خود اضافه کرد، اما در اردیبهشت ماه سال جاری رشد فروش حدود ۲۷درصد بیشتر از تولید بوده که به معنی کاهش موجودی انبار انباشته شده در ماه‌های قبلی است. همچنین در خردادماه برخلاف اردیبهشت ماه، مجدداً موجودی انبار این صنعت افزایش یافته و حدود ۵/۱۲ درصد از تولید در این صنعت به موجودی انبار اضافه شده است.
افزایش موجودی انبار صنعت محصولات شیمیایی در اردیبهشت نشان از کاهش تولید در ماه خرداد می‌داد که همین امر نیز محقق شد، اما در خردادماه به رغم اینکه تولید کاهش داشته است، فروش این صنعت بیش از ۵درصد نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است که همین امر منجر به کاهش موجودی انبار این صنعت در خرداد ماه و نوید رشد مثبت تولید در ماه‌های آتی را می‌دهد. در صنعت فلزات اساسی نیز مشابه ماه‌های گذشته در خردادماه نیز موجودی انبار افزایش پیدا کرد و افزایش موجودی انبار در خردادماه از ماه‌های دیگر بیشتر بوده است و نشان از تضعیف بخش تقاضا برای محصولات این صنعت را دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار